ילד אסור, ילד מותר: הסכנות שאורבות לילדיכם בחנוכה

חנוכייה, אילוסטרציה | צילום: GettyImage

חג האורות הגיע, ולמרות השמחה המרובה - חשוב להקפיד על כמה כללי זהירות • בלי להציע סופגניות לילדים שאינם שלכם, הדלקת נרות בשיער אסוף בלבד, והטיפ שכנראה שלא תחשבו עליו לבד • חנוכה שמח!

חנוכה הוא חג מרגש ומלא בחוויות חושיות של אורות, ריחות וטעמים. אנחנו רוצים להקדיש את המדור הפעם לאתגרים שהחג מביא עימו, עבורנו כמבוגרים שאחראים לילדים, ולילדים עצמם.

נותנים לתינוק להירדם בבכי? זו הטעות הקריטית שאתם עושים

המחיר הכבד שמשלמים ההורים והתינוק אחרי חופשת הלידה

הסכנה שבסופגנייה

הסופגניות הנפלאות, שאי אפשר לעבור את החג מבלי לפגוש אותן בכל פינה, כבר לא כל כך תמימות. פוסט שהעלתה רוז פרנג'י, אמא לילד עם אלרגיה מסכנת חיים, גרם לנו להבין משהו חשוב. אם בעבר הסופגניות היו מגיעות עם ריבה ואבקת סוכר, היום הן משודרגות ורובן מכילות חלב או רכיבים אחרים כמו ביצים, אגוזים, שומשום ועוד רכיבים שיש מי שאלרגי אליהם.  

הסופגניות רק נראות תמימות, אילוסטרציה, צילום: אורן בן חקון

 

כשאתם קונים סופגניות לגן, כשאתם מארחים או מתארחים באירועי הדלקת נרות, תמיד חשוב לעצור שנייה לפני שמציעים לילדים לטעום מהסופגנייה, ולוודא שאין ילד אלרגי בסביבה. לפעמים מתוך המון כוונות טובות, נדיבות וחוסר מודעות לעניין האלרגיה, אתם עלולים לסכן חיים.

תמיד אפשר להכין סופגניות ביחד, ולדעת מה בדיוק נכנס להם לפה. לישת הבצק היא פעילות סנסומוטורית נהדרת, ובשלב הטיגון חשוב להקפיד להרחיק את הילדים מהמטבח.  

הכלל הכי חשוב כדי שתעברו את החלק הזה בשלום, הוא לא לקחת אחריות על חיים של ילדים אחרים – הקפידו לשאול את ההורה לפני שמציעים אוכל לילד, וכך תימנעו מסכנות אפשריות.

תנו להם זמן

שימו לב לילדים שקשה להם יותר בחג, או לאלו שמסרבים להשתתף במסיבת החנוכה של הגן. הם עשויים להרגיש מוצפים באירועי הדלקת נרות עם הרבה משתתפים, ואנחנו ממליצים - תנו להם קצת זמן. הגיעו מוקדם למסיבה או לבית שבו אתם מתארחים, ואל תאיצו בהם להשתתף, העניקו להם ביטחון בנוכחות שלכם.

מומלץ להתכונן מראש בבית - ספרו לילדים מה יהיה במסיבה, חזרו ביחד על השירים והדקלומים, וספרו להם שצפויים להיות הרבה אורחים במסיבה.  

אם מדובר במסיבה בגן, ניתן גם לבקש את עזרת הגננת או הסייעת שתיתן לילד "זריקת ביטחון". והכי חשוב - לגלו אמפתיה לילד ואל תשדרו לו אכזבה. יש לא מעט ילדים ש"מתחממים לאט". עם קצת זמן והמון סבלנות, הם ישתתפו כמו כולם ואפילו ייהנו מהאירוע.

זהירות, דליק!

חלק אהוב במיוחד בחג הוא הדלקת החנוכיות. זיכרון ילדות שנצרב אצלנו הוא של ילדה בגן, ששיערה התלקח בגלל קרבה מיותרת לחנוכייה. מאז אנחנו מקפידים על הדלקת נרות בשיער אסוף בלבד.

חנוכייה של לגו בדיזינגוף סנטר, בטוחה לשימוש, צילום: גדעון מרקוביץ'

 

חשוב לזכור - ילדים עד גיל 9 מדליקים נרות רק בעזרת מבוגר. את החנוכייה מניחים במקום בטוח - לא על מפה או ליד חפצים שעלולים להתלקח, וכמובן - לא משאירים נרות דולקים ללא השגחה.

אם הילדים הכינו חנוכיות בגן, שזאת פעילות יצירתית נפלאה בפני עצמה, הקפידו לשים לב שלרוב הן עשויות מחומרים דליקים, ולכן מומלץ להדליק את הנרות בחנוכייה תקנית, ולהציג לראווה את החנוכייה שהילדים עשו בגן, בלי נרות דולקים.

שלומית שוסטר היא מומחית לגיל הרך, מדריכת הורים מוסמכת ויועצת משפחתית.

יש לכם טיפים נוספים לחג בטוח? שתפו אותנו בתגובות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר