מחקר חושף: המלכודת הנפשית שמונעת מנשים להאמין בעצמן

לפי מחקר חדש מאוניברסיטת בינגהמטון, 97.5 אחוזים מהנשים שלומדות לתארים מתקדמים במקצועות ריאליים יותר - סובלות מתסמונת המתחזה • היעדר ייצוג של נשים במקצועות אלו מחזק את התפיסות החברתיות השליליות

97.5 אחוזים מהנשים במקצועות ה-STEM סובלות מתסמונת המתחזה. צילום: GettyImages

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת האקדמי Social Psychology of Education מצא כי 97.5 אחוזים מהנשים שלומדות לתארים מתקדמים במקצועות ה-STEM - מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה - מדווחות כי הן חוות רמה מתונה לפחות של תחושת הונאה עצמית, כך לפי המחקר מאוניברסיטת בינגהמטון שבמדינת ניו יורק, המתבסס על שאלונים שהועברו ל-80 נשים מתוכניות לימודים אלה בארה"ב.

בתחום שמושתת על חדשנות וידע, נוכחותה של תסמונת המתחזה מטילה צל כבד על הישגיהן של נשים המובילות את התחום. החוקרת ג'יון אליזבת שין, פסיכולוגית מאוניברסיטת בינגהמטון, מגדירה את התחושה הזו כ"הרגשה שאת מתחזה אינטלקטואלית, גם כאשר קיימות ראיות מוצקות להצלחה". היא מדגישה שמדובר בחוויה פסיכולוגית שונה מהערכה עצמית נמוכה או מדיכאון.

תסמונת המתחזה מטילה צל כבד על הישגיהן של נשים, צילום: @pressfoto / Freepik

עבור נשים רבות העוסקות בתחומי המדע והטכנולוגיה, התחושה הזו מקשה על הפנמת ההישגים שלהן, בין אם מדובר בציונים גבוהים, פרסים או מענקי מחקר. במקום זאת, הן מייחסות את הצלחתן לגורמים חיצוניים, כמו מזל או הימצאות במקום הנכון בזמן הנכון.

שין מציינת כי אנשים החווים תסמונת מתחזה לרוב סבורים שאחרים מפריזים בהערכת כישוריהם, וחוששים שיום אחד ייחשפו כחסרי יכולת. התופעה פוגעת במיוחד באנשים מקבוצות מיעוט, אשר עשויים להיות פגיעים יותר בשל סטריאוטיפים חברתיים שמערערים את ביטחונם ביכולותיהם. בתחומי ה-STEM, ישנם עדיין סטריאוטיפים שמפקפקים ביכולתן האינטלקטואלית הטבעית של נשים, מה שמקשה עליהן עוד יותר את הקבלה של הצלחתן.

היעדר ייצוג מספק של נשים במקצועות אלו מחזק את התפיסות החברתיות השליליות, תורם לתחושת ההונאה העצמית, ומשפיע לרעה על הבריאות הנפשית. המחקר של שין מדגיש כי תחושות אלו עלולות להוביל לשחיקה גבוהה יותר ולמחשבות על נטישת הלימודים בקרב נשים בלימודים מתקדמים ב-STEM - ובכך לסכן את עתידן המקצועי.

היעדר ייצוג מספק של נשים תורם לתחושת ההונאה העצמית, צילום: GettyImages

אחת התובנות שעלו מהמחקר היא הקשר בין תחושת הונאה עצמית לבין גישה מנטלית מקובעת, תפיסה לפיה הכישורים הם מולדים ואינם ניתנים לשיפור. מעבר לתפיסה של "מיינדסט מתפתח", המאפשרת התקדמות דרך מאמץ ולמידה, עשוי להקל על ההתמודדות עם התחושות הללו.

שין מדגישה את החשיבות שבשיח גלוי על התחושות הללו. פתיחות בנושא יכולה לסייע בהתמודדות נפשית ולמנוע השפעות שליליות. לדבריה, מערכות תמיכה חברתיות עשויות להפחית את תסמונת המתחזה, אך נדרש מחקר נוסף לזיהוי אסטרטגיות התמודדות אפקטיביות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר