מרגש: סיפורי ההצלחה של המפורסמים בישראל

הספר "222 סיפורי השראה" נולד לאחר מספר אירועים שבמהלכם עלו לבמה אנשים שסיפרו בלייב על רגע מכונן בחייהם • "אחרי החגים" כבר כאן, וזו קריאת השכמה למי שרוצה להפוך את השנה למשמעותית ביותר

בספר: סיפור ההשראה של קורין גדעון, צילום: אורן בן חקון

"לכל אדם יש סיפור אישי, מניסיון חייו, אשר יכול לשנות את העולם ולהשפיע על חייהם של אחרים", כך כותבת הילה סידי (45) בפתח ספרה "222 סיפורי השראה" שיצא לאור במהלך החג. הספר מרכז סיפורי השראה אותנטיים, שמספרים במילותיהם אנשים אנונימיים לצד אנשים מוכרים, בתמציתיות של 222 מילים בלבד.

בין האנשים המוכרים שחולקים את מקורות ההשראה שלהם בספר נמנים נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג, יזמי היי-טק מצליחים שעשו אקזיטים גדולים ובהם אייל וולדמן, דב מורן ושי אגסי, אנשי עסקים, בהם ג'וליה זהר, דוד הלפרין, לאון ומשה אדרי, יזמים חברתיים ובהם חנה רדו, שי קאופמן ומריומה קליין שנטי. בספר ניתן למצוא גם אנשים מתחום הבידור והתקשורת כמו שלום אסייג, בטי רוקוואי, קורין גדעון ודורון מדלי. לצידם בספר גם מוזכרת בת גלים שער, אמו של גיל עד שער ז"ל, שנחטף ונרצח עם נפתלי פרנקל ז"ל ואיל יפרח ז"ל. גם לילך שם טוב, שילדה בשנת 2016 את שי לי, שש שנים לאחר שנרצחו שלושת ילדיה האהובים על ידי הגרוש שלה.

לצאת מכל קושי

עד שפרצה הקורונה ניצחה סידי (גיל) על מיזם "Simpleasme 222", במסגרתו הפיקה כמאה אירועי השראה שבמהלכם עלו לבמה אנשים שסיפרו בלייב על רגע מכונן בחייהם, הרגע שבו נולדה תובנה שהביאה לשינוי חייהם. "בזמן הקורונה מצאתי את עצמי בבית בלי יכולת להמשיך לקיים את האירועים הללו. מצד שני, דווקא בשל אי הוודאות שנוצרה, היה לי ברור שאנשים זקוקים יותר מתמיד להשראה, וכך נולד הרעיון לספר".

התאונות גרמו לה לשינוי בחיים. סידי, צילום: אלון אדר

ברוח המיזם של סידי, מאגד הספר סיפורים של אנשים שהצליחו להתעלות מעל קשיים ומשברים ולהתפתח בעקבותיהם, אך גם כאלה המתארים מקורות השראה אחרים. "השראה אינה נובעת רק מהתגברות על קושי אלא גם מגישה לחיים, תפיסת עולם חיובית, מסע בעולם, וממעשים מעוררי השראה כמו תרומת כליה או אימוץ ילדים", היא אומרת.

הרומן של סידי עם נושא ההשראה מתחיל לפני כעשור וחצי. בשנת 2006, כשהיא בת 30 ובעלת קריירה מצליחה בתפקידי ניהול, עברה שלוש תאונות דרכים בפרק זמן של שנה וחצי. בכולן היא עמדה ברכבה ברמזור אדום, ורכב התפרץ נכנס בה מאחור. בכל התאונות היא נפגעה באותם מקומות, בחוליות הגב בעמוד השדרה, הלסת ועצם החזה. במקביל לתהליך שיקום ארוך מאד, כשהרופאים מנבאים לה נכות תמידית, החלה ללמוד קבלה ויהדות ולהעמיק את הידע על המוח ועל תת המודע.

סיפור ההשראה של הנשיא הרצוג מגיע מהנשים במשפחתו,

"התחלתי לחקור מה מניע אדם הכי מהר ללא תלות בעברו, ואיך עוקפים את החשיבה השלילית. במקביל כתבתי את ספרי הראשון 'מכתבים מאמא', שבו חשפתי את סיפורי האישי וגם את מותה של אמי מסרטן בגיל 47, כשהייתי בת 18. בעקבות הספר, קוראים רבים ביקשו לפגוש אותי, להתחזק מהסיפור שלי ולשתף אותי בסיפור שלהם. כאן הבנתי את החוזק שבמפגש אנושי סביב הסיפור האישי שלנו, ואת היכולת שלנו כבני אדם לשנות את תפיסות העולם שלנו ולצאת מכל דבר קשה בחיים, כי מישהו אחר כבר הצליח לצאת מקשיים דומים. החלטתי שאני רוצה להקים את בנק ההשראה הגדול בעולם לסיפורים אישיים", היא מספרת.

באשר למוטיב ה-222 מסבירה סידי כי "הבנתי שזה מספר שמייצג קהילה, ביחד, ואכן יש בספר מכל המגזרים והמגדרים. רב שפגשתי בעבר אמר לי שגם המילה 'ברך' מתפילת 'ברך בניך בקרבך' היא 222 בגימטריה. בהמשך, גיליתי להפתעתי שגם המילה 'רכב' בגימטריה היא 222, וזה מה שהתחיל את מסע החיפוש שלי אחר השראה".

תובנות ב-222 מילים

הספר,

מן הסתם, קשה להעביר תובנות מעמיקות להשראה ב-222 מילים בלבד, אך מחלקם של הסיפורים ניתן לגלות כי מקורות ההשראה יכולים להיות במקורות המשפחתיים שלנו, בין אם הם מוצלחים מאד, ובין אם הם דווקא פשוטים. כך למשל, הנשיא הרצוג, שפותח את הספר, מדגיש כי הנשים במשפחתו השפיעו דרמטית על חייו, ובהן אמו אורה שהקימה את המועצה לישראל יפה, דודותיו סוזי אבן ז"ל שהקימה את האגודה למלחמה בסרטן, ופנינה הרצוג ז"ל, יו"ר ארגון הנשים בישראל. מקור ההשראה הראשי עבורו הייתה סבתו, הרבנית שרה הרצוג זצ"ל, "אישה נמוכת קומה, קטנה פיזית וענקית במנהיגות", כדבריו, שעסקה כל חייה בגמילות חסדים לצד פעילות ציבורית בתקופה שבה נשים הודרו ממעגלים נרחבים של פעילות ומנהיגות. היא עודדה את משפחתה לשרות למען העם, המדינה והזולת.

גם היזם אייל וולדמן מתאר את גיבורי הסיפורים המשפחתיים שלו כמקורות השראה, אמו החד הורית שגידלה אותו ואת אחיו בחום ובאהבה, סבו העגלון, וסבתו שהייתה "אישה שונה", וכשבגר למד שלא הייתה אישה בריאה. אלה הולידו בו גישה לחיים שמלווה אותו לאורך כל הדרך, גם לאחר שהוא עצמו היגיע להישגים עצומים. "כל עשיה היא עשייה חשובה, ולכן חשוב להעריך כל אדם ללא קשר לתפקידו", הוא מדגיש בספר.

דוד הלפרין, בעלי אופטיקה הלפרין, מספר כיצד אביו, הרב רפאל הלפרין, חינך את ילדיו שלא לדבר על אחרים אלא אם יש בכך ערך אמיתי, ואיך בשנת 2007 נולד הסלוגן "לשון הרע לא מדבר אלי", בעקבות תקרית שבה שני אנשים קרובים ניתקו יחסים בעקבות אמירת לשון הרע. מאז, הימנעות מאמירת לשון הרע הפכה לפרויקט חיים עבורו.

וולדמן, צילום: אריק סולטן

לצד מקורות ההשראה של המצליחנים והמוכרים, מובאים בספר סיפורי השראה של אנשים פחות מוכרים, שהצליחו להתעלות מעל קשיים או משברי חיים משמעותיים. כך למשל מירי אור, אם לארבעה, שלאחר נבואת זעם של הרופא נשלחה להיפרד מילדיה בשל סרטן נדיר, היא בחרה לצד טיפולי הכימותרפיה וההקרנות לבחור בשמחה, במחשבה חיובית ובשינוי תזונה, וכעבור חצי שנה הרופאים נדהמו לבשר לה שהגידול נעלם כליל והיא בריאה לחלוטין. כיום היא זמרת, סטנדאפיסטית ומלווה נשים בשמחות.

סיפור מעורר השראה נוסף הוא סיפורה של ניקול גרפונקל, שבגיל 16 גובהה היה רק 1.32 מטר, ובשל היותה מוסיקאית וחלומה להיות זמרת, היא עברה ניתוח להארכת גפיים שהאריך אותה ל-1.40 מטר. אחרי מסע ארוך לבניית ביטחון עצמי הצליחה להתמודד עם רגשות הנחיתות, סיימה בהצטיינות את האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים וכיום היא זמרת אופרה, מחנכת, מרצה וסופרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר