ח"כ אחמד טיבי צדק או טעה? השבוע טיבי עורר סערה לא קטנה בקרב הציבור הדתי-מסורתי בישראל, בעקבות פרסום תמונה שלו בה הוא וח"כים ערבים נוספים משתמשים בכלי הכנסת לאוכל לא כשר בסעודת רמדאן.
לאחר גל הביקורות, טיבי הפתיע כשצייץ הוכחה הלכתית משולחן ערוך: "כאשר המאכל היה קר הוא אינו אוסר את הכלי. העיקרון הזה נובע מהכלל ההלכתי: דבר שאינו בן יומו אינו פולט טעם, ודבר קר אינו מבליע ואינו פולט".
בדקנו יחד עם הרב ד"ר יצחק בן דודהאם אכן ח"כ טיבי הביא הוכחה כי לא עבר על חוקי הכנסת, וזוהי תשובתו:
אם אכן מדובר במאכל קר, גם כשהוא לא כשר, הכלי אינו נאסר לשימוש שכן אין בליעה או פליטה של טעם מהכלים במאכלים קרים.
למרות זאת, בהלכה נפסק שאסור מלכתחילה להשתמש בכלים חלביים למאכלים בשריים, ולהיפך, וזאת גם אם מדובר במאכלים קרים. ומכאן ברור שאסור לכתחילה להשתמש בכלים כשרים למאכלים שאינם כשרים.
כלומר: הכלים לא נאסרים לשימוש בכל מקרה, אך מלכתחילה ראוי להימנע מהשימוש בהם באופן הזה.
ואולי, רק אולי, ניתן גם ללמוד מהדיון הזה, שפעמים רבות האמת היא לא כזו בינארית וחד משמעית. היא הרבה יותר נוטה להימצא במרחב שבין לבין, באזורים שבין האמירות הקוטביות והמובהקות שבשני הצדדים.
הרב ד"ר יצחק בן דוד הוא ראש בית המדרש "שערי ציון" ביד הרב נסים בירושלים, מרצה באוניברסיטת רייכמן, ורב קהילה בצור הדסה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו״כאשר המאכל היה קר הוא אינו אוסר את הכלי״
— Ahmad Tibi (@Ahmad_tibi) March 25, 2025
העיקרון הזה נובע מהכלל ההלכתי:
“דבר שאינו בן יומו אינו פולט טעם, ודבר קר אינו מבליע ואינו פולט”.
שולחן ערוך, יורה דעה, סימן צד (“דיני בישול ובולע”):
“צונן – אינו פולט ואינו מבליע״
( ״רבנים תומכי טיבי״) https://t.co/9NdaizcU24
