נמצא קשר בין שתלי סיליקון לפגיעה במערכת העצבים

מחקר בחן בדיקות דם של 93 נשים עם שתלי סיליקון, שהושוו לבדיקות שנלקחו מ-36 נשים ללא שתלים • "מצאנו שוני ברמות ובתפקוד של נוגדנים עצמיים"

חדר ניתוח (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

נשים עם שתלי סיליקון בחזה דיווחו בשנים האחרונות על מגוון רחב של תסמינים קליניים נוירולוגיים, ועל בעיות הקשורות למערכת העצבים האוטונומית, ובהן ליקוי קוגניציה, בעיות זיכרון, דיכאון, הפרעות בשינה, יובש בפה ובעיניים ועוד. לחלק מהנשים אף ניתנו תרופות אנטי-דיכאוניות או פסיכוטיות, אף שתרופות אלו גורמות לתופעות לוואי ואינן שורש הבעיה.

מחקר חדש שנעשה במרכז הרפואי שיבא ובאוניברסיטת אריאל מצא כי המנגנון הגורם לכך קשור לפגיעה במערכת החיסון, שגורמת לשוני ברמות התפקוד של נוגדנים המכוונים נגד מערכת העצבים האוטונומית של הגוף.

המחקר יוצג היום בכנס קיימות ברפואה "ראשית אל תזיק" שיתקיים בחסות אוניברסיטת אריאל ואסותא מרכזיים רפואיים.

במחקרים קודמים נמצא כי הסיליקון גורם לאקטיבציה של מערכת החיסון, ובהמשך ה-FDA האמריקני אף פרסם אזהרות בנושא. כאמור, המחקר הישראלי מצא קשר לתופעות נוספות.

המחקר בחן בדיקות דם של 93 נשים עם שתלי סיליקון, שהושוו לבדיקות שנלקחו מ־36 נשים ללא שתלים בגילים דומים. נמצא הבדל מובהק ברמות של נוגדנים עצמיים, שנקשרים לקולטנים במערכת העצבים האוטונומית. רמת נוגדנים ירדה בדם של נשים מושתלות לעומת נשים בריאות, וההערכה היא שהנוגדנים אצלן נקשרו לרקמות הגוף - במוח ובעמוד השדרה. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Autoimmunity.

בהמשך, החוקרים ד"ר גלעד הלפרט, מנהל מעבדת מחקר בשיבא ועמית מחקר במחלקה לביולוגיה ומולקולרית באונ' אריאל, ד"ר הווארד עמיטל ופרופ' יהודה שינפלד, עשו מחקר המשך שבו לקחו נוגדנים של נשים מושתלות ושאינן מושתלות והזריקו אותם לעכברים. במבחני התנהגות בעכברים שבגופן נוגדנים של הנשים עם השתלים נמצאה פעילת אפטית.

"לאורך כל השנים ראינו שיש קשר בין סיליקון ושתלים למחלות אוטונומיות", אמר ד"ר הלפרט, והוסיף: "בשנים האחרונות 350 נשים עם שתלים הגיעו להוציא את השתלים מגופן. לצד זאת היו נשים שהתלוננו לא רק על מחלות אוטואימוניות, על בעיות קוגניציה וסימפטומים שקשורים למערכת העצבים האוטונומית, למשל הפרשת רוק פעילות מעיים. לאחרונה מצאנו שוני ברמות ובתפקוד של נוגדנים עצמיים, המכוונים כנגד קולטנים של מערכת העצבים האוטונומית בנשים תסמיניות עם שתלי שד מסיליקון.

"אנו סבורים שנוגדנים אלו הם הסיבה להתפתחות התסמינים הבלתי מוסברים בנשים אלו. אנו מקווים שהקהילה הרפואית תהיה יותר מודעים לתופעה זו של תסמינים בנשים עם שתלי שד מסיליקון".

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית הגיב: "כבר באוקטובר 2020 הודיע האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של ההסתדרות הרפואית על אימוץ הנחיות ה -FDA המעודכנות בנושא שימוש במשתל סיליקון לשד.

"מדובר בהנחיות חדשות שעל הרופאים לתת למטופלות לקראת הגדלה או שחזור שד, הכוללות מידע עדכני לגבי הסיכונים ומוגשות כסרטון הסברה הכולל 7 אזהרות. יודגש כי משתלי סילקון הן עדיין אפשרות טובה ובטוחה המשמשת בניתוחי שדיים רבים, אסתטיים ושחזורים וה - FDA ממליץ להמשיך את השימוש בהם לצד האזהרות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר