מ-1 לספטמבר: הקופות יחויבו לאפשר למטופלים לבחור את בית החולים

הצעד שרובנו חיכינו לו: מבוטחים יוכלו לבחור מבין ארבעה בתי חולים ולא יופנו למוסד אחד מבלי שהוצגו בפניהם אפשרויות נוספות • בתחומי בריאות הנפש, ניתוחי ילדים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית - המטופל יהיה זכאי לבחור בכל בית חולים שירצה • שר הבריאות משה ארבל: "המטופלים יוכלו ליהנות מזמינות ושירות משופרים"

מיון שערי צדק. למצולמים אין קשר לידיעה. צילום: אורן בן חקון

הקלה גדולה למבוטחים: משרד הבריאות אישר היום (שני) את יישום הרפורמה בהרחבת הסדרי הבחירה למטופלים, שבמשך כ-15 שנים ניסו לקדם. ‏הרפורמה, שיישומה יחל ב-1 בספטמבר, תאפשר למטופל לבחור בין ארבעה בתי חולים לפחות. שר הבריאות משה ארבל: "הצעד יעודד תחרות וישמור על האיתנות של מערכת הבריאות".

במשרד הבריאות אומרים שהמהלך אמור להביא לשיפור השירות והנגישות אליו, ולצמצום אי השוויון, במקביל לעידוד תחרות על איכות.

משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

מה המשמעות של השינוי בהסדרי בחירת בתי החולים? החל מה-1 בספטמבר כל מטופל יוכל לבחור בין 4 בתי חולים לפחות. שניים מהם מרכזי על ושניים מתוך ה-4 יהיו קרובים אליו גיאוגרפית.

בנוסף הוכרו ארבעה תחומים שבהם למבוטחים תהיה אפשרות בחירה בלתי מוגבלת מכל בתי החולים: שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחי ילדים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית.

נציין כי בעבר ההסכמים הכספיים בין קופות החולים לבתי החולים הגבילו את אפשרות הבחירה של מטופלים. כך למשל פעמים רבות התלוננו מבוטחים של הכללית שנמנע מהם לבחור בבתי חולים ממשלתיים, בשנה שעברה הגבילה מכבי את האפשרות של מבוטחיה באזור המרכז לבחור בשיבא משיקולים של הסכם כספי מול בית החולים ועוד.

שר הבריאות משה ארבל חותם על הרפורמה, צילום: גדעון שרון

שר הבריאות, משה ארבל: "זה צעד שיעודד תחרות וישמור על האיתנות של מערכת הבריאות. את המהלך התחיל שר הבריאות הקודם הרב אריה דרעי עם כניסתו לתפקיד, במטרה להביא לשיפור הנגישות ואיכות הטיפול ולצמצום פערי השירות הניתנים לאזרחים במערכת הבריאות. זוהי בשורה מצוינת לכלל אזרחי ישראל, שמעתה יוכלו לבחור בין מוסדות רפואיים וליהנות מזמינות ושירות משופרים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "לראשונה אנחנו קובעים כללים שיפתחו בצורה משמעותית את אפשרויות הבחירה של המבוטחים למספר רב של בתי חולים, תוך הנגשת המידע בשקיפות מלאה. אנו יודעים כי הגבלת חופש הבחירה של המבוטחים הוא אחד ממנועי הצמיחה של המערכת הפרטית ולכן רפורמה זו נועדה לחזק את המערכת הציבורית ולהגביר את האוטונומיה של המטופלים".

ד״ר זאב פלדמן מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא ויו״ר ארגון רופאי המדינה ברך על רפורמת הסדרי הבחירה: "מעתה אזרחי ישראל יוכלו לבחור בצורה חופשית יותר את בית החולים בו הם רוצים לקבל טיפול רפואי וקופות החולים יהיו מחויבות להיות שקופות ולאפשר להם לדעת את כל האפשרויות העומדות לרשות כל אזרח. אני מקווה שבעקבות הרפורמה יוכלו בתי החולים להתרכז בתחרות על מצויינות בטיפול הרפואי שיוענק לאזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר