ממחר: קופ"ח מכבי תמנע ממבוטחיה טיפולים בשיבא

צעד חד-צדדי של קופ"ח מכבי, באישור משרד הבריאות, ימנע ממבוטחי הקופה לקבל טיפולים במרכז הרפואי הגדול במדינה • הסיבה: בקשת קופת החולים להנחה • בכיר במשרד הבריאות: "מדובר בחמדנות ובניהול כלכלי על גב המבוטחים"

קופ"ח מכבי וביה"ח שיבא

צעד חד־צדדי של קופת חולים מכבי ימנע ממבוטחי הקופה לקבל טיפולים בבית החולים שיבא, הגדול במדינה, החל ממחר (רביעי). ההגבלות החדשות יחולו על מטופלים חדשים, אך חולים שכבר מצויים במעקב בשיבא או מקרים דחופים שיגיעו דרך חדרי המיון לא ייפגעו. ל"ישראל היום" נודע כי הרקע לדבר הוא בקשת מכבי לקבל מחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות הנחה בגובה עשרות מיליונים בהסכם האשפוז של המבוטחים שלה.

באתר מכבי, בקטגוריה שעוסקת בבתי החולים שבהסכם עם מכבי, מצוין כי "החל מתאריך 9.2.22 בי"ח שיבא יצא מהסדרי הבחירה ויהיה פתוח רק לחברי מחוזות צפון ודרום".

המשמעות היא שחברי מכבי לא יוכלו להגיע לאשפוז מתוכנן ולטיפול בשיבא או במרפאות החוץ, כמו ניתוחים או מעקב. הרקע לצעד החריג מצד מכבי קשור לדרישת מכבי לקבל הנחה נוספת על הסכם האשפוז שיש לה כבר עם בית החולים.

במכבי טוענים שהם רוכשים משיבא שירותים בהיקף של מיליארד שקלים בשנה, וכאשר ביקשו "לגדר" את הסיכון ולתחום את מספר המטופלים או לקבל הנחה - נתקלו בסירוב. במכבי טוענים שיש חלופות רבות אחרות עבור המטופלים שלהם במרכז (אך לא בצפון ובדרום, ולכן הם יוכלו להמשיך להגיע לשיבא). עוד הודו כי מדובר בהחלטה כלכלית שמטרתה למנוע פגיעה בשירותים אחרים ובזמינות תורים למבוטחים. מלבד זאת, המהלך נעשה ביידוע ובאישור משרד הבריאות.

עם זאת, בכיר במשרד הבריאות אמר כי "מדובר באירוע מרגיז. זה ניהול כלכלי שנעשה על גב מבוטחי מכבי. בתי החולים לא יכולים לעמוד בעוד הנחות, ולו היו נותנים הנחות לחברי מכבי, זה יכול לגרום לפגיעה ולהתארכות תורים עבור כלל המבוטחים ומבוטחי קופות אחרות. זו חמדנות, אין לי מילה אחרת". עוד אמר הגורם כי "אם למכבי יש בעיה תזרימית - שיפנו למשרד הבריאות ויבקשו סיוע".

חדר המיון בבי״ח שיבא, צילום: קוקו

"דרישה חזירית"

גורם אחר שבקיא בפרטי הסכסוך הוסיף: "מכבי הוציאה את שיבא מהסדרי הבחירה כך שמחצית מתושבי תל אביב, רמת גן או בני ברק, שמבוטחים במכבי, לא יוכלו לקבל טיפול בשיבא - בית החולים הגדול בישראל. זו החלטה שעשויה לעלות בחיי אדם. מכבי התגאתה תמיד בחופש הבחירה של בתי החולים למטופלים שלה, ופתאום באה בדרישה קצת חזירית, לקבל 100 מיליון שקל הנחה, תמורת פגיעה במבוטחים. מכבי מקבלת כבר היום בשיבא הנחה שולית של 60%-40%. זה ניצול ציני של תקציב הבריאות ופגיעה במבוטחים, ולא 'בקטנה'. הם לא ירוויחו שקל אבל יפגעו במטופלים ובבתי החולים". במכבי מכחישים שהם מקבלים הנחה בגובה כזה.

באגודה לזכויות החולה נזעקו: "הופתענו לגלות בעקיפין כי קופת החולים החליטה להפסיק התקשרותה עם בי"ח מוביל במרכז, למעט לחבריה בצפון ובדרום. החלטה זו פוגעת ישירות במבוטחים רבים, שוודאי אינם מודעים לה, וזאת חרף חובת הקופה לעדכן מראש. מקרה זה נוגע לבעיה רחבה הנובעת מעצם קיומם של הסדרי הבחירה בין קופות החולים לבתי החולים.

העדכון באתר קופ"ח מכבי,

"המציאות שבה קופות חולים מגבילות את האפשרות לבחור באיזה מוסד נקבל שירות רפואי, פוגעת מדי יום במטופלים רבים. כל עוד קיימים הסדרי בחירה, אנו נמשיך לפגוש חולים המטורטרים ממקום למקום, במקום להתמקד בהתאוששות ובהחלמה. לכן, אנו קוראים למשרד הבריאות להביא לביטול הסדרי הבחירה, ולפעול להגברת התחרות בין בתי החולים, על בסיס הענקת רפואה איכותית ושירות מיטבי לכלל הציבור, ולא על בסיס הסכם האשפוז האטרקטיבי ביותר לקופת החולים".

בתחילת השבוע התערבו בסוגיה ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, וראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, שפנו למנכ"לית מכבי, סיגל דדון לוי, ומחו על ההנחיה החדשה. דדון לוי עצמה פנתה למנהל שיבא, פרופ' איציק קרייס, וציינה כי מכבי מבקשת לקיים משא ומתן ענייני על הסכם רב שנתי חדש בין הקופה לשיבא.

מנכ"לית קופ"ח מכבי סיגל דדון לוי, צילום: דוברות מכבי
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, צילום: משה שי

ממכבי נמסר: "מכבי שירותי בריאות דוגלת במתן חופש בחירה מרבי למבוטחיה. על כן, מכבי הפעילה הסדרי בחירה נרחבים ביותר, שכללו את כלל בתי החולים הממשלתיים עד לסוף שנת 2021. במהלך 2021 פעלה מכבי מול הנהלת חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, כדי להגיע להסכם רב־שנתי חדש לטובת שני הצדדים. לצערנו, פעם אחר פעם סירבה הנהלת החטיבה לנהל מו"מ ענייני לקידום הנושא. לאחר שנה של ניסיונות עקרים, החטיבה הביאה לכך שמכבי נדרשת לעדכן את הסדרי הבחירה של הקופה. נציין כי אין בכך כדי לפגוע ברצף טיפולי של מבוטחי הקופה שכבר מטופלים בשיבא. מבוטחי מכבי יוכלו לבחור מבין 25 בתי החולים המצויים בהסדרי הבחירה של הקופה".

משיבא נמסר: "אנו ממשיכים להעניק את מלוא הטיפול לכל מי שנזקק לו, ומאמינים שבשנת 2022 יש לכל מטופל הזכות לבחור היכן יהיה מטופל".

ממשרד הבריאות נמסר: "על פי החוק, הקופה היא זו שקובעת את נותני השירותים מטעמה ואינה מחויבת לנותן שירותים זה או אחר - ובלבד שתספק את השירותים באיכות, מרחק וזמן סבירים למבוטחיה. במקרים של מרכזים מתמחים או רצף טיפולי, הקופה מחויבת לאפשר למבוטחיה נגישות גם לבתי חולים שאינם בהסדר הבחירה. המשרד יוודא כי הקופה תספק את השירותים למבוטחיה במרחק וזמן סבירים ובאופן שוויוני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר