תזונאים ממליצים: המאכל הזה תורם לתפקוד המוח

לאורך השנים, נערכו אודות האיבר החיוני הזה מחקרים שונים, שהניבו מסקנות מעניינות לגבי הקשר בין תזונה מסוג מסוים לפעילותו התקינה • הנה מה שכדאי לשלב בתפריט לפי המלצות של מומחים ואנשי מקצוע

המוח. צילום: Getty Images

זה לא סוד, מה שאנחנו מכניסים לגוף משפיע על הבריאות שלנו. בדומה למכונה, אם נזין את הגוף ב"דלק" בריא, הוא יעבוד כראוי – אם לא נקפיד על תחזוק נכון שלו ונמלא אותו בחומרים מזיקים, הוא "יחזיר" לנו בתחלואים.

לאורך השנים, נערכו אודות המוח, אחד האיברים החשובים והחיוניים ביותר בגופנו, מחקרים שהניבו מסקנות מעניינות לגבי הקשר בין תזונה מסוג מסוים לתפקוד תקין של האיבר. לפיהם יש גם כמה דברים שאנחנו יכולים לעשות בעצמנו כדי לתרום לתפקוד תקין של המוח ולצמצם באופן משמעותי את הסכנה לשלל תחלואים. באופן לא מפתיע, התשובה לכך טמונה במה גם שנבחר לשלב בתפריט שלנו.

חסה, צילום: לירון אלמוג

במחקר שנערך בבית ספר לרפואה באוניברסיטת ווין בדטרויט שבארה"ב, נמצא כי מחסור בוויטמין B הוא אחד הגורמים העומדים מאחורי התפתחות מחלות דוגמת דמנציה ודיכאון. "ירקות עליים הם המפתח לתפקוד בריא של המוח", אישרו התזונאית והשפית ד"ר אומה נאידו ומדענית המוח ליסה ג'נובה מהרווארד, בראיון שהעניקו לרשת CNBC.

"ירקות ירוקים הם מקור נפלא לוויטמין B9, שמהווה מרכיב חיוני לתמיכה במוח ובתפקוד הנוירולוגי של המוח", אמרה נאידו, ששיתפה כי ירקות ממשפחת הירוקים הענפה (בהם תרד, בוק צ'וי, מנגולד שווייצרי, חרדל ירוק, אנדיב, סלרי, שמיר, כוסברה, חסה וכרוב) הם הדבר הראשון שהיא ממליצה למטופלים שלה לשלב בתזונה, כשהם מחפשים מקור להעלאת מצב הרוח ולשיפור תפקוד המוח.

"ירקות עליים ירוקים מלאים במרכיבים תזונתיים משדרגי תפקוד של המוח, בהם לוטאין (פיגמנטים צהובים-כתומים נוגדי חמצון ממשפחת הקרוטנואידים, ע"ח), ויטמין מקבוצת B9 אשר נפוץ מאוד בעלים ירוקים, ובטא קרוטן (תרכובת אורגנית המסווגת כפחמימן, השייכת לקבוצת הטרפנים והינה קרוטנואיד צבען אדום-כתום עז, ע"ח)", הוסיפה ג'נובה. "נוסף על כך, בירקות עליים ירוקים יש גם ריכוז גבוה של ויטמין K, שידוע כיעיל נגד מחלות לב ומסייע בקרישת הדם".

יעזרו לכם בכל כך הרבה דרכים (אילוסטרציה), צילום: Thinkstock Photos

ירקות ירוקים, המהווים חלק מתזונה עשירה בסיבים, תרמו גם לירידה משמעותית בסיכוי לפתח דיכאון, כך נחשף במחקר שפורסם בכתב העת Complementary Therapies in Medicine ב-2021. הם עשירים בחומצה פולית ובוויטמיני B, המהווים מרכיב חשוב בייצור המוליכים העצביים במוח וגם מכילים פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון אחרים כמו ויטמין C, המסייעים בנטרול הרדיקלים החופשיים.

במחקר נוסף שהתפרסם בכתב העת המוביל Neurology  של האגודה האמריקנית לנוירולוגיה, נמצא קשר בין צריכת ירקות עליים ירוקים ובין הפחתת הסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר. במחקר הוכח כי הקפדה על תזונה בריאה תורמת לשמירה על תפקודו התקין של המוח ולהאטת הירידה הקוגניטיבית המגיעה עם הגיל.

עוד נמצא במחקר כי דפוסי תזונה בריאים יותר, דוגמת אימוץ תזונת MIND (תזונה שהותאמה למניעת תהליכים ניווניים במערכת העצבים שבמסגרתה נצרכות לפחות שש מנות ירקות עליים ירוקים בשבוע) ותזונה ים-תיכונית השמות דגש על  צריכת ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, שמן זית ועוד, המכילות פחות מזון מהיר ומטוגן, היו קשורים לסיכון נמוך יותר לפיתוח אלצהיימר.

כרובים אורגניים בכרמי יוסף, צילום: ללא קרדיט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר