ארוחה מהפסולת שלנו: כך נחסוך מיליארדי שקלים ונשמור על הסביבה

צמצום בזבוז מזון הוא אתגר עולמי שעולה למשק הישראלי מיליארדי שקלים בשנה ופוגע בכדור הארץ • לכבוד היום הבינלאומי לתופעה, מתקיים בשבוע הבא אירוע קולינרי מיוחד בשוק הנמל בהובלת שטראוס • בינתיים, מנכ"ל עמותת רובין פוד העוסקת בנושא, מספק חמישה טיפים שיסייעו להילחם בבעיה גם בבית

מזון מבוזבז , צילום: איתיאל ציון

בזבוז מזון הוא תופעה נפוצה בכל רחבי העולם, תופעה שגורמת נזקים כלכליים, חברתיים וסביבתיים. מניעה וצמצום הבזבוז הוא אתגר עולמי ואחד מיעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא. בישראל כ-40% מהמזון הולך לאיבוד, מה שעולה למשק הישראלי 20 מיליארד שקלים בשנה. כ-50% מבזבוז המזון בישראל מתרחש בתוך הבית. אסנת גולן סמנכ"לית תקשורת, מותג וקיימות בשטראוס מסבירה: "ככל שנפעל ביחד עם כל הגורמים האחראים לשרשרת המזון למנוע את הבזבוז, נתרום לקידום ביטחון תזונתי של קהילות ולצמצום הוצאות. בנוסף, נצמצם פגיעה סביבתית הנובעת מהשמדת מזון מיותרת".

לרגל היום הבינלאומי לצמצום בזבוז מזון שחל בתאריך 12 במרץ, קבוצת שטראוס בשיתוף עיריית תל אביב, שוק הנמל ועמותת רובין פוד מקיימים בתאריך 13 במרץ, אירוע קולינרי ייחודי במתחם שוק הנמל בנמל תל אביב בין השעות 19:00-17:45. במסגרתו תיערך סעודה קהילתית לציבור הרחב על בסיס מנות טבעוניות, שהורכבו מפירות וירקות באיכות מצוינת שהיו עלולים להיות מושלכים לאשפה מפאת ענייני אסתטיקה,לוגיסטיקה או עודפים. אך הם הוצלו אודות לכל האנשים שלוקחים חלק ביוזמה, אגב, בהתנדבות. החגיגה הקולינרית החברתית הזאת, שתתקיים לצד מסיבת ריקודים, יוצאת לפועל בשיתוף שפיות ושפים בכירים, אנשי קולינריה וקיימות. ההרשמה לאירוע בתשלום סמלי של 20 שקלים. 

ירקות רבים נזרקים בשל אסתטיקה או עודפים.,

האירוע עצמו נועד להעלות את המודעות לתופעה, אבל כדי שכל אחד ואחת מאיתנו יוכל לתרום את חלקו בשגרה - שי רילוב - מנכ"ל עמותת רובין פוד שמטרתה ליצור פלטפורמה נגישה לציבור בתחומי קיימות, צרכנות, קהילה ועשייה חברתית דרך פעילות בסוגיית בזבוז המזון - מסביר כיצד אפשר להילחם בתופעה גם בבית. "תופעת בזבוז מזון אחראית כמעט על עשרה אחוזים מכל גזי החממה הנפלטים. למשפחה ממוצעת זה עולה כ-3000 שקלים בשנה. למעשה, הדבר שאנחנו יכולים לעשות כדי להציל את העולם, זה ליהנות יותר ממה שכבר יש לנו".

שי רילוב, צילום: נועה קוזק

חמישה טיפים פשוטים לצמצום הבזבוז:

  • הצעד הראשון מתחיל במודעות. רצוי שנבין מהם דפוסי ההתנהגות שלנו. אולי בכל פעם שהילד חוזר מהגן נשאר לו בתיק מזון שהוא לא אכל, אולי דווקא מלפפונים לא שורדים אצלנו במקרר את השבוע או אולי תמיד נשארות לנו שאריות בסיר מסוים שהכנו לשבת. כדאי שנשים לב גם להרגלי הצריכה שלנו, לפעמים אנחנו נופלים במבצעים או דווקא לא קונים בתדירות גבוהה מספיק.
  • חשוב לתכנן קניות מראש, לבדוק מה כבר יש לנו בבית ולצפות מה אנחנו באמת עתידים לצרוך. לפני שאנחנו עורכים קניות, חשוב שנשאל את עצמנו אם אנחנו יכולים להשתמש במה שכבר יש בבית ובכך לחסוך את הסיבוב לסופר.
מומלץ לתכנן מראש קניון בסופר, צילום: דודו גרינשפן
  • להשתמש בקיים, להיות יצירתיים ולגלות עולמות קולינריים חדשים יכול לחסוך לנו זמן וכסף. אחרי שאנחנו מגלים מה כבר יש לנו במזווה ובמקרר, מומלץ לחפש מתכונים חדשים כדי לשלב דברים שאולי לא חשבנו להשתמש בהם. יש מאכלים שאפשר להכניס אליהם כמעט הכל, למשל: מרק, פשטידה או מוקפץ. בעדשים או בפסטה של אתמול אפשר להשתמש בסלט, וכדומה.
אפשר להכין סלט, צילום: לירון אלמוג
  • הדבר הכי קל שאפשר לעשות כדי למנוע בזבוז מזון זה להשתמש במקפיא - אם הכנו סיר גדול ויש לנו יותר מדי, כדאי להקפיא חצי מהתכולה שלו מיד לאחר ההכנה. כך, כשאין לנו זמן או כוח לבשל, אנחנו יכולים להתחדש בתבשיל שכבר הכנו לעצמינו שבעתיד. אופציה נוספת היא לשתף את האוכל שלנו עם אחרים.
  • רצוי לאחסן את האוכל בצורה מיטבית על מנת שישמר לאורך זמן. עלים ירוקים ועשבי תבלין מומלץ לעטוף במגבת כאשר מכניסים למקרר. את הירקות, במיוחד מלפפונים, אפשר להוציא מהשקית ולשמור במגבת נייר - שקית מייצרת מחנק מבחינת לחות, עושה בלגן בעיניים ומקשה עלינו לראות מה יש לנו. ירקות ישמרו בלחות גבוהה יחסית, בזמן שפירות ישמרו בלחות נמוכה. חשוב גם לשמור על המקרר מסודר כך שנדע בכל זמן נתון מה יש בו ובמה ניתן להשתמש כדי שלא נשכח משהו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר