"הנער היפה ביותר בעולם": הפרעות נפשיות שתמיד היו שם

הסרט הדוקומנטרי על ביורן אנדרסן, שקיבל את התואר המחייב מהבמאי האיטלקי לוקינו ויסקונטי, הוא לא עוד קלישאה בסגנון "עלייתו ונפילתו" • הוא מטריד ביופיו דווקא מכיוון שהוא מציג את התהילה ככזו שפותחת פצעים ישנים

"הנער היפה ביותר בעולם" , צילום: באדיבות yes

לפעמים הפרסום נראה מאוד נוצץ וכיפי, אבל מבפנים, ועל כך יכולים להעיד כוכבים רבים, עלול לגרום לבעיות נפשיות רבות. אנשים שזכו לרמה מסוימת של תהילה למשך זמן אפילו קצר, עלולים להיכנס לדיכאון מרגע שהבאזז סביבם שכך – וזה נשמע הגיוני מאוד לאור העובדה שיש כאלה שחיים אך ורק בזכות הפרסום.

מקרה בולט במיוחד הוא זה של ביורן אנדרסן, שבשנת 1971, כשהיה בן 15 בלבד, הפך לכוכב עולמי ענק לאחר שהופיע בסרט "מוות בוונציה" של הבמאי האיטלקי לוקינו ויסקונטי כנער שזוכה לחיבתו של סופר. בפרמיירת הסרט, שאליה הגיעה אפילו המלכה אליזבת, הכריז הבמאי הנודע כי אנדרסן הוא "הנער היפה ביותר בעולם" – והתואר המחייב הזה ליווה אותו מאז ועד היום, כל כך הרבה שנים לאחר צאת הסרט.

כעת, כשהוא עוד רגע בן 67, ימי התהילה הגדולים שלו מזמן מאחוריו, אבל כפי שנראה ב"הנער היפה ביותר בעולם", הסרט התיעודי עליו, הוא בכלל לא מחפש אותם יותר. כן, הוא עדיין עוסק בתחום הבידור, משחק בכמה פרויקטים מפעם לפעם (ב-2019 הוא אף השתתף בסרט האימה המשובח "מידסומר", בתפקיד קטן שניתץ כל זכר לאותו נער יפה) ובעוד אירועים שמזכירים לעולם את קיומו, אבל הוא עושה זאת בעיקר כדי להתפרנס.

"הנער היפה ביותר בעולם" - טריילר. באדיבות yes

כיום הוא מתגורר בדירה די קטנה ומבולגנת במיוחד, ובעל הדירה שלו אף מאיים לפנות אותו ממנה בגלל שהוא מהווה, לטענתו, סכנה לשכניו. יש לו גם בת זוג שצעירה ממנו בכמה עשורים, והקשר עם בתו ממשיך להיות רעוע כפי שהיה פחות או יותר מאז ומעולם.

לאורך כל הסרט של צמד הבמאים קריסטינה לינדסטרום וקריסטיאן פטרי, מרחפת מעל אנדרסן עננת דיכאון, שכאילו הולכת אחריו לכל מקום שילך – ופוגעת בכל צעדיו. אבל הסיבה לאותו דיכאון היא הרבה יותר עמוקה מאשר "עוד סלב שמתקשה להתמודד עם חלוף התהילה". זה משהו חזק יותר, מוקדם הרבה יותר, שמלווה אותו מאז היה ילד, כשאמו נעדרה. לינדסטרום ופטרי בוחרים ללכת עד הסוף מתחת לאותה עננה, ויוצרים סרט תיעודי שמצליח להפתיע בכך שבמקום להיות עוד מסמך שעוקב אחר סלב עבר, הוא מעדיף להתמקד בסיפור האישי בבסיסו של אותו אדם.

לא עוד סיפור "עלייתו ונפילתו". "הנער היפה ביותר בעולם", צילום: באדיבות yes

מובן שאי אפשר שלא לספק לצופים את מנת קטעי הארכיון מאחורי הקלעים של "מוות בוונציה" (שהאודישן של אנדרסן לתפקיד הוא אחד מהם), אך כאמור, בשלב מסוים, למרות כל הקושי שנלווה לאנדרסן באותה תקופה ("הייתי מפוחד למדי, זה היה סיוט של ממש", הוא אומר. "רציתי להיות מישהו אחר, במקום אחר"), השניים משנים כיוון – אבל לא מוותרים על האווירה המלנכולית שמתלווה לסרט כבר מפתיחתו (זאת, אגב, לא מעט הודות לפסקול הפנומנלי של הסרט, שיוצר הרגשה כאילו נלקח ממותחן אימה פסיכולוגי).

שמו המחייב של הסרט, ממש כמו ה"תואר" שממנו הוא נלקח, עלול לגרום לצופים לחשוב שמצפה להם צפייה נעימה ולא מסובכת במסמך בן כ-90 דקות על אדם שכוכבו דעך, אך אין זה המצב. במקום זאת, הוא מערער ומטריד, במובן החיובי ביותר של המילה. הוא מציג את הצדדים השליליים של התהילה במובן הרע ביותר, ומראה כיצד זו עלולה לגרום לאנשים לייצר תסביכים חדשים, אולי אפילו להעמיק כאלה קיימים, בחייהם. המשפט "לא כל הנוצץ זהב הוא" רלוונטי מתמיד.

צילום: באדיבות yes

הסרט "הנער היפה ביותר בעולם" ישודר ב-yes דוקו בבכורה ב-28.12 בשעה 22:00, וזמין לצפייה ב-yesVOD וב-StingTV.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר