"Don’t You (Forget About Me)" - סימפל מיינדס, מתוך "מועדון ארוחת הבוקר" (1985)
להיט הפריצה של להקת הרוק הסקוטית. מהשירים הגדולים של האייטיז. ככל הנראה אחד משירי הפסקול הגדולים בכל הזמנים, ולא רק של העשור ההוא. ועוד לחשוב שחברי סימפל מיינדס סירבו להקליט אותו בהתחלה, מפני שהם לא כתבו אותו בעצמם (אלא המפיק קית' פורסי והנגן סטיב שיף) והעדיפו לתרום לסרט מוזיקה משלהם כדי לא להתמסחר.
מנהל הלהקה, ברוס פינדליי שהריח פה להיט, הציע להם להרגיע ומהר, ואפילו סידר להם הקרנה פרטית של "מועדון ארוחת הבוקר" כדי לשכנע אותם. הם בכל זאת סירבו. מפה לשם, השיר הוצע לבריאן פרי מלהקת רוקסי מיוזיק - שסירב. גם בילי איידול ויתר על האפשרות. בסופו של דבר סולנית הפריטנדרס כריסי היינד, זוגתו דאז של סולן הלהקה ג'ים קר, התעקשה שבעלה ייתן לשיר צ'אנס, ועם כריסי כידוע לא מתווכחים. ההצלחה תפסה את כולם בהפתעה, וסימפל מיינדס לגמרי חייבת ליצירה הזו את הקריירה שלה. ומה לגבי הסרט עצמו, אחד מסרטי הנעורים המכוננים בהיסטוריה? גם הוא חוגג השנה יובל, אם לא אכפת לכם. כולם להניף אגרופים באוויר.
עוד דבר קטן: בילי איידול בסופו של דבר התעשת והקליט ב-2001 קאבר רוקי במיוחד לשיר. מאוחר מדי, חבוב.
"A view to a Kill" - דוראן דוראן, מתוך "ג'יימס בונד: רצח בעיניים", (1985)
לא נעים להגיד, אבל שירי הבונד מהאייטיז לא רואים ממטר את אלה מהעשורים האחרונים. אחת מההוכחות לכך היא "A View to a Kill", המגה-להיט של דוראן דוראן מתוך "רצח בעיניים", שיר פופ-רוק מושלם שמשלב את המוטיבים הבונדיים של המלחין ג'ון בארי בלי להתאמץ (בארי כתב את השיר ביחד עם חברי הלהקה). מעבר לכך, מדובר בשיר הבונד היחיד שהגיע לצמרת מצעד הבילבורד האמריקני, הישג מרשים כשלעצמו. נכון, הקטע בקליפ שהסולן סיימון לה בון אומר "בון, סיימון לה בון" הוא די קרינג', וגם מצלמת הוידאו המעופפת כבר לא מחזיקה מים, אבל לא נתקטנן.
עוד דבר קטן: הבי-סייד של הסינגל הוא קטע אינסטרומנטלי שמבוסס על הלחן של השיר עם סולו חליל. האזנה נעימה.
"We Don’t Need Another Hero (Thunderdome)" - טינה טרנר, מתוך "מקס הזועם 3: כיפת הרעם", (1985)
לא רק שטינה טרנר, אז בשיא הצלחתה, כיכבה בהמשכון הדיסטופי לצדו של מל גיבסון, היא גם ביצעה את שיר הנושא שלו - בלדת רוק סוחפת שהפכה לאחד מהלהיטים הכי גדולים של הזמרת. השיר, שהיה מועמד לפרסי גלובוס הזהב ולגראמי, גם כמעט-כמעט-כמעט כבש את המקום הראשון במצעד האמריקני, אבל הסתפק במקום השני לאחר שלא הצליח לעקוף שיר-סרט אחר, "St. Elmo’s Fire (Man in Motion)" של ג'ון פר מתוך הסרט "חברים" ("St. Elmo’s Fire", השם בעברית נוראי), שמקבל מאיתנו איזכור של כבוד כבר כאן.
עוד דבר קטן: להקת המטאל השבדית גוסט שחררה ב-19 במאי 2023 קאבר מעולה לשיר. טינר טרנר הלכה לעולמה ארבעה ימים לאחר מכן.
"Glory of Love" - פיטר סטרה, מתוך "קראטה קיד 2" (1986)
הלם. פיטר סטרה, הבסיסט והסולן לשעבר של להקת הפופ-רוק שיקגו שניסה אז לצאת בקריירת סולו, בכלל הציע את "Glory of Love" כשיר הסיום של "רוקי 4", אך נענה בשלילה מצד האולפנים. בסופו של דבר סרט האיגרוף הומר בסרט קראטה והכל הסתדר. למרות שמדובר ביצירה קצת פחות מוכרת, היא עדיין הגיעה למקום הראשון בארה"ב ולמקום השלישי בבריטניה, והיתה מועמדת לאוסקר, לגראמי ולגלובוס זהב. גילוי נאות: מדובר באחד השירים האהובים עלינו בכל הזמנים, אז הפעלנו קשרים מול עצמנו כדי לשלב אותו בכתבה הזו.
עוד דבר קטן: כשהשיר שוחרר כסינגל, רבים לא ידעו שמדובר בהקלטת סולו של סטרה, אלא סברו שזו עוד יציאה של שיקגו. "זה היה הלהיט שלי, אבל לא יכולתי לנצל אותו כמו שצריך", הודה הזמר בראיון מ-1987. סטרה, כיום בן 80, פרש מעסקי השעשועים ב-2018.
"Take My Breath Away" - ברלין, מתוך "אהבה בשחקים" (1986)
אחת מבלדות הרוק ושירי הסלואו המעיפים של האייטיז, ולא רק בגלל המטוסים שבסרט. "Take My Breath Away" לקח בטיסה (בסדר, בסדר) את פרסי האוסקר וגלובוס הזהב של אותה שנה, והמצחיק שהוא שדווקא ברלין, להקת גל חדש אמריקנית שהיתה מזוהה עם סגנון הרבה יותר קצבי ואלקטרוני מבלדות רוק שגרתיות, ביצעה אותו כמו גדולה. לא רק זה, השיר גם הפך ללהיט הכי גדול שלה (היא עדיין קיימת, אגב), ואנחנו הפכנו, לדקות ספורות בכל האזנה, לטום קרוז.
עוד דבר קטן: אחרי שהבמאי טוני סקוט והמפיקים ג'רי ברוקהיימר ודון סימפסון שמעו גרסת דמו של "Take My Breath Away", הם החליטו לצלם סצנות רומנטיות נוספות עם טום קרוז וקלי מקגיליס כדי שהשיר יושמע בסרט יותר.
"Absolute Beginners" - דיוויד בואי, מתוך הסרט באותו שם (1986)
הסיפור של "Absolute Beginners" משונה למדי: השיר המלהיב הזה אומנם היה להיט גדול באירופה, אבל הסרט המוזיקלי שאותו הוא קידם ובואי אף היה אחד מכוכביו, התגלה כאחד הפלופים הגדולים של העשור. מעבר לכך, אף שהשיר נכתב והוקלט בקלות ובמהירות יחסית, הסרט עצמו סבל מדחיות ובעיות חוזרות ונשנות. כך או כך, מדובר לטעמנו באחד השירים הטובים אך הפחות מוערכים של בואי, ואם טרם התוודעתם אליו - אין זמן טוב יותר מעכשיו.
עוד דבר קטן: בחורה בת 22 בשם ג'נט ארמסטרונג אחראית לקולות הרקע שבשיר. ג'נט, שעבדה בחנות של רשת האופנה דורותי פרקינס, היא אחותו הצעירה של הגיטריסט קווין ארמסטרונג, שהציע את שירותיה לבואי לאחר שהכוכב ביקש זמרת ליווי "שנשמעת כמו זבנית". חוויה.
"Who Wants to Live Forever" - קווין, מתוך "איש הנצח" (1986)
מהבלדות הגדולות ביותר של קווין, "Who Wants to Live Forever" הופיעה גם באלבום "A Kind of Magic" וגם בפסקול של "איש הנצח" - סרט הקאלט עם כריסטופר למברט ושון קונרי, שהלהקה כתבה בשבילו עוד כמה שירים, כמו זה וזה. (הריבוט עם הנרי קאביל בדרך, אגב).
הגיטריסט בריאן מיי חתום על כתיבת והלחנת היצירה, שעוסקת בשאלה הנצחית מי רוצה, ובכן, לחיות לנצח. "Who Wants to Live Forever" אומנם לא כבש את המצעדים, אבל בסקר שהתקיים בבריטניה בשנת 2005 ובו נשאלו המשתתפים איזה שיר הם רוצים שיושמע בלוויה שלהם, הוא הגיע למקום החמישי. גם זה משהו.
עוד דבר קטן: בגרסת הפסקול הפחות מוכרת של השיר, פרדי מרקורי הוא הסולן היחיד, אבל בגרסת האלבום מיי שר את הבית הראשון וחלק נוסף בגשר.
"(I’ve Had) The Time of My Life" - ביל מדלי וג'ניפר וורנס, מתוך "ריקוד מושחת" (1987)
הפסקול של "ריקוד מושחת" אומנם משופע בשירים שעושים חשק לזוז (בכל זאת סרט מוזיקלי), אבל אף אחד לא מגיע לרמה של להיט העל הזה, שזכה גם באוסקר, גם בגלובוס הזהב וגם בגראמי. ועוד לחשוב שכותב השיר, מוזיקאי אלמוני יחסית בשם פרנקי פרוויט, סירב לבקשת המפיק המוזיקלי ג'ימי לנר לכתוב מוזיקה לסרט בשם "ריקוד מושחת", שכן הוא חשב שמדובר, כך מספרים, בסרט פורנוגרפי. המפיק התעקש, פרוויט בסופו של דבר נענה, ביל מדלי וג'ניפר וורנס (שגם מבצעת עם ג'ו קוקר את שיר הנושא מ"קצין וג'נטלמן"), וכך נולדה לה קלסיקה נצחית. שלא לדבר על הקליפ שהציג זוגות שרוקדים בדיוק כמו שבייבי (ג'ניפר גריי) וג'וני (פטריק סווייזי המנוח) רוקדים בסרט, מה שנתן לכולנו השראה במסיבות הכיתה.
עוד דבר קטן: לזכרו של סווייזי, נפרגן באיזכור מיוחד של כבוד ל-"She’s Like the Wind", גם הוא מתוך "ריקוד מושחת", שהוא ביצע בעצמו. מה שנקרא גם שחקן, גם רקדן וגם סולן.
(עוד) איזכורים של כבוד: "Into the Groove" של מדונה מתוך "סוזאן סוזאן" (1985); "Left of Center" של סוזאן וגה מתוך "יפה בורוד" (1986); "Nothing’s Gonna Stop Us Now" של סטארשיפ מתוך ("אהבה בחלון הראווה" (1987); ו"Kokomo" של הביץ' בויז מתוך "קוקטייל" (1988).
לכתבות הנוספות בסדרה:
שירי סרטי שנות השמונים – חלק א'
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
