הדוקו על SHEIN יגרום לכם להרגיש רע על כל שופינג שאי פעם עשיתם

כולנו שותפים לתעשיית הניצול של עולם האופנה, ועם זה אי אפשר להתווכח • בסרט הדוקומנטרי המשודר ב-yes, אתר הקמעונאות הסיני נחשף כמי שמעסיק עובדים במשמרות שלכל הדעות אינן אנושיות, וכל זאת בשביל גרושים • מי אשם? חד משמעית: אנחנו ומשפיעני הרשת שיאבדו כל צלם אנוש בדרך לעוד לייק

מתוך הסרט "מאחורי אתר Shein", צילום: באדיבות yes דוקו

מי מאיתנו לא אוהב לצאת מפעם לפעם לאיזה שופינג טוב. כזה שכולל קניית לא מעט דברים שעושים לנו טוב על הנשמה? בימינו, אפילו לא צריך לצאת מהבית ואפשר לרכוש הכל באינטרנט. אחד האתרים הפופולריים ביותר בעולם לקניות ברשת הוא Shein (שיאין), השייך לענקית קמעונאות האופנה המהירה הסינית.

• תסריט האימה: הייתם מקריבים את חייכם כדי להציל את העולם?

• הסרט הזה כל כך טוב שמבקר הקולנוע שלנו נתן לו את הציון 10

• פותחת הכל: הדוקו על פמלה אנדרסון יכול לשנות את חייה

הודות למוצרים הזולים מאוד שהיא מוכרת, השווי של החברה מוערך כיום בכמה מיליארדים טובים – ולא נראה שהיא מראה אפילו התחלה של סימני עצירה. ההצלחה הגדולה של שיאין העלתה את החשד כי עובדים בפסי הייצור של החברה מועסקים בתנאי עבדות – מה שאומת על ידי תחקיר של "רויטרס" ב-2021, ושזוכה כעת לסרט תיעודי ("מאחורי אתר Shein") שעוסק בנושא הזה.

העיתונאית אימאן עמרני יצאה לחקור מה עומד מאחורי אותה הצלחה גדולה, וגילתה כי זו הגיעה לשיאה במגפת הקורונה, אז אנשים רבים נשארו בבתיהם וביצעו רכישות רבות דרך האינטרנט. העובדים במפעלי החברה עובדים במשמרות של 18-17 שעות בתנאים מחפירים. המצלמות הנסתרות של התחקירנים, שנכנסו למפעלי החברה, מתעדות את הקושי והלחץ שהעובדים חווים מדי יום, כשהם עובדים במשמרות שלכל הדעות אינן אנושיות וכל זאת בשביל גרושים.

נוצר בתנאים מחפירים? מחוך שנמכר באתר Shein, צילום: יח"צ חו"ל

מהר מאוד עמרני מגלה כי השורש לעלייתה לגדולה של הרשת הסינית הוא משפיעני הרשת הקטנים, שפרסמו את מוצרי החברה, כך שהם מקבלים תשלום נאה ומצרפים עוקבים נוספים, ושיאין מרוויחה מזה עוד ועוד כסף. ייצוג הדברים בדרך הזו חושף אמת מטרידה על הצעירים של ימינו: מכורי אינסטגרם שרק מחפשים חיבה ואהבה מכל מקום אפשרי, גם אם הדרך לשם אומרת שצריך לדרוס את התנאים הכי בסיסיים שבני אדם אמורים לקבל עבור רווחתם.

מה שקורה מאחורי הדלתיים הסגורות של מפעל שיאין הוא דבר שאסור להתעלם ממנו. כפי שהחברה גונבת דגמים של מעצבים אחרים, כך היא מנסה להסתיר את התנאים שבהם היא מעסיקיה את המוני העובדים שלה. החברה עוברת על החוק? אז מה, מקסימום היא מקבלת קנסות שלא יזיזו לה.

זהו סרט דוקו חשוב ומרתק שלא מפספס אף הזדמנות להסתכל למציאות בעיניים, והוא מעלה בפני הצופים שאלות לא קלות בכלל: מה זה דורש מאיתנו לרכוש מוצרים מחברות שונות ללא הגבלה? האם זה אומר שבעצם הקנייה, אנחנו מסכימים עם תנאי ההעסקה המזעזעים של מקומות כמו שיאין? ואם לא – מדוע אנחנו ממשיכים לקנות בעסקים האלו פעם אחר פעם, למרות שאנחנו יודעים מה קורה מאחורי הקלעים?

מתוך הסרט "מאחורי אתר Shein", צילום: באדיבות yes דוקו

הסרט למעשה גורם לצופה להבין שיש לו חלק באחריות על המתרחש שם, בדיוק כמו ליצרן. בזמן שאחד הוא זה שמוציא את הכל לפועל, השני הוא זה שמאפשר לו לעשות זאת בכך שהוא לא מפסיק לקנות את מה שהוא מציע.

מבלי טיפה של התנשאות ומבלי לנסות לעורר פרובוקציות, הסרט מעביר מסר שלפיו לכל החלטה שאנו לוקחים יש תוצאה. במקרה הזה, התוצאה אמנם נסתרת מהעין, אך עם מעט חפירה, קשה יהיה לפספס אותנו. כולנו שותפים לתעשיית הניצול של עולם האופנה.

"מאחורי אתר Shein" משודר ב-yes ו-yes דוקו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר