עבדים בירוק: מיזם חדש של Shein מנסה לטייח את הטענות הקשות כלפי החברה

לפי תחקיר שפורסם בערוץ 4 הבריטי, תנאי ההעסקה של קמעונאית האופנה הענקית בשני מפעלים שלה בסין מחפירים – וכוללים, בין היתר, 18 שעות עבודה ביום ושכר זעום • בתגובה, החברה פתחה שירות מכירה וקנייה יד שנייה – אבל יש כאלו שקוראים להחרים אותה

מחוך של Shein (ארכיון), צילום: יח"צ חו"ל

ענקית קמעונאות האופנה המהירה הסינית Shein משיקה את Shein Exchange, פלטפורמת מקוונת למכירה וקנייה של פריטים יד שנייה. השירות יושק בשלב הראשון בארצות הברית, ובהמשך, בהתאם להצלחת הפיילוט, הוא ייצא לפועל במדינות נוספות ברחבי העולם.

ההודעה על השקת השירות מגיעה ימים ספורים לאחר שערוץ 4 הבריטי פרסם תחקיר על תנאי ההעסקה בשני מפעלים של החברה בסין. מממצאי התחקיר עולות עובדות כואבות, אך כאלו שידועות זה זמן רב – תוצרים נלווים של האופנה המהירה עליהם משלמים העובדים: 18 שעות עבודה ביום, יום חופש אחד בלבד בחודש, נשים שנאלצות להתקלח בזמן הפסקת הצהריים מכיוון שאין להן כל זמן אחר לעשות זאת, ושכר זעום שנמדד בהתאם להספק התפירה.

מתוך אתר Shein, צילום: צילום מסך

 

לדברי החברה, מדובר במהלך שנועד לטפל בבעיית פסולת הטקסטיל. למרות שיש לא מעט תחקירים שמביאים את דפוסי התעסוקה הקשוחים במדינות העולם השלישי, נראה כי קהל הלקוחות שבוי באהבה לאופנה זמינה וזולה.

תחקיר ערוץ 4 הבריטי על Shein:

מאז פרסום התחקיר, עלו קולות שקראו לזנוח את הרכישה באמצעות האתר הפופולרי, שהצלחתו תפסה תאוצה בזכות הרשתות החברתיות, כמו אינסטגרם וטיקטוק.

בתגובה לתחקיר, נמסר מ-Shein כי הם "מודאגים מאוד מהטענות שהציג ערוץ 4. אנו דואגים לשפר את קוד ההתנהגות ותנאי התעסוקה במפעלים השותפים". החברה אמרה שהיא ביקשה מידע ספציפי מרשת הטלוויזיה ושהיא "תפסיק שותפויות שאינן עומדות בסטנדרטים שלנו".

עוד נמסר: "אנחנו מאמינים שזו האחריות שלנו לבנות עתיד של אופנה שיהיה שוויוני לכולם, תוך האצת פתרונות לצמצום פסולת טקסטיל. אנחנו קוראים לקהילה שלנו להתגייס ולהשאיר בגדים שהיו בבעלותם על ידי מכירה שלהם, ולא לזרוק אותם לאשפה. אנחנו מאמינים שקנייה חוזרת יכולה להפוך לנורמה החדשה בענף שלנו".

עובדות במפעל בגדים באסיה (ארכיון), צילום: Getty Images

השפעה סביבתית שלילית

מצד אחד, המודל העסקי של החברה מתבסס על ייצור של אלפי פריטים בעלות נמוכה שרבים מהקונים נפטרים מהם כעבור כמה חודשים, ומן הצד השני – ב-Shein מנסים לצאת ב"גישה ירוקה", השומרת על הסביבה באמצעות פיילוט חדש של יד שנייה. בשפה הסביבתית קוראים לזה "גרין וושינג", כלומר ניסיון לצאת חיוביים אל מול הדחקה של ההיבטים השליליים של הפלטפורמה.

Shein פתחה השנה את מרכז ההפצה הגדול ביותר שלה באינדיאנה שבארה"ב. בסבב הגיוס האחרון שלה, שווי החברה הוערך בכ-100 מיליארד דולר. בשנה שעברה היא עקפה את זארה ו-H&M במכירות ברחבי ארה"ב.

תגובת החברה:

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר