העלה נקודה: מחווה לז'ורז' סרה

מנוע החיפוש חוגג 162 שנים להולדתו של הצייר הצרפתי המשפיע וליצירתו "יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי לה גרנד ז'אט"

"יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי לה גרנד ז'אט", צילום: Gettyimages

במלאת 162 להולדתו של הצייר הצרפתי ז'ורז' סרה, מקדיש גוגל את הדודל היומי שלו ליצירתו "יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי לה גרנד ז'אט".

ז'ורז' סרה שקד על יצירת המופת במשך שנתיים, והשלים אותה כשהיה בן 26 בלבד. בתולדות האמנות היא נחשבת ליצירה שאיתה החל סרה את הזרם הניאו-אימפרסיוניסטי, תנועה אוונגרדית מהמאה ה-19 ששינתה את מהלך האמנות המודרנית.

סרה נחשב לחלוץ בפיתוח הטכניקה הידועה בשם "פוינטיליזם", שעיקרה כיסוי התמונה בנקודות ובכתמים מבודדים של צבע, כך שביצירתו הנקודות מתאחדות לבסוף לצורות נוף ולדמויות ללא משיכת מכחול וללא כל קו.

הוא הרבה לרשום ופיתח סגנון רישום ייחודי בכתמי גיר קונטה על משטח נייר עבה ומחוספס, המנצל את בהירות הנייר ומרקמו כמקור לאור וגם להשגת טקסטורה רישומית.

ז'ורז' סרה. פורטרט,

ז'ורז' סרה נולד ב-2.12.1859 בפריז כבן למשפחה משגשגת. כנער עבר הכשרה אמנותית פורמלית, ובהמשך השלים את השכלתו במוסד היוקרתי לאמנויות יפות. כמו כן, הוא התעמק במחקר המדעי של תורת הצבע כדי לפתח את טכניקת "פוינטיליזם".

לאחר עבודה על טיוטות רבות על גבי לוחות קטנים, הוא סיים ב-1884 את יצירת המופת "יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי לה גרנד ז'אט".

עקב השיטתיות וההתבססות ביצירתו על יחסים קלאסיים, נראות תמונותיו של סרה - למרות היותן מודרניות - כתמונות עתיקות העשויות בקפידה. כשהציג לראשונה את תמונותיו בתערוכה של האימפרסיוניסטים הן עוררו שערורייה. יצירה נודעת נוספת של סרה היא "לה גרנד ז'אט", הקרויה על שמו של אתר נופש לחוף נהר הסן.

חייו של סרה היו קצרים. הוא מת בגיל 32, וממשיכו החשוב היחיד היה סיניק. חייו ואמנותו הונצחו במחזמר מ-1983 של סטיבן סונדהיים, "יום ראשון בפארק עם ז'ורז'", שזכה להפקות רבות ברחבי העולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר