הפזמונאי האגדי סטיבן סונדהיים הלך לעולמו בגיל 91

מי שהיה אחד היוצרים החשובים ביותר בהיסטוריית מחזות הזמר, שאחראי ללחנים ולשירים משלאגרים כמו "סיפור הפרברים" ו"סוויני טוד", מת הלילה בביתו • לאורך הקריירה הארוכה שלו, הוא זכה בעשרות פרסים, בהם אוסקר, גראמי וטוני • ברברה סטרייסנד, שעבדה איתו בכמה הזדמנויות, ספדה לו: "תודה לאל שסונדהיים זכה לחיות עד גיל 91 והיה לו את הזמן לכתוב מוזיקה כה נהדרת ומילים נפלאות"

הפזמונאי סטיבן סונדהיים, ב-2018, צילום: איי.פי.

סטיבן סונדהיים, אחד היוצרים החשובים ביותר בהיסטוריה של מחזות הזמר, שאחראי לשירים משלאגרים רבים בברודווי כמו "סיפור הפרברים" ו"סוויני טוד", הלך הלילה (שבת) לעולמו בגיל 91.

עורך דינו ומקורבו, פ. ריצ'רד פאפאס, אישר לעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" כי המלחין היהודי המוערך נפטר בפתאומיות בביתו שבקונטיקס, זאת לאחר שרק יום קודם לכן התארח אצל חברים לארוחת חג ההודיה. פרטים נוספים לא פורסמו.

סונדהיים נולד בניו יורק במרץ 1930 למשפחה יהודית-אמריקנית' וכבר בתור נער צעיר הכיר את המחזאי הדגול אוסקר המרשטיין, שנודע בזכות מחזות זמר מצליחים כמו "צלילי המוזיקה" ו"המלך ואני"' להם כתב והלחין שירים עם שותפו ליצירה ריצ'רד רוג'רס, שאף שימש עבורו מנטור מקצועי.

לאחר שלמד כתיבה והלחנה, החליט סונדהיים לנסות את מזלו ובגיל 25 זכה לפריצה הגדולה שלו, כשכתב את השירים ל"סיפור הפרברים" שעלה בברודווי ב-1957, והיה להצלחה גדולה, שבהמשך, ב-1961, זכתה לעיבוד קולנועי שהצליח גם הוא ואף זכה ב-10 פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר.

הפזמונאי סטיבן סונדהיים, ב-2007, צילום: רויטרס

בהמשך הקריירה שלו, זכה סונדהיים להצלחות רבות נוספות, בהן "ג'יפסי", "דבר מצחיק קרה לי בדרך לפורום" ו"קומפני", שעליו זכה בשני פרסי טוני ובפרס הגראמי לאלבום הפסקול הטוב ביותר. הוא זכה בחמישה פרסי טוני נוספים על המוזיקה שחיבר למחזות זמר כמו "סוויני טוד" ו"אל תוך היער", וב-2008 הוענק לו פרס טוני מיוחד על מפעל חיים.

במקביל, הוא גם כתב שירים מקוריים לסרטי קולנוע, בהם "אדומים", "כלוב הציפורים" ו"דיק טרייסי", שבו הופיע השיר "Sooner or Later" אותו ביצעה מדונה ושזיכה את סונדהיים ב-1991 בפרס האוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר.

סונדהיים יצא מהארון בגיל 40, והתחתן רק לפני כארבע שנים, עם ג'פרי סקוט רומלי. הוא מעולם לא הביא ילדים. הופעתו הטלוויזיונית האחרונה הייתה בתוכנית הלייט נייט של סטיבן קולבר בחודש ספטמבר. בשבוע שעבר עלה בנטפליקס הסרט המוזיקלי "טיק, טיק... בום!", בכורת הבימוי של היוצר וכוכב התיאטרון שעבר גם בהצלחה להוליווד לין-מנואל מירנדה ("המילטון") ובכיכובי של אנדרו גארפילד כמחזאי ג'ונתן לרסן, יוצר המחזמר האגדי "Rent", עבורו שימש סונדהיים מודל לחיקוי ולימים מנטור, ובסרט מגלם אותו השחקן בראדלי וויטפורד.

"תודה לאל שסונדהיים זכה לחיות עד גיל 91 והיה לו את הזמן לכתוב מוזיקה כה נהדרת ומילים נפלאות, מי ייתן וינוח על משכבו בשלום", ספדה לו בטוויטר אגדת התרבות האמריקנית ברברה סטרייסנד, ששיתפה עמו פעולה בכמה הזדמנויות.

השחקן יו ג'קמן צייץ: "אחת לתקופה מגיע אדם שמשנה צורת אמנות שלמה מהיסוד. סטיבן סונדהיים היה אחד מאלה. בעוד מיליונים מתאבלים על לכתו, גם אני רוצה להביע את תודתי על כל מה שהעניק לי ולרבים אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר