עבודות הבנייה על כביש הגישה החדש לירושלים | צילום: תושבי רמת מוצא

תושבי רמת מוצא נגד נתיבי ישראל: "מבזים את בית המשפט"

תושבי היישוב טוענים כי נתיבי ישראל והות"ל לא קיימו את הוראת ביהמ"ש לבחון האם נדרש מיגון אקוסטי לשכונה בעקבות סלילת כביש הגישה החדש לירושלים • נתיבי ישראל: "בוצע שינוי יעוד בחלק מהמבנים, החברה לא נדרשת למגנם"

כביש המריבה: תושבי רמת מוצא הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לביזיון בית המשפט נגד חברת נתיבי ישראל והוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) סביב סלילת כביש הכניסה החדש לירושלים. התושבים טוענים כי נתיבי ישראל מסרבת להשלים את הבדיקות הנדרשות להכרעה האם נדרש מיגון אקוסטי לשכונה.

כביש 16 הוא פרויקט אדיר ממדים בכניסה לירושלים הכולל מנהרה, גשר ומחלף מאסיבי שנבנים עשרות מטרים מבת היישוב רמת מוצא. הפרויקט, שנמצא בעיצומה של הבנייה, מהווה מפגע רעש וזיהום קשה ועם השלמתו צפוי לטענת התושבים לפגוע קשות באיכות חייהם ובערך הנכסים של תושבי הישוב. 

בבקשה טוענים התושבים באמצעות עו"ד ורד מאירוביץ'-סייג כי למרות שחוות דעת של מומחה מטעם הות"ל שהוגשה לבית המשפט קובעת כי הנספח האקוסטי שעל בסיסו נעשה התכנון המפורט לכביש 16 חלקי וחסר, הות"ל ונתיבי ישראל מבזים את בית המשפט.

לטענתם, נתיבי ישראל מסרבת לטענתם להשלים את הבדיקות הנדרשות על ידי מומחה הות"ל כדי להכריע בשאלה האם נדרש מיגון אקוסטי לשכונה, והות"ל מתירה לה להמשיך בעבודות בשכונה במרץ רב מבלי להטיל עליהסנקציה כשלהיא.

בשנת 2020 התושבים הגישו עתירה מנהלית בבית המשפט המחוזי בירושלים נגד הות"ל ,נתיבי ישראל וגורמים נוספים בטענה שחוות הדעת האקוסטית שעל פיה בוצע התכנון המפורט של כביש 16, ובהסתמך עליה הוחלט שלא לבנות קיר אקוסטי בין הפרוקט לשכונה, הייתה חוות דעת שגויה, פגומה וחסרה. 

בפברואר 2021 בית המשפט הורה לות"ל ולנתיבי ישראל למסור לתושבי רמת מוצא תוצאות מנומקות בדבר שאלת מיגון השכונה תוך 90 יום מיום מתן פסק הדין. כלומר, עד ליום 30.5.2021. בדיקה מאוחרת שבוצעה על ידי מומחה מטעם הות"ל הראתה כי אכן הנספח האקוסטי שהוגש הוא חלקי וחסר, אולם בניגוד מוחלט לפסק הדין, הבדיקות לא בוצעו והמסקנות בדבר מקטע רמת מוצא לא התקבלו. בנוסף, בתגובתו לבית המשפט, הודיע הות"ל כי הבדיקות גם לא יבוצעו בזמן הקרוב בשל דין ודברים בין הות"ל לנתיבי ישראל.

עו"ד ורד מאירוביץ'-סייג, שמייצגת את התושבים, טענה בבקשה לבית המשפט כי "מזה למעלה משנתיים המבקשים משקיעים ממיטב זמנם וכספם בכדי לקבל מענה בסיסי לשאלה חשובה ומהותית לחייהם בדבר מיגון שכונתם. המבקשים לא שיערו בנפשם כי אל מול ההשקעה האדירה של המדינה בפרויקט לאומי, היא (באמצעות מוסדותיה) תגלה קשיחות רבה ואטימות 'איתנה' לבקשה פעוטה ובסיסית של האזרח הקטן. ההתנהלות של מוסדות התכנון מוכיחות לתושבי השכונה, פעם אחר פעם, כי קולם לא נשמע, כי הם 'שקופים' וכי המדינה רואה בהם 'מטרד' בדרך להגשמת הפרויקט הלאומי". 

השופטת דנה כהן –לקח כתבה בהחלטה שהתקבלה ב- 13.1.2022 כי " מורת הרוח שהובעה בתגובת העותרים מובנת לי", אך נתנה זמן לות"ל ולנתיבי איילון להשלים את ההתייחסויות עד ה- 10.2.2022, בטרם תחליט בנושא הבקשה לביזיון ביתהמשפט.

בסוף השבוע האחרון הם הגישו התייחסויות חדשות, אך טרם נתקבלה החלטה והשופטת דרשה מהם הבהרות נוספות טרם מתן זכות תגובה לתושבים. נודע כי היועץ מומחה מטעם המשרד להגנת הסביבה הגיש את חוות דעתו לבית המשפט ממנהעולה שלא נפל פגם מהותי בתכנון המפורט של הפרויקט ואלה המעטים שנדרשה החברה לתקן ותוקנו.

מנתיבי ישראל נמסר: "ראשית יובהר כי נתיבי ישראל פעלה ופועלת על פי כל דין. בהמשך לעתירה שהוגשה ע״י תושבי רמת מוצא בוצעו באמצעות המשרד להגנת הסביבה כלל תסקירי השפעה על הסביבה, כמו גם בדיקות אקוסטיות בפרויקט כביש 16, למעט שני מבנים שבעניינם בוצע שינוי יעוד הרבה לאחר אישור הפרויקט בות"ל, ומכאן שלא נדרשת החברה למגנם". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...