"חוק החשמל" המאפשר בנייה בלתי חוקית אושר בקריאה שניה ושלישית

החוק החדש, המאפשר חיבור מבנים בלתי חוקיים לתשתיות חשמל, אושר לאחר שחברי האופוזיציה נטשו את האולם • רה"מ בנט הצביע נגד החלת החוק גם על יו"ש, וכתגובה הותקף ע"י ח"כים שצעקו לעברו "בושה"

חוק החשמל אושר בקריאה שניה ושלישית , צילום: נועם משקוביץ, דוברות הכנסת

סערה גדולה התחוללה הבוקר (רביעי) במליאת הכנסת על רקע אישור "חוק התכנון והבניה – חוק החשמל" בקריאה שניה ושלישית. החוק בא לאפשר חיבור לחשמל, טלפון ומים גם בבתים שנבנו בבנייה לא חוקית, בעיקר ביישובי המגזר הערבי. עם זאת, החוק לא חל על יישובי ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. 

הרקע למהומה היה הצבעת ראש הממשלה נפתלי בנט נגד ההסתייגויות שהגישו חברי כנסת מהאופוזיציה, שביקשו החלת החוק וחיבור תשתיות גם להתיישבות הצעירה ביישובי יהודה ושומרון. ראש הממשלה זכה בשל כך לגל מטחי ביקורת וצעקות כשחברי הכנסת מסיעות האופוזיציה קמו על מקומם וקראו לעברו: "בושה, בושה, בושה", ללא הפסק, תוך שהם מניפים אצבע מאשימה לעברו.
בתגובה לכך, קם רה"מ ממקומו והתעמת איתם, מה שעיכב את המשך הדיון ואישור החוק. הקריאות המשיכו וגברו גם כאשר ח"כ ניר אורבך הצביע נגד ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה. על רקע המהומה התערבו סדרני כנסת והפרידו בין הצדדים.   

הסדרנים נאלצו להתערב. עימות חריף בין רה"מ בנט לאופוזיציה על רקע אישור חוק החשמל, צילום: נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת

את התיקון לחוק יזם ח"כ וואליד טאהא (רע"מ) ועל-כן הוא שהציג את הצעת החוק לכנסת, תוך שהוא בוחר לעשות זאת בשפה הערבית. גם זה גרר חילופי דברים קשים בינו לבין ח"כ איתמר בן-גביר (עוצמה יהודית) שקרא לעברו: "מחבל, איך נותנים לך להיות בכנסת". ח"כ אבי דיכטר (ליכוד), קרא לטאהא לתרגם לעברית, וח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הטיח כנגדו: "אתה משחק באש, עולה לדוכן ומתרברב בערבית שזה פרלמנט יהודי". ח"כ טאהא השיב: "בעיה שלכם שלא למדתם ערבית". 

יו"ר ועדת הפנים חבר הכנסת וואליד טאהא. "בעיה שלכם שלא למדתם ערבית", צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

הדיונים על החוק החלו אתמול. עם זאת, על רקע החלטת הקואליציה לבטל את זכות המסתייגים לנמק את כל הסתייגותם לחוק, החליטו סיעות האופוזיציה להחרים את הדיון ו"לא להשתתף בהצגה הזו", מסרו.

"אור ירוק לבנייה הבלתי חוקית בישראל"

"חוק החשמל" הינו חוק הדגל של מפלגת רע"מ שלמעשה נותן אור ירוק לבנייה הבלתי חוקית בישראל. נכון להיום, סעיף 157א' לחוק התכנון והבנייה מגביל חיבור של מבנה לרשת החשמל על מנת לסייע באכיפה של חוק התכנון והבנייה. החוק שאושר היום נועד לאפשר הקדמת החיבור לרשת החשמל הטלפון והמים בשטחים בהם מקודמת תוכנית בנייה מפורטת, במהלך תקופת הביניים, עד לאישור התוכנית.

על-פי הצעת החוק המקודמת, הצו יינתן לאחר שהתקבלה עמדת הוועדה המחוזית, תוך בחינת התוכנית המוגשת, לרבות לגבי לוחות הזמנים צפויים להמשך קידומה. הצעת החוק מקצרת את פרק הזמן שעל הוועדה לאשר/לדחות את הצו לחיבור חשמל. על-פי התיקון החדש, שרת הפנים תידרש להשיב תוך 60 יום (במקום 120 יום כפי שדרשה שקד, רנ"ה). גם זמן האישור של ועדות התכנון שמקנות את ההיתר מתקצר לחודש בלבד.

בדיונים שהתקיימו בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ (האיחוד הלאומי), "הערבים שנים סירבו לשתף פעולה. זה תוצר של כפירה בסמכות המדינה, רצון להתפרע. זה כמו מי שרוצח את הוריו ואז בוכה שהוא יתום. ב-2014 רצו לאפשר חיבור לחשמל אחרי הפקדת תוכניות. אתם לוקחים את זה לשלב מוקדם יותר – שלב הגשת התוכנית, עוד לפני תוכנית איחוד וחלוקה. אם מחברים לחשמל לפני איחוד וחלוקה, איזו מוטיבציה תהיה לעשות איחוד וחלוקה? האם נכון לתת פרס לעבריינות בנייה"?

ח"כ אורית סטרוק, חברת סיעתו של סמוטריץ הטיבה לתאר את הדברים שבדיוני הוועדה אמרה: "ליהודים יש את חוק התכנון והבנייה ואילו לערבים יש את חוק הבנייה והתכנון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר