לגור בעיר, להרגיש בקיבוץ

עם כל הכבוד לשטח הדירה ומספר כיווני האוויר, גם לשכנים יש תפקיד מפתח באיכות החיים. הדירוג של madlan לשכונות הכי קהילתיות בארץ

פעילות לילדים בשכונת אלמוגים בנשר, צילום: חברת אלמוגים

מהן השכונות הקהילתיות ביותר בישראל? כאלו שהגרים בהן יודעים לבקש מהשכנים לא רק סוכר או חלב. כאלו שקבוצות הוואטסאפ והפייסבוק כה פעילות עד שהעירייה מזדרזת לטפל בכל עניין כדי לא להסתבך. כאלו שמתארגנים במהירות לפעילויות משותפות, ולא רק בחגים. בסיוע madlan יצאנו לחקור.

החברה הישראלית אוהבת משפחתיות מאז ומתמיד, ובשנים האחרונות אנחנו רואים שיותר ויותר מחפשי דירות רוצים להבין האם השכונה שבה נמצא הנכס בו הם מעוניינים היא קהילתית או לא. קהילה מגובשת מהווה כיום מעין משפחה מורחבת. ברוב משקי הבית שני בני הזוג עובדים, והקהילה יכולה לסייע בניהול חיי היומיום - מאיסוף או פיזור הילדים ועד בילוי משותף בגינה.

יש שכונות שבהן התכנון הפיזי מעודד קהילתיות - סביב פארק או כיכר מרכזית, בפרט אם הן נמצאות בשולי העיר. כשהשכונה סובלת ממפגע כלשהו, פעמים רבות אנחנו רואים התאגדויות של תושבים שמטרתן להילחם בבעיה.

״הגיבוש החברתי מהווה בהחלט גורם משיכה עבור מחפשי דירות", אומר טל קופל, מנכ״ל madlan. "ביקוש גובר, כידוע, משפיע על המחירים".

הדר הכרמל, חיפה

מיקום: בין העיר התחתית לכרמל

שנת הקמה: 1922

מדד חברתי-כלכלי: 3   

הדר הכרמל, המכונה לרוב רק הדר, שימשה בעבר כמרכז העיר והייתה שכונה יקרה ומבוקשת. פיחות חד במעמדה החל בשנות ה-70', כששכונות היוקרה במעלה הכרמל החלו להתאכלס. במחצית שנות התשעים של המאה הקודמת התגוררה במקום בעיקר אוכלוסייה מבוגרת ומוחלשת. בניגוד למרבית השכונות בחיפה, בגלל מעמדה המרכזי לשעבר השכונה עדיין מאופיינת ברחובות מסחריים ראשיים, בשוק תלפיות העירוני ובתחבורה ציבורית תדירה.   

למרות שהשכונה עדיין סובלת מהזנחה חמורה במרחב הציבורי, באמצע העשור הקודם החלו לעבור אליה סטודנטים וצעירים וכיום אפשר למצוא מגוון בתי קפה, חנויות ופאבים ברחובות מסדה, הלל ובשוק תלפיות. התושבים מובילים יוזמות שונות בתחומי התרבות, החינוך והקיימות, בתמיכת העירייה או באופן עצמאי.

הדר פועלות כמה קהילות, בהן קיבוץ המחנכים העירוני של תנועת דרור ישראל, שמפעיל את בית הצעירים (מרכז קהילתי לילדים); קהילת הבוגרים של השומר הצעיר, שמפעילה את המרכז לצדק חברתי; תנועת החלוץ, שמפעילה מכינה קדם צבאית; קהילת רוג'ום, שעורכת מגוון מפגשים ואירועים.

עוד פועלים בשכונה גרעין פארן, שמורכב מבוגרי חוגי הסיירות של קק"ל ומטרתו להקים מרכז תרבות באיזור. הגרעין הקים יחד עם שותפים נוספים את עמותת מרתף 23, שעורכת אירועי תרבות. חברי כפר הסטודנטים לוקחים חלק פעיל במגוון תוכניות בשכונה - שיפוץ גינות, ליווי קשישים וחונכות לילדים.

מעוז אביב, תל אביב

מיקום: צפון מזרח תל אביב

שנת הקמה: 1954

מדד חברתי-כלכלי: 8

מעוז אביב הוקמה בידי אנשי צבא קבע. 14 בניינים מתוך 21 חברים באגודה שיתופית שמנוהלת על ידי ועד מתנדבים. באגודה השיתופית חברות 538 דירות, שדייריהן משלמים לאגודה בין 200 ל-350 שקל בחודש. האגודה מנהלת את השטחים המשותפים ואת חיי הקהילה המקומיים, יוזמת אירועים (שבוע הספר, חגים משותפים, מסיבות), לצד פרויקטים ארוכי טווח כמו גינה קהילתית וספרייה.

פרויקטים נוספים שהאגודה מקדמת כוללים שימור של הצמחייה הטבעית בצדו המערבי של רחוב רפידים (בשיתוף העירייה), שוק קח-תן פעמיים בשנה ופרויקט של סירי לידה, במסגרתו מבשלים השכנים ליולדות.

חברי האגודה השיתופית החליטו שלא להוסיף קומות בבנייניהם, אלא ליצור הרחבות בלבד של 10 עד 20 מ"ר. כל בנייה דורשת הסכמה של האגודה ושל השכנים.

אחד הפרויקטים המדוברים בנווה אביבים הוא של חברת אשדר מקבוצת אשטרום, שבונה כאן 3 פרויקטים של תמ"א 38 בהיקף של כ-400 יח"ד. לאורך רחוב איינשטיין נהרס בניין מגורים בן 18 דירות ובמקומו בונה אשדר בניין של 8 קומות עם 45 דירות. הפרויקט צפוי להתאכלס בעוד 3 שנים.

קריית השרון, נתניה

מיקום: מזרח העיר

שנת הקמה: תחילת שנות ה-2000

מדד חברתי-כלכלי: 7

המחירים הזולים בשכונת קריית השרון בתחילת שנות ה-2000 והקירבה לכביש החוף היוו גורם משיכה לאוכלוסייה צעירה. תחילה נהרו אליה משפחות צעירות מהעיר הוותיקה (מעברו השני של כביש החוף), אך כיום מדובר בשכונה גדולה שמאכלסת בעיקר משפחות צעירות שהגיעו משלל ערים בשרון (רעננה, כפר סבא והרצליה).

השכונה מתאפיינת בבניינים בגובה בינוני, 8-11 קומות, ובחלקה המזרחי יש מגדלים בני יותר מ-20 קומות. השכונה גובלת בחורשת הסרג'נטים (או בשם הרשמי פארק האלונים). אחד המאפיינים הבולטים שמסייע לתחושת הקהילתיות הוא הוא החלוקה לרובעים, שבמרכז כל אחד מהם פארק קטן או גן שעשועים.

תחילת שנת הלימודים בגבעת אלונים בקריית אתא, צילום: רועי חרמוני

כיום מתגוררים בקריית השרון יותר מ-20 אלף איש, אבל עדיין מתקיימות בה יוזמות קהילתיות רבות. התושבים מסיעים יחד ילדים לחוגים ונעזרים בהתמודדות בעיית הפקקים. בקבוצת הפייסבוק השכונתית חברים יותר מ-21 אלף איש. לשכונה יש אתר אינטרנט פעיל, קריית השרון שלי, שמעדכן בפעילויות השונות.

המושבה הגרמנית, ירושלים

מיקום: מרכז ירושלים

שנת הקמה: 1873

מדד חברתי-כלכלי: 7

את מרכז חיי הקהילה במושבה הגרמנית תופסת הגינה הקהילתית המשגשגת, שהוקמה לפני יותר מעשור מסביב למוזיאון הטבע. זו אחת הגינות הקהילתיות הוותיקות במדינה, 8 דונם של טבע מוקף חומה ובמרכזו הבניין ההיסטורי של המוזיאון. לאחר הזנחה של שנים, כיום יש בגינה טראסות, בריכות נוי, צמחייה ענפה ובורות מים עתיקים ששוקמו.

במושבה הגרמנית חיים תושבים ותיקים לצד משפחות צעירות וסטודנטים. הגינה הקהילתית מפגישה בין האוכלוסיות השונות, למשל בפרויקט "המכשפה הירוקה" - מיזם לגידול תבלינים ומכירתם למען הקהילה. אין בגינה ערוגות פרטיות, הכל שייך לכולם - ירקות, עצי פרי ותבלינים.

בגינה מתקיימים אירועים שונים - שעת סיפור, הרצאות בשבת ואירועים בחגים - הדלקת נרות בחנוכה, קריאת מגילה בפורים, טקס ביכורים בשבועות. עוד יוזמות שהתפתחו סביב הגינה הן ספרייה קהילתית, ובנק זמן להחלפת שעות על פי ההתמחות (תיקונים בבית בתמורה לשיעורים פרטיים, למשל).

אם המושבות החדשה, פתח תקווה

מיקום: צפון העיר

שנת הקמה: 2003

מדד חברתי-כלכלי: 9 מ-10

שמה הרשמי של אם המושבות החדשה הוא הדר המושבות החדשה, ומתגוררת בה אוכלוסייה חילונית ממעמד סוציו-אקנומי גבוה. בניגוד לאם המושבות הוותיקה, בחדשה יש בעיקר בניינים גבוהים, בני 9 עד 23 קומות - שכונת מגדלים מנותקת ומסוגרת יחסית.

במהלך הבנייה התאגדו התושבים סביב מאבקים להשלמת תשתיות ושיפור איכות החיים (הקמת גינות ציבוריות, פתרון מצוקת החניה ועוד).

חברי ועד השכונה הקימו אתר אינטרנט ב-2003, האתר הראשון מסוגו בארץ. מאז הוקמו אתרים דומים נוספים, ואילו הפעילות באם המושבות החדשה עברה לקבוצת הפייסבוק השוקקת (כ-18 אלף חברים). הוועד פועל במגוון נושאים, ביניהם משמר השכונה ומאבק לסגירת המפעלים הסמוכים.

יד אליהו, תל אביב

מיקום: מזרח העיר

שנת הקמה: 1945

מדד חברתי-כלכלי: 5

יד אליהו היא שכונה ירוקה ורגועה במזרח תל אביב. היא נבנתה בשנות ה-50 כשיכון עם מבני רכבת, שטחים פתוחים רבים ומוסדות קהילה. בעבר נתפסה כשכונת פועלים, אך בשנים האחרונות היא מושכת אליה לא מעט זוגות צעירים ממרכז העיר, שמחפשים סביבת מגורים שקטה במחירים נוחים.

התושבים החדשים פצחו בשלל מיזמים, ממשחק גמד וענק ועד התארגנויות לשיפור החינוך בבתי הספר. בעבר הורים רבים העדיפו לשלוח את ילדיהם לבתי ספר בתל אביב וברמת גן, אבל המגמה השתנתה.

אחת התושבות הוותיקות מספרת שבגלל שאין בתי קפה בשכונה, הצעירים פתחו מיזמים אלטרנטיביים, ביניהם הפופ-אפ קפה - מפגש באוויר הפתוח עם דוכני קפה, אלכוהול, חומוס תוצרת בית או פופקורן.

בין הפעילויות הבולטות: שוק קחתן להחלפת בגדים וצעצועים, מסיבות רחוב, ערבי כשרונות צעירים, פסטיבל קולנוע ואירוע שבועות בגינה הקהילתית. הפעילות התוססת מתארגנת ומתפרסמת בשלל קבוצות פייסבוק.

גני השרון (תשלו"ז), כפר סבא

מיקום: צפון מזרח כפר סבא

שנת הקמה: 1990

מדד חברתי-כלכלי: 7

בשלב הראשון נבנו בגני השרון בראשית שנות ה-90' דירות להשכרה, במטרה לאפשר לדיירים לרכוש אותן מאוחר יותר. ואכן, רוב הדירות נמצאות כיום בבעלות הדיירים. זוהי שכונה קטנה יחסית: יש בה 4 רחובות עיקריים ו-288 דירות. במרכז יש רחבה גדולה עם ספרייה קהילתית, 2 גני ילדים וגינות משחקים.

בשנה שעברה הוקם בשכונה צוות מוביל של מתנדבים, שמחולקים ל-4 ועדות: חזות השכונה (גינון, ניקיון, שדרוגים ועיצובים), עזרה הדדית (סיוע למשפחות), תרבות ואירועים ושיפוץ מבנים.

ועדת האירועים יזמה הדלקת נרות שכונתית, צפייה משותפת בכוכבים, אתגרי צילום ועוד. ועדת העזרה ההדדית הקימה מוקד חירום עם כ-60 מתנדבים, סיירת תיקונים ומערך תמיכה ביולדות. מדי חודש שולח הצוות המוביל ניוזלטר עם עדכונים על הפעילויות השונות.

מוכרים קהילה

איך הפכה השכונה הקהילתית למקדם מכירות מרכזי בענף הבנייה?

מורן גפניאל מרלי, נשואה ואמא ל-3 קטנים, מתגוררת בשכונת גבעת אלונים בקריית אתא, המונה כ-580 משפחות. "גבעת אלונים היא סוג של קיבוץ או יישוב קהילתי", היא אומרת. "כולם מכירים את כולם, הילדים הולכים ברגל לגנים או לבית הספר, נפגשים אחר הצהריים בגן השעשועים או בחוגים וגם המבוגרים מאוד מגובשים. יש לי כאן את המעגל המשפחתי והחברתי שלי, וכשאני צריכה משהו תמיד יש לי למי לפנות".

בשנים האחרונות המונח שכונה קהילתית הפך לאחד ממקדמי המכירות המרכזיים של ענף הבנייה. רוכשי הדירות הבינו כי איכות החיים שלהם אינה תלויה רק בגודל הדירה ובכיווני האוויר, אלא גם בשכנים. משפחות צעירות עם ילדים מחפשות דירות בשכונות עם ילדים בני גילם, על מנת ליצור קשרים חברתיים להורים ולילדים. גם בגיל מבוגר חשיבות הקהילה רבה.

שרה אילין, סמנכ"לית השיווק והמכירות בחברת שרביב, הבונה את רוב שכונת גבעת אלונים, מספרת על כמה יוזמות קהילתיות מקסימות: משחק כדורגל שכונתי, מיזם 'סירי לידה' לעזרה בבישולים ליולדת טרייה; עדלאידע בפורים; המשמר השכונתי.
בפרויקט של חברת אלמוגים בעמק הכרמל בנשר, הבנוי בקונספט של שכונה סגורה, התהוותה קהילה מגובשת של דיירים שנהנית מפעילויות יזומות בשיתוף עם אלמוגים וחברת הניהול.

לדברי ליאת דנינו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אלמוגים, ״הדיירים מציינים את החגים במתחם באמצעות הפנינג, למשל חגיגות ל"ג בעומר, יום העצמאות וערבי קיץ נעימים. נבנו מזרקות מים צבעוניות שמצננות את הילדים בחום הקיץ״.

בשכונת גליל ים החדשה בהרצליה מתפתחת קהילה צעירה לאחר איכלוס 1,000 המשפחות הראשונות. ״מתברר כי הקרבה לקיבוץ הסמוך באה לידי ביטוי לא רק במובן הפיזי, אלא גם בסגנון החיים״, אומר תומר אולמן, סמנכ"ל שיווק בחברת סלע בינוי. החברה מאכלסת בשכונה עם איסתא נכסים את פרויקט הדרים, הכולל 260 דירות ב-8 בניינים.

הוא מספר על שלל יוזמות חברתיות, שמלכדות את הקהילה התוססת. חברויות נרקמות ושעות הפנאי מתמלאות בפעילויות מגוונות ואורח חיים ספורטיבי. התושבים הקימו קבוצות וואטספ ופייסבוק שכונתיות, ובאמצעותן יוזמים ירידים קהילתיים, אימונים משותפים במתקני הכושר הציבוריים, שוק קח-תן ודוכנים לממכר תוצרת חקלאית. הוקמו קבוצות פילאטיס וריצה קהילתיות ומופעל פרויקט סירי לידה.

בבאר שבע חברת אזורים וי.ח. דמרי משווקות את פרויקט סנטרל פארק, פרויקט ענק של 13 מגדלים. הפרויקט בשלבי אכלוס ראשונים, והיזמים החליטו במקום תקציב שיווק מנופח להוסיף רכזת קהילה מטעם ארץעיר, המתמחה בהקמת קהילות עירוניות.
הרכזת הקהילתית תשפר את איכות החיים, תשמש כתובת לדיירים שכבר התחילו להיכנס, תמפה את הצרכים ותייצר פלטפורמות קהילתיות (ועדות, צוותי פעילים, קבוצות ווטסאפ ודרכי התקשרות עם השכנים, אירועים בחגים ויוזמות חברתיות).

אודי לוי, סמנכ"ל מכירות וניהול פרויקטים בקבוצת כנען מסכם: "לדור הנוכחי, בשונה מהוריו, יש צורך במגורים בקהילה, רצון להכיר את השכנים ולהחליף אינפורמציה. אנו מתכננים אפליקציה שתדע לשתף מידע בין כל הדיירים, במקום קבוצת הווטסאפ המקובלת היום. פונקציה זו תהיה ייעודית לשירותים, שיתוף ועזרה הדדית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר