מתחם C בראש העין. פרויקט בקיפאון עמוק | צילום: צילום: יח"צ

ראש העין: יש מחיר, אין משתכן

מאות משפחות צעירות שזכו בהגרלת מחיר למשתכן בעיר ממתינות שנים ארוכות לדירה • הבעיה: העירייה לא מוציאה היתרי בנייה עד למציאת פתרונות תחבורה

מצוקת דיור? מחסור בדירות? תגידו את זה למאות זוגות צעירים, חלקם עם ילדים, שקיבלו לפני שנתיים וחצי בשורה משמחת על זכייה במחיר למשתכן בראש העין.

כששר האוצר הקודם משה כחלון התגאה בתוכנית הממשלתית לסיוע לזוגות צעירים, ראש העין הייתה מפרויקטי הדגל המוצלחים שלו במרכז הארץ. 8,800 דירות מאכלסות את השכונות המזרחיות של העיר עם תוכניות ל-16 אלף דירות. מעתודות הקרקע הגדולות ביותר של המרכז.  ראש העיר שלום בן-משה מתגאה במסירת 10,000 דירות לאיכלוס.

ברור שראש העין מוצפת בדירות חדשות, לכן במינהל התכנון דאגו לבדוק היטב לפני המכרזים החדשים את ההסדרים התחבורתיים, והם נראו מספקים בהחלט. כך נכתב בהחלטה מפורשות: ״התקדמות משמעותית בפרויקטים התחבורתיים, אשר מרביתם בוצעו או מצויים בביצוע, מאפשרת את תוספת יחידות הבנייה".

אלא שמהנדס העיר ראש העין משה לורברבום כותב באוגוסט לזוכי המחיר למשתכן המתוסכלים: ״קיים חסם להוצאת היתרים עקב התניות תחבורתיות. משרד השיכון ששיווק את המגרשים ליזמים וקבלנים פנה לוועדה המחוזית וביקש לשחרר את המגבלה, אך הוועדה סירבה. הבעיה חונה בין משרד הבינוי למשרד התחבורה. העיריה מנועה להנפיק אישורים עד אישור הוועדה המחוזית״.

הזוכים מבינים שהחלום שלהם הולך ומתרחק, ובינתיים הכל משולם מכיסם: השכירות, העצבים וההמתנה לדירה. המחיר הסופי וגם איזו דירה יקבלו בסוף נותרו נעלם לא ידוע. כל מה שיש להם זה מספר בתור ארוך לדירה עתידית. מי שמספרו נמוך בעל סיכויים גבוהים יותר למצוא דירת חלומותיו. המספרים הגבוהים יתחרו על הדירות שיישארו.

מאבק על התשתיות

האבסורד הוא שבמתחם E, המפותח ומאוכלס באלפי דירות, עוצרת העירייה ללא סיבה ברורה את הפרויקט האחרון בשכונה - רק 200 דירות שנשארו לזוכים. נדמה כי 200 משפחות צעירות לא ישנו דבר בהסדרים התחברותיים ובפקקים, מלבד לחץ על הממשלה לזרז את התקציבים לתשתיות תחבורה.

החברה היזמית דורון וגיא לוי קיבלה אומנם בפרויקט במתחם E היתר לדיפון וחפירה, שיסתיים בעוד כחודש, אבל אז הפרויקט ייכנס לקיפאון עמוק ללא היתר בנייה. במתחם C הגדול יותר גם את זה לא קיבלו הקבלנים.

״הגיוני הרבה יותר לתת לקבלן לבנות, להשלים את ההקמה ולעכב טופס איכלוס בעוד כמה שנים, מאשר לא לעלות על הקרקע בכלל״, אומרים הדיירים.

העירייה מנהלת את מאבק התשתיות מול משרד התחבורה על גב התושבים. המטרה: הרחבת המחלף בכניסה לשכונה. בין ההתניות המונעות בנייה: סלילת נתיבי תחבורה ציבוריים, צמתים ומסוף תחבורה חדש.

מנהל אגף רישום ופיקוח בעירייה יהונתן ספיר כותב: ‏״הוועדה המקומית מנועה כעת מלהנפיק היתרים נוספים בשכונות המזרחיות על ידי הוועדה המחוזית, בגלל התניות תחבורתיות המצויות בתמ״א״.

"אין עם מי לדבר"

סיפוריהם האישיים של התושבים הממתינים לדירה בראש העין ממחישים היטב את גודל המצוקה. מיכל כהן מרמת גן, נשואה + 3, משלמת 4,600 שקל לחודש דמי שכירות. ״מחקו את הרווח וההטבות שקיבלתי במחיר למשתכן״, היא טוענת.

דדי בלסטרו, נשוי + 2 משערי תקווה, זכה בהגרלה של גינדי בראש העין, אך ויתר לאחר שנשאר רק פנטהאוז עם דירות גן ב-1.9 מיליון שקל, מעבר לתקציבו. "עכשיו לא יודע כמה כסף אשלם, כי לא בחרנו עדיין דירות ספציפיות״, הוא אומר בתסכול.

יניב ושירן בושארי גרים בשכירות כבר יותר מ-4 שנים ומשלמים שכירות 3,500 שקל לחודש. את התאומים בני השנתיים חשבו לרשום כבר לגן, אחרי קבלת מפתח לדירתם החדשה, אבל זה לא יקרה. ״זכינו במחיר למשתכן במאי 2019. עברו שנתיים וחצי, ועדיין מחכים להיתר בנייה. יש לנו המון הוצאות, אנחנו מבקשים לזרז את ההליך, אבל אין עם מי לדבר. במקום לשלם משכנתא אנחנו ממשיכים לשלם שכירות".

לירן בן 36 וקארין בת 34, נשואים 7 שנים עם שלושה ילדים קטנים: אלון בן 5 וחצי, אריאל בן 4 ואדר בן 7 חודשים. ״אחרי יותר מ-100 הגרלות זכינו בנתניה בסוף 2017. לאחר המתנה הבנו שהפרויקט לא מתקדם, אז החלטנו לפרוש ולנסות שנית את מזלנו. נרשמנו להגרלות של ראש העין וזכינו במאי 2019.

״אנחנו משלמים שכירות 5,250 שקל לחודש, וחשופים לעליית המחיר כל שנה. יש לנו הוצאות מרובות: גן פרטי, צהרונים, ארנונה, חשמל, מים ומזון. מנסים כל חודש לחסוך אפילו מעט, אבל המצב לא פשוט. שנה הבאה בננו הבכור עולה לכיתה א'. הייתה לנו תקווה לאפשר לו להתחיל את בית הספר באזור מגוריו הקבוע, אבל לצערנו הרב זה לא יקרה״.

לפני כשנה קיבלו זוכי ההגרלה מכתב מסודר מטעם החברה הבונה ובו הוסבר להם כי מדובר ב"אי הסרת חסמים בין עיריית ראש העין למשרדי הממשלה". נמסר לתושבים המתוסכלים כי משך העיכוב הצפוי 4 שנים. כלומר, עיכוב של 5 וחצי שנים מיום הזכייה.

"הבעיה לא אצלנו"

אז מה בדיוק הבעיה? דרוש כביש יציאה נוסף משכונת פסגות אפק, אשר לא ניתן לו היתר מטעם משרד התחבורה. בהיעדר אישור, עיריית ראש העין איננה מוכנה להתיר לקבלנים להתחיל בביצוע העבודות.

אלא שלפני כחצי שנה הוסרה התנגדות משרד התחבורה, בראשותה של השרה לשעבר מירי רגב, בעצמה תושבת ראש העין. המשרד אפילו תקצב הקמת תשתיות.

הוועדה המחוזית אישרה רק 500 יחידות דיור מתוך 800 יחידות הדיור, ורק במתחם E. לצידם ממתינים מאות הזוכים תושבי המתחם הגדול C. "להבטחה של משרד התחבורה לא היה כיסוי, וההתנגדות להסרת החסם התחבורתי עומדת בעינה", טוענים הדיירים העתידיים ומוסיפים בכעס: ״שירתנו בצבא, אנחנו עובדים, ומנסים להתפרנס בכבוד, להעניק לילדינו עתיד טוב יותר".

מעיריית ראש העין נמסר כי הבעיה אינה מצידם. לכמות כה גדולה של דירות נדרשות התניות תחבורתיות, האוסרות להמשיך בבנייה ללא הוראה מפורשת של הוועדה המחוזית. ממשרד השיכון נמסר כי נקבעה פגישה עם משרד התחבורה, בניסיון למצוא דרך להסיר את החסמים.

10,000 דירות תקועות ביבנה

ולא רק בראש העין: 10,000 דירות תקועות ביבנה - גם כן בגלל נגישות תחבורתית. מבקר המדינה פרסם ביקורת על כישלון הסכמי הגג, וביבנה מצא שאחת הסיבות המרכזיות לאי עמידה ביעדי השיווק היא מחסור בתשתיות תחבורתיות.

באוגוסט 2016 הממשלה חתמה עם יבנה על הסכם גג לבניית 15,600 דירות. בניית 10,000 דירות תקועה בגלל מחלוקת בין משרדי האוצר, התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל על ביצוע 2 מחלפים ושיקוע מסילת רכבת בהיקף של 1.5 מיליארד שקל.

הפרויקט לא מתקדם, ובינתיים אפשר לשווק רק 2,500 דירות. כתוצאה מכך שווקו קרקעות לבניית 26% מהדירות בהסכם הגג של יבנה, ומלאי הקרקעות הזמינות בעיר אזל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...