התחדשות עירונית . צילום: freepik

נציגות דיירים: הקטנה שמזיזה הרים

מאחורי כל פרויקט התחדשות עירונית מצליח עומדת נציגות דיירים מגובשת, שמובילה את התהליך מהשלב הראשון של ההתארגנות ועד קבלת המפתח • המדריך המלא של נדל"ן היום מפרט כיצד לבחור נציגות חזקה, מהם תפקידיה וסמכויותיה, ואיך להימנע מהטעויות שיכולות לעכב או למוטט פרויקט שלם

למה התחדשות עירונית, ולמה עכשיו? לפעמים, רגע יום-יומי אחד ממחיש טוב יותר מכל הסיסמאות למיניהן את המציאות ההזויה במדינת ישראל. "במסגרת פרויקט התחדשות עירונית גדול בתל אביב ניהלתי שיחה עם בעלת דירה שחששה לחתום על ההסכם במשך חודשים", מספרת עו"ד נורית כהן-קצב, שותפה ומייסדת משרד כהן-קצב, קרן, דהן ושות'. "ניסיתי להסביר לה את חשיבות המהלך ואת ההגנות שמוענקות לה, כשלפתע נשמעה אזעקה ונאלצנו לרוץ למסדרון הבניין. כשחזרנו, היא הסתכלה עליי ואמרה בקול רועד: ‘עכשיו אני מבינה – זה לא רק בניינים חדשים, זה ביטחון. זה חיים’. ימים ספורים אחר כך היא חתמה על ההסכם". כהן-קצב מספרת שהרגע הזה המחיש לה יותר מכל עד כמה התחדשות עירונית איננה רק פרויקט נדל"ני, אלא צורך קיומי של ביטחון והצלת חיי אדם.

מדוע כאן, למרות ההבנה הגוברת בחשיבותה של ההתחדשות העירונית, פרויקטים רבים עדיין נתקעים בדרך ואינם מצליחים לשפר את ביטחונם ואיכות חייהם של מיליוני תושבים בישראל? הסיבות לכך רבות ומגוונות – תהליכים ביורוקרטיים, אינטרסים מנוגדים, קושי בקבלת החלטות ועוד. עם זאת, ברוב המקרים, הגורם שמכריע את גורלו של הפרויקט הוא נציגות הדיירים. הנציגות היא הלב הפועם והכוח המניע של כל פרויקט התחדשות עירונית. היא זו שמגשרת בין בעלי הדירות, היזמים, הרשויות והיועצים המשפטיים, ומאפשרת לתהליך להתקדם בצורה חלקה. אבל לצד תפקידה המרכזי, נציגויות רבות מוצאות את עצמן מתמודדות עם טעויות קריטיות, הנובעות מחוסר ידע, חוסר תיאום או פשוט מהעומס הכרוך בניהול תהליך מורכב כל כך.

עו"ד חגי אברהם, שותף וראש תחום ההתחדשות העירונית במשרד יריב בר-דיין, מדגיש: "הצלחת פרויקט פינוי-בינוי מבוססת על התארגנות בעלי הדירות באופן שיהוו קבוצה אחת ומאוחדת ככל הניתן. עליהם להבין שמרבית תנאי הפרויקט והתמורות יהיו אחידים עבור כולם, ועם זאת יש להכיר בצרכים השונים של חלק מהדיירים ולתת להם מענה במסגרת ההסכם".

כדי לעזור לכם להימנע מהשרטונים שעליהם מתנפצים לא פעם גלי ההתחדשות העירונית בישראל – בנינו את המדריך המלא לנציגויות בתים בהתחדשות עירונית, שיסביר כיצד להתארגן נכון, לנהל משא ומתן מושכל, ולשמור על אינטרס הדיירים לכל אורך הדרך.

נציגות, צילום: freepik

מהי בעצם נציגות דיירים?

נציגות הדיירים בהתחדשות עירונית היא הגוף שמייצג את בעלי הדירות מול כלל הגורמים המלווים את הפרויקט – היזם, עורך הדין, השמאי, המתכננים, הרשויות והמנהלות. היא נבחרת על ידי הדיירים עצמם ומוסמכת לפעול בשמם, אך אינה מחליפה אותם בקבלת החלטות מהותיות. מדובר בתפקיד מאתגר הדורש זמן, אחריות וסבלנות, אך הוא חיוני להצלחת הפרויקט ולשמירה על זכויות הדיירים.

גל לחמי, מנכ"לית משותפת בחברת אוניקס, מסבירה: "במהלך שנות ניסיוני הרבות בתחום, גם בצד הרשויות וגם בצד היזם, ראיתי שככל שנציגויות פועלות באופן מסודר, אינן חוששות לאסוף מידע, נתונים ושמות של הדיירים שאותם הן מייצגות, ואף נעזרות בכלים טכנולוגיים לשם כך – הן מצליחות יותר".

איך ומתי מקימים נציגות?

הזמן הנכון להקים נציגות הוא בשלב המקדמי ביותר; עוד לפני חתימות, פגישות עם יועצים מקצועיים, ולפני חתימה על הסכם "נון-שופ" (הסכם בלעדיות לתקופה מוגבלת, שבו מתחייבים הדיירים שלא לנהל משא ומתן עם יזמים אחרים).

ככל שנציגות הדיירים מוקמת מוקדם יותר, כך גדלים סיכויי ההצלחה של הפרויקט. נציגות שמוקמת כבר בתחילת הדרך מונעת מצבים של משא ומתן פרטי מול יזמים, שעלול ליצור סכסוכים ופירוד בין דיירים. היא יוצרת מנגנון מסודר וברור לקבלת החלטות, מבטיחה תהליך שקוף ומאורגן מהיום הראשון, ומבססת את האמון הדרוש כדי לצלוח את המסע הארוך של ההתחדשות העירונית בביטחון ובשקט נפשי.

משה מנע, שותף במשרד מנע-ברק שמאות מקרקעין וליווי פרויקטים, מסביר: "חשוב ליצור מנגנון מסודר לקבלת החלטות, שמאפשר תהליך שקוף ומאורגן מהיום הראשון. יש לקיים אסיפת דיירים רשמית, עם הודעה מראש, סדר יום ברור ופרוטוקול מתועד. מומלץ לבחור בין שלושה לשבעה נציגים, בהתאם להיקף הפרויקט, עדיף במספר אי-זוגי לצורך הכרעה בהצבעות. רצוי לבחור בעלי דירות בעלי מוטיבציה, יושרה, זמינות ונכונות לפעול לטובת הכלל". לדברי מנע, כל בעל דירה יכול להיבחר, ורצוי לגוון את ההרכב האנושי של הנציגות: לכלול גם מי שמגיעים מרקע בניהול, משפט, כספים או מקרקעין, אך זו כמובן אינה חובה. "הטיפ הכי חשוב", הוא מדגיש, "הוא האמון. בחרו אנשים ישרים, זמינים ומחויבים. מדובר בריצה למרחקים ארוכים".

מהן סמכויות הנציגות – ומה אסור לה לעשות?

לנציגות הדיירים בתהליך ההתחדשות העירונית יש תפקיד מרכזי המשלב אחריות, מנהיגות וניהול. היא מוסמכת לנהל את שלבי הבירור, הייזום והלמידה של הפרויקט, לבחור את אנשי המקצוע שייצגו את הדיירים – בהם עורך הדין, השמאי והמפקח – ולהוביל מכרז יזמים מסודר. בנוסף, היא משמשת כגורם המקשר בין הדיירים, היזם, הרשויות והמנהלת להתחדשות עירונית, ומתפקידה לתאם, לעדכן ולכנס את בעלי הדירות לאורך כל הדרך, כך שכל אחד מהצדדים יהיה מעודכן ושותף בתהליך.

עם זאת, חשוב להדגיש כי סמכויות הנציגות אינן בלתי מוגבלות. היא אינה רשאית לחתום בשם הדיירים על הסכם מחייב עם היזם, ואינה מוסמכת להתחייב לתמורות, ערבויות, מסלולים תכנוניים או תנאים מסחריים מהותיים – אלה החלטות שמתקבלות אך ורק על ידי כלל בעלי הדירות, בליווי היועצים המקצועיים.

בהיבט של שקיפות ודיווח, הנציגות מחויבת לעדכן את הדיירים בכל שלב, לנהל פרוטוקולים מסודרים, לאפשר עיון במסמכים, לשלוח עדכונים שוטפים ולהיות זמינה לשאלות ולפניות. שקיפות מלאה היא תנאי בסיסי לאמון וליציבות הפרויקט.

מהן תפקידי הנציגות לאורך הפרויקט?

תפקידי הנציגות נפרסים לאורך כל חיי הפרויקט, החל משלב הייזום ועד לסיום הבנייה. בשלב הראשון, היא אחראית לכנס אסיפות דיירים, לגבש עמדות ולברר את רצונות כלל בעלי הדירות. לאחר מכן, היא פועלת לבחירת אנשי המקצוע המלווים את הדיירים, וכן מובילה יחד עם הגורם המקצועי את תהליך המכרז מול היזמים. בשלב בחירת היזם, הנציגות מנהלת מכרז או קול קורא, מנתחת את ההצעות ומציגה בפני הדיירים את החלופות. בהמשך, היא מסייעת לעורך הדין בניהול המשא ומתן מול היזם, משקפת את התהליכים לקהל הדיירים ומארגנת אסיפות הסברה. כאשר הפרויקט מתקדם לשלבי התכנון והאישור, הנציגות מנהלת את הקשר מול הרשויות המקומיות, מעדכנת את הדיירים באופן שוטף ופועלת לפתרון בעיות שמתעוררות. בשלב הביצוע, תפקידה מתמקד במענה לפניות הדיירים, בתיאום מול הגורמים המקצועיים ובפיקוח על התקדמות העבודות.

נוי דותן, מנכ"לית אלמוגים התחדשות עירונית, מדגישה: "התחדשות עירונית אינה רק פרויקט בנייה, היא מסע משותף של קהילה שלמה. כשנציגות בעלי הדירות פועלת בשקיפות, בהקשבה ובשיתוף פעולה, הדרך הופכת נעימה ומקצועית יותר". דותן מדגישה כי גיבוש נציגות אמינה ויציבה הוא הצעד הראשון להתחדשות מוצלחת: "חשוב לבחור נציגים שמקובלים על כולם, בעלי יכולת הקשבה, תקשורת בינאישית גבוהה ונכונות להשקיע מזמנם. נציגות כזו אינה רק גוף מנהל, היא המנוע שמחזיק את התהליך, מחברת בין הדיירים ליזם ושומרת על האינטרסים של כולם לכל אורכו".

מה ההבדל בין פרויקט מצליח למתקשה?

ההבדל טמון במעורבות ובמנהיגות של הנציגות. פרויקט שבו הדיירים בוחרים לקחת חלק פעיל, להבין את התהליכים ולדרוש שקיפות – מתקדם מהר יותר, מנוהל טוב יותר ומסתיים בתוצאה מיטבית לכל הצדדים. לעומת זאת, כשנציגות פועלת בגישה פסיבית וממתינה ש"אחרים יעשו", התהליך נתקע, האמון נשחק והמורכבות מתעצמת.

אולג ברטצ'קוב, מנהל מחלקת ניהול פרויקטי ההתחדשות העירונית בקבוצת יגאל אלון, מסביר: "הניסיון שלנו עם אלפי בעלי דירות במאות פרויקטים מלמד שהאחריות של נציגות הדיירים היא לא רק לייצג, אלא גם להוביל. לבחור אנשי מקצוע נכונים, מנהל פרויקט או מארגן עם ניסיון, שמאי, עורך דין ומפקח מנוסה, שיבטיחו תהליך שקוף, מקצועי ובטוח. כאשר בעלי הדירות מבינים שהם שותפים אמיתיים לתהליך, כל הדינמיקה משתנה, וזו הנוסחה להצלחה בהתחדשות עירונית".

מהי הטעות הקשה ביותר?

הטעות הנפוצה והחמורה ביותר היא להתפשר על ייצוג משפטי מתאים בשלב מוקדם. נציגות חייבת להבין שהתהליך אינו מסתכם בבחירת יזם, אלא בבניית אסטרטגיה לשבע עד עשר השנים הבאות. הוא מתחיל בניסוח מסמך עקרונות ברור לפני פנייה ליזמים, וכולל מנגנון הגנה משפטי שמבטיח את זכויות הדיירים, את היציבות הכלכלית ואת עמידת היזם בלוחות הזמנים.

עו"ד אור קרן, שותף ומייסד משרד כהן-קצב, קרן, דהן ושות', מסכם: "רק ליווי משפטי צמוד מבטיח שהנציגות מקבלת את ההחלטות הנכונות ביותר עבור הבניין או המתחם כולו".

מתי לבחור שמאי?

בחירת שמאי מטעם בעלי הדירות כבר בשלבים הראשונים של פרויקט התחדשות עירונית היא צעד אסטרטגי מהמעלה הראשונה. "אני תמיד אומר שהשמאי הוא זה שמניח את התשתית הכלכלית של הפרויקט", מסביר שמאי המקרקעין ישראל יעקב, בעלים של משרד ישראל יעקב שמאות מקרקעין. "הוא זה שבונה את המסגרת שבתוכה מתנהל כל התהליך, ומוודא שההחלטות מתקבלות על סמך נתונים, ולא לפי תחושות".

החשיבות של השמאי באה לידי ביטוי במיוחד בשלב מכרז היזמים: הוא בוחן לעומק את ההצעות, בודק את הכדאיות הכלכלית של כל אחת מהן, ומסייע לנציגות הדיירים להבין מי מהיזמים מציע עסקה יציבה, ישימה ומשתלמת באמת. כאשר השמאי נכנס לתמונה כבר בתחילת הדרך, בעלי הדירות נהנים מהגנה אמיתית על האינטרס הכלכלי שלהם ומהליך שקוף, מקצועי ומאוזן הרבה יותר.

איך בונים חומת הגנה?

ביטוח בפרויקטים של התחדשות עירונית הוא לא סעיף טכני – אלא חומת ההגנה שמחזיקה את כל הפרויקט. עו"ד אתי גרינברג-גל, יועצת ביטוח וניהול סיכונים מהמובילות בענף, מסבירה כי פרויקטים של התחדשות עירונית נחשבים למסוכנים יותר מבנייה רגילה. "הם מתבצעים בלב שכונות קיימות וצפופות – ילדים הולכים לגן, אנשים יוצאים לעבודה, ובמרחק מטרים ספורים עובדים מנופים וכלים כבדים", היא אומרת. "היו כבר מקרים של קריסת עגורנים, בולענים, פגיעה בעוברי אורח ונזקים לבניינים סמוכים. גם הסיכון המשפטי גבוה – תביעות נזיקין, מחלוקות מול הרשויות וכשלים בתיאום בין גורמים. מספיק סעיף אחד חסר בפוליסה כדי לשבש את לוחות הזמנים ולפגוע באמון הדיירים".

לדבריה, הנציגות חייבת להיות מעורבת בנושא הביטוח: "הבעיה היא שהדיירים מפקידים את הנושא בידי היזם, מבלי לוודא מה באמת נכלל בפוליסה. בהרבה מקרים הפוליסות מגינות בעיקר על היזם או הבנק, ולא על הדיירים. לכן חשוב שלדיירים יהיה יועץ ביטוח עצמאי מטעמם, מישהו שאין לו אינטרסים כפולים. הדיירים חייבים להופיע בפוליסה כמבוטחים לכל דבר ועניין, אחרת במקרה של תביעה הם עלולים למצוא את עצמם בלי הגנה משפטית".

איך לא ללכת שבי אחרי חלומות?

אדריכל צבי טליוסף, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת אביסרור משה ובניו, מזהיר מפני הבטחות שאין להן כיסוי: "כחברה שמציגה רקורד מרשים של פרויקטים בהיקף של אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, מירושלים ועד באר שבע, אני ממליץ לדיירים לא להסתנוור מהבטחות מוגזמות שאין מאחוריהן היתכנות אמיתית. כדאי ללמוד מניסיונם של דיירים אחרים שכבר עברו את הדרך".

לדבריו, שיתוף פעולה מלא בין הדיירים, עורך הדין, השמאי, המפקח והיזם הוא המפתח לפרויקט מוצלח: "המטרה היא להפוך את המסע של דייר מול יזם למסע משותף של צמיחה והתחדשות מרגשת, שמבוססת על ליווי אישי ותחושת ביטחון אמיתית".

איתי אלון, סמנכ"ל בקבוצת אשלי לירן, מחלוצות ההתחדשות העירונית בישראל מוסיף: "אחת העצות החשובות לנציגויות היא לבחור בחברה מנוסה שמלווה את בעלי הדירות בכל שלבי הפרויקט – מהייזום, דרך התכנון והביצוע, ועד האכלוס ואף אחריו. כשיש גורם אחד שמרכז את הכול, לבעלי הדירות יש כתובת אחת אמינה לפניות, וזה יוצר מערכת יחסים שמאפשרת פתרונות יצירתיים". הוא מביא דוגמה מפרויקט נווה שרת בתל אביב: "משפחה בת חמש נפשות שגרה בדירת שני חדרים של 45 מ"ר קיבלה מאתנו סיוע במעבר לדירה מרווחת יותר כבר שנים לפני מועד הפינוי הכללי של המתחם. בנוסף, החברה נשאה בעלות ההפרש בשכר הדירה עד לקבלת הדירה החדשה. זה בדיוק סוג הליווי שמבטא שותפות אמיתית".

איך לא להתפזר?

עדי הוד, מנהלת תחום התחדשות עירונית בקבוצת שובל, מסבירה: "על הנציגות להיות מגובשת ואיכותית, כזו שמפגינה עוצמה כלפי הדיירים וכלפי היזמים גם יחד. עליה לפעול באקטיביות, כדי למנוע מצב שבו כל דייר מושך לכיוון אחר וגורם לקיפאון". הוד מדגישה את חשיבות האחדות המשפטית: "יש למנוע מצב שבו כמה עורכי דין פועלים במקביל באותו מתחם. חשוב לבחור יועץ משפטי אחד שמרכז את ניהול המשא ומתן מול היזם, ובמקביל לשכור שמאי מטעם הדיירים שיבחן את ריאליות התמורות. ללא נציגות חזקה ועורך דין מקצועי שמלווה את הדיירים, הפרויקט יתקשה להתקדם".

היא מזהירה מתופעה מוכרת: "קבלני חתימות נכנסים למתחמים, מחתימים דיירים, ורושמים הערות אזהרה עוד לפני שנבחרה נציגות וללא ייצוג משפטי. אותם 'מאכערים' סוחרים בחתימות הדיירים, מייקרים את הפרויקט ומעכבים את קידומו. ההמלצה שלנו חד-משמעית – לא לחתום עם אף אחד שמוכר חלומות באספמיה, אלא רק עם יזם בעל ניסיון מוכח בבנייה ובהתחדשות עירונית, כזה שכבר קיבל בעבר ליווי בנקאי. ולבסוף, חשוב לא פחות, לא לאפשר למספר יזמים לפעול באותו מתחם".

איך להעלות את סיכויי המימוש של הפרויקט?

עו"ד חגי אברהם ממליץ לבחור את היזם בהליך דמוי מכרז: "למסמכי ההזמנה להצעות מצורפת טבלת 'ריכוז עיקרי הצעה', שבה מרוכזים הנושאים המסחריים והמשפטיים המהותיים ביותר. בנוסף, מצורף נוסח של הסכם פינוי-בינוי, כך שההצעות המסחריות מיזמים מגובשות כבר לנוסח משפטי מלא. כשבוחרים יזם בדרך זו, כל בעל דירה יודע שההצעה שנבחרה כבר נוסחה עד לאותיות הקטנות, ואין צורך במשא ומתן נוסף אחר כך. זה חוסך זמן ומונע אי הבנות".

ליאור וייסמן, מנהל מחלקת ההתחדשות העירונית בקבוצת כנען, מוסיף נדבך חשוב: "חוץ מהבעלים והיזם, יש שחקן משמעותי נוסף – הרשות המקומית. לעיתים היא זו שתקבע איזה פרויקט ייבנה ומה היקף התמורות שיקבלו הבעלים. לכן, אם יזם מציע שטחים נדיבים במיוחד ביחס למתחרים, חשוב לבדוק מול הרשות המקומית ועורך הדין שההצעה אכן ישימה ותואמת את מדיניות התמורות בעיר". וייסמן מסכם: הכלל החשוב ביותר הוא לזכור שהתחדשות עירונית היא מרתון, לא ספרינט – והמתחמים שיגיעו לקו הסיום הם אלה שבהם הנציגויות פועלות מתוך מוכנות, אחדות ומנהיגות".

עו"ד נורית כהן-קצב, שותפה ומייסדת משרד כהן-קצב קרן-דהן ושות': "התחדשות עירונית איננה רק פרויקט נדל"ני, אלא צורך קיומי"

ישראל יעקב, בעלים של משרד ישראל יעקב שמאות מקרקעין: ״השמאי מוודא שההחלטות מתקבלות על סמך נתונים, ולא לפי תחושות"

עו"ד חגי אברהם, שותף וראש תחום התחדשות עירונית במשרד עורכי הדין יריב בר-דיין: "הצלחת פרויקט מבוססת על התארגנות בעלי הדירות באופן שיהוו קבוצה אחת ומאוחדת ככל הניתן"

אולג ברטצ'קוב, ניהול פרויקטי ההתחדשות ביגאל אלון: "כאשר בעלי הדירות מבינים שהם שותפים אמיתיים לתהליך, כל הדינמיקה משתנה"

משה מנע, שותף במשרד מנע-ברק, שמאות מקרקעין: "חשוב ליצור מנגנון מסודר לקבלת החלטות, שמאפשר תהליך שקוף ומאורגן מהיום הראשון"

עו"ד אתי גרינברג-גל, יועצת ביטוח וניהול סיכונים: "חשוב שלדיירים יהיה יועץ ביטוח עצמאי מטעמם, מישהו שאין לו אינטרסים כפולים"

נוי דותן, מנכ"לית אלמוגים התחדשות עירונית: "כשנציגות בעלי הדירות פועלת בשקיפות, בהקשבה ובשיתוף פעולה, הדרך הופכת נעימה ומקצועית יותר"

עו"ד אור קרן, שותף ומייסד משרד עורכי הדין כהן-קצב קרן-דהן ושות': "ליווי משפטי צמוד מבטיח שהנציגות מקבלת את ההחלטות הנכונות ביותר עבור הבניין"

גל לחמי, מנכ"לית משותפת בחברת אוניקס: "נציגויות שנעזרות בכלים טכנולוגיים מצליחות יותר"

אדריכל צבי טליוסף, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת אביסרור משה ובניו: "לא להסתנוור מהבטחות מוגזמות שאין בסיס והיתכנות מאחוריהן"

איתי אלון, סמנכ"ל בקבוצת אשלי לירן: "כשיש גורם אחד שמרכז את הכול, לבעלי הדירות יש כתובת אחת אמינה לפניות"

עדי הוד, מנהלת התחדשות עירונית בקבוצת שובל: "לא לחתום עם אף אחד שמוכר חלומות באספמיה, אלא רק עם יזם בעל ניסיון מוכח"

ליאור וייסמן, מנהל מחלקת התחדשות עירונית בקבוצת כנען: "הכלל החשוב ביותר הוא לזכור שהתחדשות עירונית היא מרתון, לא ספרינט".

גזור ושמור: מפת הדרכים לנציגויות דיירים

מפת הדרכים לנציגויות דיירים, צילום: freepik

שישה שלבים שכל נציגות חייבת להכיר לפני שמתחילים. כך זה נראה, שלב אחר שלב:

שלב ראשון: התארגנות ובחירת נציגות

עוד לפני חתימות או פגישות עם יזמים, חשוב לכנס את הדיירים ולבחור נציגות – גם אם החברה המארגנת היא שיזמה את המהלך. מומלץ לבחור נציג מכל בניין או כניסה, כך שהנציגות תייצג נאמנה את כלל הדיירים. נציגות טובה מגבירה את סיכויי הפרויקט לצאת לפועל. כדאי לבחור קבוצה מגוונת של דיירים בעלי ניסיון, יושרה ונכונות להשקיע מזמנם. תפקידי הנציגות כוללים בחירת עורך הדין, היזם, המפקח והשמאי, העברת מידע לדיירים וטיפול בבעיות המתעוררות בשטח, והכול בהתנדבות מלאה.

שלב שני: בחירת עורך הדין

זהו אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך. עורך הדין מלווה את הדיירים משלב מכרז היזמים, דרך גיבוש ההסכם ועד לחתימות. חשוב לבחור עורך דין בעל ניסיון מוכח בפרויקטים של התחדשות עירונית, שיודע להתמודד עם אתגרים משפטיים ולנווט את הפרויקט בביטחון ובמקצועיות עד לסיומו.

שלב שלישי: מכרז יזמים ובחירת היזם

המכרז הוא כלי אסטרטגי שמאפשר לנציגות לבטא את רצון הדיירים ולהבטיח הליך הוגן ושקוף. עורך הדין יוודא שהמכרז כולל את כל ההתחייבויות המשפטיות הנדרשות, והנציגות תוודא שהדרישות משקפות את הצרכים והערכים של בעלי הדירות. בעת בחירת היזם יש לבדוק איתנות פיננסית וניסיון מוכח בפרויקטים דומים. מומלץ גם ליצור קשר עם נציגויות של פרויקטים קודמים כדי ללמוד על רמת שביעות הרצון מהם.

שלב רביעי: שלב התכנון

בשלב זה היזם וצוות האדריכלים והיועצים מתחילים לתכנן את הפרויקט ולקדמו מול הרשויות. זהו שלב ממושך, ועל הנציגות לוודא כי אחת לרבעון לפחות מתקיים עדכון מסודר מהיזם, המועבר לכל הדיירים. יש לזכור כי ייתכנו התאמות בין התכנון הראשוני לבין דרישות הרשויות. הנציגות צריכה לוודא שהתכנון הסופי תואם את הסכמות הדיירים לפני הפקדת התוכנית או הוצאת היתר הבנייה.

שלב חמישי: יציאה לביצוע

עם תחילת העבודות, חשוב למנות מפקח מטעם הדיירים שילווה את שלב הביצוע ויוודא שהחומרים והמפרטים עומדים בסטנדרטים שהובטחו. בפרויקטים של פינוי-בינוי זהו גם השלב שבו הדיירים מפונים מהבניין. הנציגות אחראית לוודא שכל הדיירים מודעים למועד הפינוי, מסייעת למי שזקוק לעזרה במציאת דירה חלופית, ומוודאת שכל אחד מקבל את זכויותיו המלאות.

שלב שישי: אכלוס וסיום התהליך

מזל טוב – הבניין החדש מוכן! בשלב זה מפקח הדיירים מבצע עם כל בעל דירה פרוטוקול מסירה ובדיקת ליקויים, בעוד שהנציגות מקבלת את האחריות על השטחים המשותפים, המעליות והחניונים. רצוי לקיים אסיפת דיירים רשמית שבה ייבחר ועד הבית החדש, שימשיך את דרכה של הנציגות. נציגות מאוחדת היא נציגות חזקה – ונציגות חזקה היא הבסיס לפרויקט מוצלח, בטוח ושקוף.

נכתב בסיוע נטלי עובדיה, סמנכלית התחדשות עירונית בקבוצת יהודה לוי.

 

כשהחלום מתגשם: החיים שאחרי ההתחדשות

מאחורי כל פרויקט פינוי-בינוי עומדים אנשים אמיתיים, עם סיפורים, חששות ותקוות. שני דיירים משתפים במסע הארוך והמרגש שעברו מהבניין הישן – אל הבית החדש

חנה ומיכאל קדוש | "מהמקלט לגן עדן"

במשך 45 שנה חיו חנה ומיכאל קדוש בדירת שלושה חדרים בקומה שלישית בשכונת נאות שז"ר ביבנה. "בשנים האחרונות כבר היה קשה לעלות ולרדת במדרגות, במיוחד כשנאלצנו לרוץ למקלט בכל אזעקה", הם מספרים.

התהליך עם קבוצת אלמוג החל בשנת 2011, תחילה בהובלת הדיירים ולאחר מכן הטיפול כולו עבר לנציגי החברה. "מהרגע הראשון הייתה תחושת ביטחון וידענו שיש לנו על מי לסמוך. ליוו אותנו צעד צעד, מהבחירה של הדירה ועד הקרמיקה במטבח", מספרת חנה.

לפני כחצי שנה עברו לדירה החדשה בפרויקט אלמוג יבנה, הכולל ארבעה מגדלים בני 20 קומות ו-376 יחידות דיור עם מרפסת מרווחת וממ"ד. "זה היה חבל הצלה. היום אנחנו חיים בדירה מוארת, נגישה ובטוחה. עבורנו, זו פשוט הרגשה של גן עדן אמיתי".

אתי ברקוביץ' | "לא לוותר, זה קורה בסוף"

אתי ברקוביץ', מהדיירות הראשונות בפרויקט GARDEN TOWERS של אורון נדל"ן בבת ים, נזכרת: "לפני 19 שנה זה נשמע כמו חלום רחוק. הילדים גדלו כאן, קשה היה לדמיין לעזוב, אבל הבניינים התיישנו והבנתי שחייבים שינוי". אתי הייתה ממובילות המאבק וראתה מקרוב את העליות והמורדות לאורך הדרך – התנגדויות, בירוקרטיה, ספקות ורגעים של ייאוש. והיום, כשהעבודות בשטח בעיצומן, אתי סוף סוף רואה את החלום מתממש. "כרגע אני גרה בדירה שכורה, לא רחוק מהמתחם הישן. זה לא קל, חסרה התחושה של 'הבית שלי', אבל כשאני עוברת ליד האתר ורואה את העגורנים ואת הכלים עובדים, הלב פשוט מתמלא באושר. רק לשמוע את הרעש של הבנייה זה כבר נותן תקווה".

היא מדמיינת את היום שבו תיכנס לדירה החדשה: "לעמוד במרפסת שמש גדולה ומוארת, לדעת שיש חניה, מחסן, מעלית וממ"ד – אלה דברים שתמיד חלמנו עליהם. בבית הישן לא היה מרחב מוגן, והיום זה נראה כמעט בלתי נתפס. זה לא רק בית חדש, זו התחלה חדשה”.

אתי מבקשת להעביר מסר לדיירים אחרים שנמצאים בתחילת הדרך: “זה תהליך ארוך, קשה ולא תמיד ברור, אבל אל תפחדו. תתאחדו, תישארו מעורבים, תישענו על עורך דין, שמאי ומפקח מנוסים, ואל תתייאשו באמצע. בסוף זה שווה כל רגע של מאמץ".

נטלי עובדיה, סמנכ”לית התחדשות עירונית בקבוצת יהודה לוי, צילום: אוראל כהן

נכתב בסיוע נטלי עובדיה, סמנכ”לית התחדשות עירונית בקבוצת יהודה לוי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו