עולם שבו משבר האקלים כבר איננו תרחיש עתידי אלא מציאות יומיומית – מהפשרת קרחונים, דרך שריפות קיץ ועד שיטפונות חורף פתאומיים – עולה השאלה הקיומית ביותר של זמננו: כיצד נמשיך לחיות מבלי להרוס את הבית היחיד שיש לנו?
אל תוך השאלה הזו נכנסת בשקט – אך בעקביות ובנחישות – אחת החברות המסקרנות כיום בזירה הישראלית: קבוצת אלון, שמקדמת פתרונות חדשניים בתחומי הקיימות, פינוי האשפה והתשתיות העירוניות – ומובילה מהפכה שקטה אך עוצמתית בתפיסת החיים העירונית.
קבוצת אלון, שפועלת כבר שנים מתחת לרדאר התקשורתי, עברה לאחרונה שדרוג משמעותי כאשר נרכשה על ידי קבוצת "אלבר" – ענקית הרכב והליסינג – והפכה לחלק מקבוצת החברות בבעלות של איש העסקים אלי אלעזרא. לצידה ניצבות חברות נוספות כגון "אפרידר לישראל", "הכשרה חברה לביטוח" ואחרות – כולן תחת אותו גג אסטרטגי. המיזוג הזה העניק לקבוצת אלון חיזוק כלכלי ותפעולי שמאפשר לה להוביל שינוי של ממש: מהפכת המשאיות החשמליות לפינוי אשפה בישראל. במסגרת שיתוף פעולה עם יבואני משאיות, הפכה אלון לחלוצה בטמיעת טכנולוגיות חדשות שמחברות בין קיימות, יעילות תפעולית ושיפור איכות החיים העירונית.
טכנולוגיה פוגשת אחריות סביבתית
בקבוצת אלון מתמחים בפיתוח, ייצור ושיווק של מגוון עצום של פתרונות בתחום פינוי האשפה – החל במכולות ופחים, דרך מתקני מיחזור, ועד אמצעים מתקדמים לדחיסת, אצירת ושינוע פסולת. כל המוצרים מיוצרים בישראל, בטכנולוגיה כחול-לבן, והשאיפה היא ברורה: להפוך את הקיימות למשהו נגיש, פרקטי, ואף משתלם – לרשויות, לחברות ולקבלנים.
אחד הפיתוחים הבולטים של החברה הוא מרכב הדחס הייחודי של קבוצת אלון, שמותקן על משאיות חשמליות – שילוב המייצר חוויית פינוי אשפה מהירה, שקטה, חסכונית ולא מזהמת. בניסויים שנערכו לאחרונה בירושלים, תל אביב וחיפה, דיווחו נציגי אגף שפ"ע על תוצאות מרשימות: לא נדרשה טעינה נוספת גם לאחר שני סבבים של פינוי, המשאית פעלה ביעילות מרבית – ובעיקר: שקט מוחלט בשכונות המגורים. התושבים, שבמשך שנים התעוררו לרעש מנועי דיזל כבדים, קיבלו את השינוי בברכה.
רוב משאיות פינוי האשפה בישראל כיום פועלות על דיזל – חומר בעירה שפולט מזהמים לאוויר, יקר לתחזוקה וגורם לרעש כבד. התוצאה היא פגיעה ישירה באיכות הסביבה ובשגרת החיים של התושבים, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות. מנגד, המחקרים מראים כי המעבר למשאיות חשמליות מפחית לחלוטין את פליטות הפחמן, מצמצם משמעותית את הרעש, ומשפר את איכות חיי התושבים באופן ניכר.
ערים כמו תל אביב, רמת גן, ירושלים וחיפה כבר אימצו את הפיילוט, ובחודשים הקרובים צפויים תושבים רבים להרגיש את ההבדל – גם באוויר וגם באוזניים.
התחזיות הדמוגרפיות מצביעות על גידול מואץ באוכלוסיית ישראל, לצד מחסור גובר בשטחי מגורים. המענה המיידי: בנייה לגובה והתחדשות עירונית מוגברת – בעיקר במרחב העירוני הצפוף. תוצאה ישירה של המגמה הזו היא גם עלייה דרמטית בכמות הפסולת. מכאן עולה הצורך הברור – להיערך מבעוד מועד גם לתחזוקת הסביבה ולאופן הטיפול באשפה.
קבוצת אלון מבינה היטב את הקשר שבין קצב הפיתוח העירוני לבין האחריות הסביבתית הנלווית אליו. לכן, מנהליה פועלים בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ – מפגש עם מקבלי החלטות, אפיון הצרכים הייחודיים של כל רשות, והטמעת פתרונות מותאמים המשלבים בין חדשנות טכנולוגית לכלכלה מעגלית.
כלי האצירה, הדחסניות ושאר מערכות החברה נשמעים אולי נישתיים לציבור הרחב – אך בעיני קבלנים, יזמים ומהנדסי ערים הם שובר שוויון. כלים אלה נותנים מענה ל-80% מהאתגרים בשטח, ומסייעים לקבלנים להתמודד מול דרישות החוק, העירייה והדיירים הסמוכים.
מבט לעבר 2050
במובנים רבים, תחום הקיימות הוא "ההייטק הבא" – רק שעוד לא כולם השכילו להבין זאת. מדינת ישראל כבר עושה צעדים קדימה: רכבת קלה, פיתוח תשתיות מטרו, בנייה חכמה. אבל אם לא נטפל היום גם בשאלות הבסיסיות של פינוי פסולת, מחזור, וכלכלה ירוקה – נשלם בעתיד מחיר כבד, כמו זה שאנחנו משלמים כעת על תשתיות שלא נבנו בזמן.
קבוצת אלון, עם ניסיון רב-שנים, מציעה כיום פתרונות אפקטיביים שמאפשרים שינוי אמיתי. אבל הזמן לפעול הוא עכשיו – לא בעוד עשור – כפי שמצהירה קרן ביטון, סמנכ"לית השיווק והמכירות של קבוצת אלון. לדבריה, "עיקרון הכלכלה המעגלית החדשנית מנחה אותנו, והוא לא צפוי להשתנות בצורה דרסטית בשנים הקרובות – אבל המספרים, הטכנולוגיות ודרכי הטיפול בהחלט כן".
כיום מחזיקה החברה בארבעה מפעלי ייצור, מרכז לוגיסטי בשטח של 30,000 מ"ר, 12 ניידות שירות ומערך פריסה ארצי – שמספק תמיכה לצפון, מרכז ודרום. וזה רק קצה הקרחון. "כבר היום מגדלים ובניינים רבי-קומות מחויבים בדחסנים ושיטות פינוי אשפה חדשניות, והחקיקה תמשיך לתעדף טכנולוגיות מתקדמות. בשנת 2050 נראה הרבה יותר משאיות טכנולוגיות על הכביש, ייבנו מפעלים ייעודיים לטיפול בפסולת, ותחנות מעבר ומיון יהפכו לשמות חמים בכלכלה הישראלית", מסבירה ביטון.
"זה הזמן של העיריות, הקבלנים והחברות המובילות להעלות הילוך, לחבור לתחום הקיימות ולעצב יחד את הדרך קדימה. מי שיפעל היום – יקצור את הפירות בעתיד", היא מסכמת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
