כרוניקה של משבר: אביב הגיע, והפריחה בענף השיפוצים לא באה

חג הפסח ידוע כחג השיפוצים. השנה גם זה לא עזר לענף שנמצא בקריסה מתמדת מאז השבעה באוקטובר, עם ירידה חדה של כ-50% בהזמנות עבודה בהשוואה לשנים קודמות • ערן סיב, יו"ר התאחדות השיפוצים, מספר על לילות ללא שינה, ועל ההבנה הכואבת: ענף השיפוצים בישראל נותר יתום

ערן סיב. צילום: ינאי דיטש

בימים כתיקונם, קבלני השיפוצים יודעים היטב שבא אביב – שכן יחד עימו מגיע גם עומס עבודות השיפוצים שכולם רוצים לסיים עוד לפני החג. נתונים מהשנים האחרונות מראים כי בכל שנה חלה עלייה של כ-25% בקבלת עבודות שיפוצים לפני חג הפסח. נתונים אלו לא מפתיעים כלל, הרי מי לא היה רוצה להציג בית משופץ לראווה בליל האירוח הגדול של השנה? "זה ידוע שהטלפון לא מפסיק לצלצל לפני חג הפסח," מספר קבלן שיפוצים ותיק מהמרכז, "יש כל כך הרבה עבודה בתקופה הזו, שאתה יכול לבחור עם מי אתה רוצה לעבוד, ואם לקוח מסוים לא בא לך בטוב אתה פשוט עובר ללקוח אחר".

שיפוצים,

עם זאת, השנה זה לא כך. האביב אמנם הגיע, אבל הטלפונים נותרו דוממים. קבלנים מעידים על מצב שונה לגמרי בענף השיפוצים – הרבה פחות עבודות, על פי הערכות, ירידה של כ-50% בהזמנות עבודה בהשוואה לשנים קודמות. הסיבות ידועות – את מי בכלל מעניין לשפץ עכשיו, כשיש מלחמה ואף אחד בכלל לא יודע מה יהיה מחר; אנשים פוחדים ממלחמה בצפון, אז הם מעדיפים להמתין עם השיפוץ לימים טובים יותר; גם הריבית הגבוהה, שגורמת למשקי הבית לשלם כסף רב יותר עבור הלוואות ומשכנתאות, מוסיפה לירידה החדה בביקוש לשיפוצים.

"הפכנו כל אבן אפשרית כדי לקבל עובדים"

אחד הגורמים העיקריים לקריסה בענף השיפוצים מאז ה-7 באוקטובר הוא המחסור החמור בידיים עובדות. עד השבת השחורה עבדו בענף 15 אלף עובדים פלסטינים. מאז, כידוע, הם לא נכנסים יותר לעבודה בישראל – ועד היום, יותר מחצי שנה בתוך המלחמה, לא נמצא לך פתרון מספק.

"המחסור בעובדים גורם לקבלני שיפוצים רבים לעזוב את הענף ופשוט להרים ידיים," טוען ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "הפכנו כל אבן אפשרית כדי לקבל עובדים, אין דבר שלא עשינו פה, אם זה השתתפות בוועדות הכנסת, פגישות עם שרים, חברי כנסת ופקידות ציבורית בממשלה, תקשורת ופרסומים בעיתונים על קריסת הענף. עשינו הכל," מסביר סיב באכזבה גדולה, "ממש התחננו לעזרה".

שיפוצים, צילום: פריפיק

סיב סיפר שקיבל רשימות של חברות ותאגידי כח אדם להעסקת עובדים זרים. "המחיר כיום של כל עובד כזה יכול להגיע לכ-110 שקל לשעת עבודה. אפילו שאין לנו את האפשרות להעסיק עובדים במחירים כאלה, אמרנו בואו נבדוק. התקשרנו ל-5 תאגידי כח אדם בשביל לבדוק היתכנות להעסקה בענף השיפוצים. 3 חברות אמרו שנשאיר פרטים ונהיה ברשימת המתנה, תאגיד אחר לא חזר אלינו כלל למרות שהשארנו מספר הודעות, וחברה נוספת הייתה ישירה ואמרה שלא שווה לה לתת לנו רק 2 עובדים לקבלן שיפוצים, והיא מעדיפה לתת כמות גדולה יותר לקבלני הבניין".

"אז קיבלנו את התשובה," אומר סיב, "מדינת ישראל בגדה בנו, מעט העובדים הזרים שמגיעים לארץ הולכים קודם כל לענף הבנייה, אחר כך לענפים אחרים כמו חקלאות, סיעוד וכו'. ענף השיפוצים כלל לא קיים בלקסיקון של הממשלה הזו".

סיב ממשיך ומספר שהוא מקבל טלפונים מקבלני שיפוצים בגיל 50, 60 ואפילו 65 שמוצאים את עצמם עובדים בידיים ומרצפים כיוון שאין מי שיעשה את זה, והם חייבים להמשיך לקבל עבודות כדי להתפרנס.

"הכעס על הממשלה גדול בענף", מדגיש סיב, "קבלני שיפוצים שבצד הימני של המפה הפוליטית מודים שהפרנסה מעל הכל, ויש בהם כעס גדול על הממשלה שלא מצאה פתרון כלכלי לסוגיית העובדים. התחושה אצל רבים היא שהמדינה מורחת אותנו. אין התקדמות בכלום".

כשענף השיפוצים לא פעיל – המדינה כולה נפגעת

לפי נתונים מעודכנים של התאחדות קבלני השיפוצים, נכון להיום: 15% מסך קבלני השיפוצים בישראל נמצאים על סף פשיטת רגל כלכלית; 8% נטשו את הענף ולא מתכוונים לחזור אליו; קיימת ירידה של כ-50% במחזורי העסקאות וההערכות הן שבשנת 2024 ישופצו 210 אלף בתי אב בלבד, לעומת ממוצע של 350 אלף בתי אב בשנים האחרונות; ענף השיפוצים, שגלגל בשנים האחרונות 15 מיליארד שקל בממוצע שנתי, צפוי לגלגל השנה כמחצית מהסכום – 7.5 מיליארד שקל בלבד, במידה והמצב הנוכחי יימשך.

בנוסף, טוענים בענף כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת בין היתר מכך שענפי הבניין והשיפוצים מושבתים, והכלכלה יורדת לממדים שלאנשים רבים לא תהיה היכולת להשתכר בכבוד. צריך להדגיש כי מעבר לכ-16 אלף קבלני השיפוצים בישראל, כ-200 אלף אנשים משתכרים מענף השיפוצים במעגלים נוספים, כגון: ענף הקרמיקה והסניטציה, ענף האלומיניום, ענף הנגרות והעבודה בעץ, ענף מיזוג האוויר, ענף הפסולת, ענף הצבע וכו'. כשענף השיפוצים מושבת, הענפים האחרים נפגעים גם כן.

"כח הפרנסה יותר חשוב מכל כח אחר והגלגל חייב להמשיך להתגלגל. אנשים יעשו מה שהם צריכים בשביל להביא פרנסה הביתה. השבר בענף השיפוצים כה גדול, ואני באמת מפחד שקבלנים רבים יתחילו להעסיק שב"חים בלית ברירה," אומר ערן סיב, "אי אפשר לעצור את הענף ושאנשים יפסיקו להתפרנס, אנשים חייבים להמשיך לחיות למרות כל הכאב והצער בעניין".

עוד, טוענים בענף, כי בקצב הזה אין סיכוי שעוטף עזה וצפון הארץ ישופצו בשנתיים הקרובות. "המדינה חייבת להביא עשרות אלפי עובדים זרים בכדי להוריד את המחיר של העובד הזר, ובשביל שכולם יוכלו להעסיק את העובדים, כולל ענף השיפוצים כמובן. עם זאת, המצוי בשטח שונה לחלוטין מהרצוי, כאשר עד כה הגיעו לישראל כמה אלפים בודדים של עובדים זרים לענף הבנייה, ולא נראה כאילו יש התקדמות משמעותית בנושא או תכנית קונקרטית של הממשלה למציאת פתרונות", מסכם סיב.

התייקרות אדירה בענף השיפוצים: היום ולפני שנה

ריצוף: לפני שנה 250 שקל למטר מרובע / היום 350

נקודת אינסטלציה: לפני שנה 1,250 לנקודה / היום 1,800

טיח: לפני שנה 80 שקל למטר מרובע / היום 160 שקל למטר מרובע

בניית בלוק 10: לפני שנה 200 שקל למטר מרובע / היום 350 שקל למטר מרובע

בניית קירות גבס: לפני שנה 220 שקל למטר מרובע / היום 350 שקל למטר מרובע

נקודת חשמל: לפני שנה 280 שקל לנקודה / היום 400 שקל לנקודה

תעריף של עובד פשוט ליומית: לפני שנה 400 שקל ליום עבודה / היום 700 שקל ליום עבודה

תעריף של עובד מקצועי: לפני שנה 800 שקל ליום עבודה / היום 1,500 שקל ליום עבודה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר