שוק של הזדמנויות: האם זה הזמן לקנות דירה?

הריבית בדרך למטה, הביקושים בדרך למעלה ומה עם מחירי הדיור? דווקא אחרי המלחמה, בנובמבר-דצמבר, נרשם היפוך מגמה לראשונה זה 10 חודשים – לקראת עלייה שנתית של 3.7% בממוצע מחירי הדירות. האם זה הרגע הנכון לקנות דירה? בניסיון להשיב על השאלה הנצחית, עופר פטרסבורג יוצא לסקר שוק

סך הדירות שנמכרו נתוני מגמה 2023-2010. צילום: איור :freepik
  

השאלה הנשאלת ביותר מאז העשור הראשון של שנות האלפיים: האם זה הרגע הנכון לקנות דירה, או שעדיף להמשיך לשבת על הגדר עד שיגיע רגע נכון יותר? נזכיר רק שבינתיים מחירי הדירות זינקו ב-130% (37% בשלוש השנים האחרונות), כאשר מגמות זמניות של ירידת מחירים הסתפקו בשברירי אחוז. באותה תקופת זמן עלתה ההכנסה הממוצעת ברוטו של משקי הבית ב-50% בלבד. במילים אחרות, מי שבחר להמתין לרגע נכון יותר, הפסיד.

ההשקעה בדירות הוכיחה עצמה עם השנים, לא חשוב אם במרכז, בצפון, בדרום או ביהודה ושומרון. גם הציפיות לקריסות מחירים בזמן קצר לא ממש התממשו בשנה האחרונה. מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסם החודש מציג מהפך במגמת מחירי הדירות השנתית, כאשר לראשונה אחרי 10 חודשים של ירידות, חל זינוק במחירי הדירות ברבעון הרביעי והאחרון של 2023, ובמיוחד בחודשים נובמבר-דצמבר, בצל המלחמה.

על פי המדד, המחיר הממוצע של דירה בישראל טיפס ברבעון הרביעי של השנה שחלפה – בשיעור של 2.3% לעומת הרבעון השלישי שקדם לו, מ-2.104 מיליון שקל ל-2.153 מיליון שקל, ובשיעור של 3.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2022, אז עמד המחיר הממוצע של דירה על סכום של 2.076 מיליון שקל. ממש מהפך בדקה ה-90, משנה אותה יכולנו לסכם במגמת ירידה לראשונה אחרי שנים, זו תהיה שנה בה מחירי הדירות עלו ב-3.7% “בלבד". גם הירידות בעשרת החודשים הראשונים של 2023, כאמור, היו רק בשברי אחוזים, בחלק מהאזורים בארץ ולא בכל סוגי הדירות. ובכלל, נאמר והמגמה מתחילת השנה כן הייתה נמשכת, ושנת 2023 הייתה מסתיימת בירידה של מחירי הדיור – הכל מתגמד מול בום-בועת-הנדל״ן שצמחה פה בעשרים השנים האחרונות.

נתון מעניין נוסף שמציגה הלמ"ס: מחירי הדירות החדשות לבדן עלו בנובמבר-דצמבר ב-0.9%. זאת, נזכיר, למרות שמספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בידי קבלנים בחודש דצמבר עמד על מספר שיא של כ-67,760 דירות, מחציתן במחוזות תל אביב (30%) והמרכז (25.8%). מדובר במצב ייחודי בו אזורי הביקוש הם גם האזורים בהם יש עודף היצע. זה משקף את המציאות הנוכחית בשוק הדיור, בה המחירים הגבוהים והריביות על המשכנתאות גרמו לרוכשים רבים “לשבת על הגדר" ולהמתין.

כאשר בוחנים את השינוי במחירי הדירות לפי ערים, ניתן לראות מגמה מעורבת. העיר שבה נרשמה עליית המחיר הגבוהה ביותר היא רמת גן, עם עלייה של 8.6%; אחריה פתח תקווה עם 7.3%; בית שמש עם עלייה של 6.4%; העליות בולטות גם בערי הדרום - בבאר שבע המחירים עלו ב-4.2%; באשקלון ב-3.8%; ובאשדוד ב-2.7%;

הערים בהן נרשמה ירידת המחירים הגבוהה ביותר הן דווקא ערי המרכז: ראשון לציון, עם ירידה של 11.7%; ואחריה בת ים וחולון עם ירידות של 5.3% ו-5% בהתאמה. תל אביב עדיין מובילה את טבלת המחירים, עם ממוצע של 3.9 מיליון שקל לדירה, אולם גם בה נרשמה ירידת מחיר של 3.1% בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2022; את המחיר הנמוך ביותר לדירה ממוצעת ניתן למצוא בבאר שבע: 1.167 מיליון שקל ואחריה חיפה עם 1.55 מיליון שקל.

במקביל, יש לציין, שנת 2023 גם רשמה שיא חדש של אישור יחידות דיור ברחבי הארץ, כשהדגש הוא על התחדשות עירונית. מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, ציין לאחרונה כי המגמה תימשך גם בשנת 2024. באשר לתוכניות של היום שאחרי המלחמה, הוא מבשר כי – “נאשר כ-23,000 יחידות דיור כחלק משיקום הדרום".

מצד שני, צריך לעצור רגע ולהגיד את זה: נקודת המוצא הנוכחית שלנו היא מהגרועות שידענו. את מלחמות ישראל אין מה להשוות למלחמת עזה 23. מעולם לא פינינו 150 אלף איש לחגורות ביטחון שלא נגמרות. זו לא האופוריה של 1967 ולעולם לא תוכל להיות גם אם נחסל את כל החמאס. אלו לא שנות מיתון הנפט של מלחמת יום כיפור בשנות ה-70. גם לא מבצעי לבנון ועזה למיניהם. הפעם, לצערנו, זה פינוי בינוי במלוא מובן המילה.

אם כך – מה יהיה על מחירי הדירות בשנה הקרובה? התשובה כמובן, מורכבת משני כוחות מנוגדים שמושכים את הענף. מחד, החלטת הריבית האחרונה (הפחתת הריבית ל4.5%) סיפקה מעיין ‘הצהרת כוונות’ של בנק ישראל ואיתות לשוק כי תקופת העלאת הריביות ככל הנראה הסתיימה, ואלה כמובן חדשות טובות לענף אשר הינו ענף מאוד ממונף הזקוק לאשראי כלווי לבניה. נזכיר גם כי נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, כבר הזהיר מפני עליית מחירים בשוק הנדל"ן במחצית השנייה של 2024 לאור עצירת הפעילות באתרי הבנייה בשל מחסור בעובדים, וכן בשל ירידה בהיתרי הבנייה ובשיווקי הקרקעות.

מנגד, אנו נכנסים לשנת 2024 כאשר ברקע שורה ארוכה של גורמים אשר יוצרים אי ודאות גדולה בנוגע לכלכלה הישראלית בכלל, ולענף הנדל"ן בפרט.

ירידה באחוזי הדירות, צילום: איור : freepik

שעת הכושר לניצול הזדמנויות

את השביעי באוקטובר השחור כבר לא נוכל לשנות. הוא עובדה מוצקה בספרי ההיסטוריה. נותר רק להפוך את ההיקש לחיובי, לנצל לטובה את שעת הכושר. למשל, לקחת את ההתחדשות העירונית על המיגון שהיא מביאה עימה ולהפכה להליך מהיר; לקחת את המושג ההזוי בירוקרטיה ולחסלו בדיוק כמו מבצע צבאי; להביא בכנפי זהב את ההתחדשות העירונית לפריפריה וליצור שם הזדמנויות פז לחברות בניה; לקחת את השכירות לטווח ארוך, להעניק ערבות ליזמים שאיבדו בה עניין בעקבות עלית הריבית ולהפוך אותה לגלגל הצלה בשוק; כך אולי, במבט עתידי, התמרון הזה יביא לניצולים רבים ברעידת האדמה הנוראית המתוכננת כאן בשנים הקרובות. 

ומה תהיה שעת הכושר עבור רוכשי הדירות, לקנייה ממשית שתביא רווח אדיר בצידה? ההיסטוריה מלמדת כי מי שמחכה לשעת הכושר – בדרך כלל מפספס אותה. חוק העדר אומר – מחכים על הגדר לירידות נוספות שנעצרות באיזשהו שלב, כי אף פעם איש לא יודע מהי נקודת התחתית. מתי קונים? כשכולם קונים, כשהשוק מתעורר בעליות. ואז אנחנו מוצאים את עצמנו מסתכלים בקנאה והערצה על מי שכן ניצל הזדמנויות והתעשר.

כבר היום נוכל למצוא מספר פרויקטים שמהווים אולי את הסנונית הראשונה שמצביעה על חזרת הרוכשים למשרדי המכירות. כך, למשל, נשבר לאחרונה שיא חדש בפרויקט “מחיר למשתכן" של חברת אורון נדל"ן, בשכונת נוריות החדשה שבראשון לציון. במהלך שלושה ימי מכירות שערכה החברה לפרויקט EAST CONCEPT במהלך חודש דצמבר – נמכרו לא פחות מ-126 יחידות דיור. בכך, השלימה החברה את מכירתן של למעלה משני שלישים בפרויקט. בין הרוכשים, דיווחה החברה, היה מרגש למצוא 5 זוכים שהגיעו אל הכנס ישירות משירות מילואים פעיל באחת הגזרות.

גם בפרויקט היוקרה "עדן" בירושלים של יוסי אברהמי, שייבנה במקום בו שכן מלון עדן המיתולוגי שאירח שועי עולם ומנהיגים ישראלים גדולים, נרשמה התעניינות מרשימה מצד רוכשים. מחירי הדירות בפרויקט מתחילים מ-3,180,000 שקל, ומהחברה נמסר כי עד כה נמכרו בפרויקט 18 דירות, תוך חודש אחד בלבד. פרויקט "עדן" כולל בניין בוטיק יוקרתי בן 9 קומות – קומת מסחר בקרקע ומעליה 8 קומות למגורים, שלל מתקנים לרווחת הדיירים, וכן שימור של חזית המלון ההיסטורי, שהוא אייקון ירושלמי ותיק. בפרויקט מוצעות למכירה 78 דירות בתמהיל הכולל 2-5 חדרים ופנטהאוזים יוקרתיים.

זוג צעיר בוחר דירה בפרויקט איסט קונספט, צילום: באדיבות אורון נדל"ן

דן פרנס, מנכ״ל קרסו נדל"ן, הסביר את החזרה של הרוכשים לשוק, ואמר כי “שנת 2023 הייתה שנת הסתגלות, השוק היה צריך להתרגל לסביבת הריבית במהירות ובעוצמה. השוק הזה ידע להתנהל בסביבות ריבית יותר גבוהות, היה תהליך של גמילה וראינו איך השנה זה קורה מחדש. הביקושים קיימים והם הולכים וגדלים, הקונים היו צריכים לעשות את ההתאמות שלהם ולהתאים את עצמם לכושר הקנייה החדש, תהליך שאת תוצאותיו אנחנו רואים בימים אלו עם עלייה בביקושים".

אגב ריבית, האם היא תמשיך

לרדת בשנת 2024?

הנגיד עשה את הצעד הראשון עם הורדת הריבית לראשונה מאז אפריל 2022. האם זה מה שישחרר את שוק הדיור? אמנם לא מדובר בהורדה דרסטית, אך היא מספיקה כדי להעיר את שוק הדיור וכבר מדווחים על כך במשרדי המכירות. בישראל כמובן, הפרמטרים הפסיכולוגיים משפיעים הרבה יותר מתורת הביקושים.

החלטת בנק ישראל להוריד את הריבית במשק זו עוד תרופה לשוק הדיור. לפי רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות, ההחזרים החודשיים בגין משכנתה ממוצעת של 1 מיליון שקל ל-30 שנה ירדו בכ-55 שקל לחודש וב-20 אלף שקל לכל התקופה (הנתונים מתייחסים למשכנתא ממוצעת של 1 מיליון שקל המורכבת משליש ריבית פריים, שליש ריבית קבועה לא צמודה ושליש ריבית משתנה צמודה, הירידה בהחזרים מתייחסת לריבית הפריים בלבד).

את ההשלכות של עליית ריבית בנק ישראל על שוק הנדל"ן כולנו כבר ראינו, כאשר במשך חודשים ארוכים, לראשונה אחרי עשור, נרשמו ירידות במחירי הדירות. נכון, זה מהלך חיובי על פניו, ואם זה היה קורה בשוק בריא ללא ריבית גבוהה היינו גם חוגגים. עם זאת, במצב של ריבית גבוהה, גם הקבלנים שמינפו עצמם לדעת הסתבכו קשות, והבנייה נעצרה. הבעיה המרכזית בימים אלו היא שההיצע לא הדביק את הביקושים, וכמו תמיד בישראל – צריך קומה שניה כדי לענות על כמות האוכלוסין אליה צפויה המדינה להגיע עד 2040, כ-13 מיליון נפש.

על פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה (המועצה הלאומית לכלכלה), בשנים 2006-2022 נוצר מחסור מצטבר של כ-189 אלף דירות. הבעיה העיקרית היא פער מצטבר בין צורכי הדיור לגמר בנייה, כאשר המחסור המשמעותי ביותר הוא במחוזות המרכז וירושלים – 55,000 יח"ד ו-46,000 יח"ד.

השנה האחרונה היתה הגרועה בתולדות הנדל"ן הישראלי, שהחלה בעליית ריבית והסתיימה במלחמה. הנגיד, שעצמאי היום לקדנציה נוספת, יכול לעשות מה שנכון למשק והוא להוריד את הריבית פעם נוספת. סביר להניח שבהמשך 2024 יעשה זאת בפעם שניה או שלישית. לא תהיה כנראה ירידה דרמטית בריבית, מקסימום עוד רבע ואז עוד רבע, אך אפשר בהחלט להגיד – שוק הדיור חוזר לעניינים.

חשוב להבהיר שאין ולא יהיה מחנק אשראי במשק הישראלי גם אם המלחמה לא תסתיים בקרוב. שוק הכספים מאופיין ברמת נזילות גבוהה, והאשראים הבנקאיים והחוץ בנקאיים ערוכים למימון של פרויקטים אטרקטיביים, הכל במידת הזהירות וניהול הסיכונים המתאימים. פרופ’ ליאו ליידרמן היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, מעריך שלאחר המתנה קצרה, בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית במהלך השנה ובסוף שנת 2024 ריבית בנק ישראל תעמוד בסביבה של 3.8% לשנה.

בדן אנד ברדסטריט מניחים כי בשנת 2024 תהיה הורדה קטנה ואיטית שלא תפתור את הבעיות של הענף. להערכתם, בנק ישראל יהיה זהיר, ובהדרגה יוריד את הריבית מ-4.50% (נכון להיום) לכיוון 3.75% בסיום השנה. מהלך כזה, משמעותו ירידה של כ-1% משיא של 4.75% בו שהתה הריבית בסוף 2023. בהקשר הזה צריך גם להוסיף כי אנחנו לא מצפים שהריבית תחזור בשנים הקרובות לרמות האפסיות שהייתה בעשור האחרון.

לדברי רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט: ״אנו מעריכים בסבירות גבוהה כי במהלך השנה הקרובה המלחמה צפויה להימשך, אם כי השפעתה על הכלכלה תהיה בעצימות פוחתת. להערכתנו הריבית במשק תמשיך לרדת בהדרגה במהלך שנת 2024. הביקושים העתידיים, בין היתר לשיקום מבנים ותשתיות שנפגעו במלחמה, עשויים להיטיב עם הענף בטווח הארוך יותר".

פרויקט עדן בירושלים של יוסי אברהמי, צילום: (הדמיה) : סנאפשוט

האם הצניחה בעסקאות

היא הזדמנות?

על פי נתוני הלמ"ס, נרשמה צניחה של כ-50% במכירת דירות חדשות בנובמבר 2023 לעומת נובמבר 2022; סקירת אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר הציגה כי היקף העסקאות למכירת דירות (חדשות ויד שנייה) בנובמבר הגיע לשפל של לפחות 20 שנה.

המצב כיום לא פשוט עבור רבים שהכנסותיהם נפגעו בעקבות המלחמה והחזרי המשכנתה הגבוהים מכבידים עליהם. בנק ישראל מאפשר אמנם דחיית תשלומים במשכנתה בעקבות המלחמה, אך יש לשים לב שהסכומים המוקפאים ייפרסו לתקופה של ארבע שנים בלבד. המשמעות היא שההחזר החודשי יקפוץ באופן משמעותי בתום תקופת הקיפאון – ומי שידחה את התשלום ישלם על כך בריבית דה ריבית.

נכון לעכשיו, גם התחזית לעלייה בכמות העסקאות עקב נהירה של יהודים מחו"ל עוד לא ממש מתגשמת, למרות האנטישמיות בעולם. עם זאת, יהודי העולם, שמרגישים שהקרקע רועדת תחת רגליהם, כן ינצלו את תנאי השוק החדשים כדי לרכוש דירות בישראל. בניגוד לבום העלייה הרוסי של שנות התשעים, מדובר ביהודים מבוססים שיכולים לאפשר לעצמם דירה בישראל. אם לא למגורים מיידים, אז למקרה חירום עתידי, “תעודת ביטוח". גם עשרות אלפי המשפחות שפונו מביתן צפויות להעיר בחזרה את הביקוש והפעילות בשוק הדיור הישראלי, ולהחזירו לעליות מחירים.

ובואו נהיה כנים עם עצמנו – ירידת מחירים משמעותית בשוק הדיור ככל הנראה כבר לא תהיה. העליות של השלוש השנים האחרונות לא ימחקו, שלא לדבר על שני העשורים האחרונים.

נקודה נוספת שבאה לטובת רוכשי הדירות כיום, היא גמישותן היחסית של חברות הבנייה שמוכרות את הדירות. עקב הירידה במכירות, והצורך להציג כמות מכירות מוקדמות מרבית לצורך עמידה בתנאי הליווי הבנקאי, או כדי לייצר תזרים מפעילות שוטפת, חברות בנייה רבות גמישות כיום יותר במשא ומתן מול רוכשים, ורוכשים חכמים נהנים מכך.

“אני סבור כי ירידת המחירים האחרונה מסמנת תיקונים קלים לזינוקים החדים במחירים שהיו בשנת 2021, ואין ללמוד מכך על מגמה", אומר דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי חברת שיווק הנדל"ן דרא. לדבריו, חברות רבות מציעות כיום תנאי תשלום נוחים ואטרקטיביים כמו 20:80 או אפילו 10:90, חלקן מציעות הטבות מימוניות מרחיקות לכת כגון אי-הצמדה למדד, או הלוואת קבלן מסובסדות ל-25 שנה בריבית קבועה, ועוד. הטבות אלה ואחרות, מתרגמות לחיסכון של מאות אלפי שקלים לעתים עבור הרוכשים לאורך חיי ההלוואה. מדובר בהטבות שאולי לא יחזרו.

לסיכום, זיהוי הזדמנויות וניצולן צפוי להתרחש עכשיו בידי ה-״אמיצים״. השאלה הגדולה באמת היא האם אנשים ינצלו את ירידות המחירים במחוזות הפריפריה בעקבות המלחמה, הרי בסוף הצפון והדרום יחזרו לפרוח, כל עוד אין תוכנית לצמצמם את גבולות המדינה לגדרה-חדרה. כיצד הדבר יתבטא במחירים? הרבה תלוי במדיניות הממשלה, שאמורה להחזיר את הביטחון ליישובי וערי העוטף והגליל, ולפעול לשיקומם המיטבית במהירות האפשרית. כמו תמיד, הכל מחזיר אותנו להנהגה.

טור צד:זה הזמן להתעורר

טיפים וחוויות של סמנכ"לי השיווק מימי מלחמה

חוסר הוודאות ועצירת המחירים יחלפו״

יפה סדן, סמנכ״לית השיווק של קבוצת יוסי אברהמי: 

“ממש כמו בתקופת הקורונה – חוסר הוודאות ועצירת המחירים יחלפו, ותוך זמן קצר אנו נראה כי המחסור בבנייה חדשה גדל, מה שיוביל לביקושים גדולים והיצע קטן. אנו נמצא את עצמנו פעם נוספת במגמה של עליית מחירים, וזאת בגלל שאנשים ירדו מהגדר ויחזרו לקנות".

“גם בנדל"ן ישנה חזרה לשגרה"

דן מויאל, סמנכ"ל שיווק ומכירות של שיכון ובינוי:

 “נראה, שבדומה לתחומי חיים נוספים, גם בתחום הנדל"ן ישנה חזרה לשגרה, גם אם הדרגתית. לענף הנדל"ן יש מרכיב פסיכולוגי בולט, שקשור לתחושות של חוסן, ביטחון ויציבות, תחושות שנחוצות מאוד כעת אצל רבים מהישראליים, והעליה בביקושים נובעת בין השאר גם מהמרכיב הזה".

״מעמיקים בשיווק וירטואלי״

חנה שוורץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות אבני דרך:

“מלחמת ה-7 באוקטובר גרמה לכלל החברות במשק להיות יצירתיות ולהתאים את מערך השיווק לאילוצי התקופה. דווקא במוצר יקר ערך המלווה כמו דירה חדשה אנו משקיעים מאמצים בשיווק וירטואלי. השימוש בטכנולוגיות מתקדמות נותן מענה בתקופות בעייתיות לרוכשים שלא יכולים להגיע למשרד המכירות פיזית".

״המחירים צפויים לעלות״

יצחק סער, סמנכ"ל שיווק ולקוחות, אורון נדל"ן:

“הזמן לקנות הוא כעת. אחרי שהייתה ירידה מסוימת במדד מחירי הנדל"ן, הריבית ירדה מעט ובעקבות המלחמה המחירים צפויים לעלות. אזורי הדרום והצפון יכולים ליהנות מעדנה מסוימת ולהפוך להזדמנות נדל"נית, אך הדבר תלוי כמובן בתוצאות המלחמה, שצפויה להימשך כנראה זמן לא קצר".

״משקיעים ייראו במלחמה הזדמנות״

תמיר לולו, סמנכ"ל שיווק ומכירות באפריקה ישראל מגורים:

“משקיעים וזוגות צעירים עשויים לראות במלחמה דווקא הזדמנות לרכוש נכסים במחירים נמוכים יותר; משפחות ומשפרי דיור עשויים לחפש נכס בטוח יותר בתקופה כזאת, כמו דירה עם מרחב מוגן במחירים נמוכים יותר, כאשר הביקוש נמוך יותר. בקיצור, בהחלט יש הזדמנויות בתקופה הזו".

״ביקושים אצורים ישובו לשוק״

יוני בראל, סמנכ"ל שיווק ומכירות אזורים:

“הרוכשים אינם רואים פעולות משמעותיות מצד הרשויות להגדלת ההיצע באופן שייתן מענה לביקושים, וימנע את העמקת המשבר. את החזרה לשוק של הביקושים הכבושים ניתן להרגיש, וזאת לצד ביקושים חדשים שנוצרו בימים אלו מתוך הארץ ומחוצה לה. כאשר ביקושים אצורים נוספים ישובו לשוק, הם ייפגשו היצע דירות נמוך".

״שינוי דרמטי בדרכי המכירה הקלאסיות״

אמיר כהן, סמנכ"ל שיווק ומכירות של י.ח דמרי:

“שוק הנדל"ן עובר שינוי משמעותי בשנים אחרונות, הן בהיבט תהליכי וכלי השיווק והן בהיבט העדפות וציפיות הלקוחות לצריכת מידע וחוויית שירות מתקדמת. הטכנולוגיה תאפשר לנו לבנות תהליך יותר אישי מול הלקוחות לכל אורך הדרך, מי שלא מבין ונוקט בפעולה כבר היום יישאר מאחור".

״אחרי מלחמה פריחה״

ליאת דנינו, משנה מנכ"לית אלמוגים:

“ההיסטוריה בעולם מלמדת שתמיד אחרי תקופה של מלחמה מתחילה תקופה של פריחה והביקוש מתפרץ. גם מלחמת לבנון השנייה התאפיינה במשבר נדל"ן מקומי ביישובי הצפון, אולם מיד עם תום הלחימה המגמה השתנתה, ובתוך חודשים ספורים המחירים זינקו ואף חצו את מחירי טרום המלחמה".

״חיילי מילואים קנו מתוך עזה דירות״

עינב כהן, סמנכ"לית השיווק באפי קפיטל נדל"ן:

“כחברת נדל"ן המקדמת חדשנות בכל תחומי פעילותה, התאמנו את עצמו די מהר למצב הלחימה. אנחנו מאפשרים חתימות דיגיטליות אשר מקלות ומקצרות את הליך הרכישה, רוב המידע הרלוונטי נמצא זמין באתר החברה בלחיצת כפתור, מונגש, ויזואלי ומובן לכל מתעניין. במהלך המלחמה קנו חיילי מילואים מתוך עזה דירות".

“עליה לקראת פסח"

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק:

“מצב הרוח הלאומי שפוף ושוק הנדל"ן  משייט ברמה של כ 50% מבחינת כמות המכירות. במצב זה יזמים לא ניגשים למכרזים ולא ממהרים להתחיל בבניית פרויקטים חדשים, אני מעריך שבעוד כחודשיים, לקראת חג פסח נראה התאוששות של השוק ואיתה גם התחלה של עליות מחירי הדירות".

״הריבית תמשיך לרדת״

אודי לוי, סמנכ"ל מכירות קבוצת כנען:

“סביר להניח שהמעגלים שנפתחו בשנים האחרונות באזורי הפריפריה כחלופת דיור זולה יותר ילכו ויצטמצמו וכן נראה חזרה למרכז, בעיקר בשל תחושת חוסר הביטחון שמרגישים בימים אלה תושבים המתגוררים ביישובי הפריפריה. אני צופה שגם הריבית תמשיך לרדת ונזהה יותר ויותר ביקושים לדירות, בדגש על דירות שיש בהן ממ"ד".

“אנשים יעדיפו להיות בקהילה"

גלעד רבינר, סמנכ״ל שיווק ומכירות פארק עתידים תל אביב:

 “פיתוח מגדלי משרדים שמספקים סביבות עבודה יציבות שמתממשקות עם קהילה יישארו נחשקות, משום שבסופו של דבר, גם אם יש היברידיות במידה כזו או אחרת, החברות עובדות במשרדים ואנשים יעדיפו להיות בקהילה. בשנים הקרובות צפויות להיבנות סביב הפארק עשרות אלפי יח"ד ואוכלוסייה צעירה וחדשה עתידה להיכנס לאזור".

״כח המיקוח של הרוכשים מתחזק״

מרינה שפינדל, סמנכ"לית מכירות של חברת קטה גרופ:

“בשבועיים הראשונים למלחמה חווינו בלימה מסוימת בפניות מתעניינים ומכרזים חדשים שנבעו כמובן מכורח הנסיבות. בכל שבוע שעובר, אנחנו רואים עלייה משמעותית במספר העסקאות וההתעניינות של קונים פוטנציאלים, בזכות הזדמנויות אטרקטיביות בתקופה הזאת. כחברה וותיקה בענף, ניסיוננו מלמד כי בעתות משבר, כח המיקוח של הרוכשים מתחזק. זהו רגע שאולי לא יחזור".

“עסקאות ‘קרביות’ של לוחמים"

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים דרא שיווק נדל"ן:

החל מחודש דצמבר, משרדי המכירות חזרו לפעול במתכונת מלאה ותקציבי הפרסום חודשו. ניתן להבחין כי השוק נמצא בתהליך התאוששות הדרגתית, וחודש ינואר מציג תוצאות טובות יותר בהיבט המכירות לעומת החודשים הקודמים. בחודש דצמבר היו כמה עסקאות ‘קרביות’ שנעשו ע"י אנשי המכירות שישרתו כלוחמים במילואים, תוך כדי שהם בפעילות ממש ברצועת עזה ובאזור הצפון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר