"זה היה ביתי, עם גינה ולול..."

לפני המלחמה, עוטף עזה הייתה גן עדן • מה לא אמרו על החיים שם? שזה כמו פרובנס, שהנוף בתולי, שאיכות חיים נפלאה עם שלווה ומרגוע – ויש גם בוננזה נדל״נית • רגע לפני השבת השחורה – תיעדנו כמה בתים חלומיים...

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד סטודיו ECHO DESIGN . צילום: שי גיל
  

הבית המקסיקני / מושב שדי אברהם

מיקום // עוטף עזה במועצת אשכול (צפון הנגב המערבי)
עבור // זוג ושלושת ילדיהם
שטח המגרש // נחלה בשטח של 10 דונם (מתוכם 2.5 דונם מיועדים לבניה)
שטח הבית // כ-200 מ"ר
תכנון ועיצוב // שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN
האדריכלות הישראלית הפכה בשנים האחרונות לרב-גונית.

לאורכה ולרוחבה של הארץ נבנים בתים רבים בסגנונות אדריכליים שמגיעים ממחוזות רחוקים.
אחד הבולטים שבהם הוא ביתם של זוג (איש צבא ומדריכה טיפולית שלהם 3 ילדים) שהוא תצוגת תכלית ליסודות האדריכלות המקסיקנית שהותאמו לסביבה, להלך הרוח ולאורחות החיים של כל אחת ואחד מבני המשפחה.

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד , סטודיו ECHO DESIGN, צילום: שי גיל

מי שאחראיים על תכנון ועיצוב הבית הם שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN העוסק בתכנון ועיצוב של בתי מגורים, דירות, עסקים ומתחמי תיירות, גם הם תושבי המושב.

"הקונטור הייחודי של הבית החל להתגבש כבר בפגישת ההיכרות שקיימנו עם הזוג", משחזר רון פלד. "במעמד זה, רבים מהבונים והמשפצים, שמנסים להמחיש למתכנן כיצד הם מדמיינים שביתם החדש יראה, משרבטים על דף מבנה מרובע או מלבני אבל במקרה הזה אם המשפחה בחרה לשרטט דווקא צורות מעוגלות".

"הבנו שיש כאן בסיס ליצור בית שונה ויוצא מגדר הרגיל", מוסיף פלד. " ככל שהתקדמנו בשיחה התבהר לנו שהצורניות העגולה היא המועדפת עליה; כך גם הקשתות והצבעוניות העזה- אלמנטים עליהם מתבססת האדריכלות המקסיקנית הוויטלית שידועה ביחסים ובאיזונים שהיא מייצרת בין צורה, צבע, נפחים וצמחייה.הבתים במקסיקו מתאפיינים ברובם בדלתות עץ גדולות, במפתחים רחבים, בחללים גבוהים ובצבעוניות שחלקה ניטרלית וטבעית וחלקה על טהרת הגוונים העזים. כל המוטיבים האלה ייושמו בבית הזה באדפטציה שמותאמת לכאן ועכשיו".
ה-LAYOUT של הבית מבוסס על חלוקה קלאסית של אגף ציבורי ואגף פרטי. "כדי להישאר נאמנים עד כמה שניתן לסגנון המקסיקני את החזיתות חיפינו בטיח מינרלי טבעי בגוון חול עם נגיעות כתומות וצהובות שמייצר מראה אורגני, מלא באופי, כך נראה שהבית החדש קיים כבר זמן.

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד , סטודיו ECHO DESIGN, צילום: שי גיל

הקירות שתכננו עבים מאוד (כ-50 ס"מ), זאת בכדי לייצר פתחים בעלי עומק. בפתחים העגולים ובקשתות יצרנו באלנס בין זווית קשתות הפרסה המוריות לבין צורניות עגולה וברורה, כך גם בפתחים הרחבים הצלחנו לייצר קשת עגולה".

"הכניסה לבית היא הומאז' שלנו ל'האסיינדה'- מסוגי המבנים המקסיקניים האייקונים והמוכרים ביותר", מסביר המתכנן. "במקסיקו ה'האסיינדה' היא אחוזה בה אזור המגורים בנוי סביב חצר פנימית עתיר צמחיה וכאן יצרנו אדפטציה שתאפשר לבני המשפחה לשבת בפטיו הקדמי האינטימי בניחותא ולהרגיש מוגנים. אבי המשפחה מחובר מאוד לסביבת החוץ לכן הגינה היא חלק מהותי בבית הזה".

הקווים המעוגלים שבים וחוזרים גם באזור מבואת דלת הכניסה שנראה כאילו הושאל מעולמם הפנטסטי של ההוביטים. עם פתיחתה נגלה פטיו מולו בריכת דגים ועל מנת שהאגף הציבורי לא יקרא כחלל צר וארוך בחרו המתכננים להסית אותו מעט שמאלה, כך הוא נתפס כפתוח, רחב ידיים ואוורירי.

משמאל למבואת הכניסה נגלה הסלון העגול ומולו המטבח שבנוי משני קווים מקבילים במרכזם פינת אוכל ענקית באורך של 3 מטרים: "בני המשפחה מארחים הרבה, רוב האירוח קשור לאוכל והאב הוא בשלן בחסד, לכן היה זה אך טבעי לייצר עבורם מטבח גדול במיוחד שיש לו קשר כמעט בלתי אמצעי עם רחבת האירוח החיצונית", מסביר המתכנן. "המטבח עוצב באינטרפרטציה ישראלית עכשווית מובהקת- השתמשנו ברצפת עץ שמחממת את האווירה ובפלטת צבעים בהירה. כמו בכל חללי הבית גם כאן הקפדנו ליישם 3 מוטיבים עיקריים: שליכט, עץ ואור טבעי שחודר לתוכו מבעד לפתח הגדול ואחראי במידה רבה על התחושה המיוחדת ששוררת בחלל".
אל מול הצבעוניות הססגונית והצורניות הייחודית בולטים מאוד חפצי הנוי ויצירות האומנות שאת חלקן יצרה חברת המשפחה. "הם תורמים גם הם לאופיו הייחודי של הבית הזה ומבטאים את הטמפרמנט של בני המשפחה: אנשים ורסטיליים וצבעוניים בנשמתם" מסביר פלד, "הם אוהבים עתיקות והיה מאוד נכון לשלב אותן ברחבי הבית.

ממש כמותם גם אנחנו כמתכננים מאמינים שבית יכול וצריך להיות אקלקטי. לא הכל חייב לדבר באותה שפה. כך יוצרים בית מלא אופי ונשמה".
שירותי האורחים גם הם דוגמה נפלאה לעירוב הסגנונות בבית הזה: "בני המשפחה אוהבים מאוד את הים ואת השירותים האלה עיצבנו מיד אחרי שובם מחופשה ביוון", אומר המתכנן. "הגוונים הם גווני טורקיז, הכיור יוצר על ידי אומנית קרמיקה בצורת אנייה על פי סקיצה ידנית שיצרנו עבורה, ושילבנו גם אלמנטים ימיים נוספים כדוגמת רשת דייגים. החלל הזה מחבר בין נופי הים התיכון לאזורים הימיים של מקסיקו כמו קנקון וטולום".

בחדר השינה של ההורים הצבעוניות הססגונית מתחלפת בפלטת צבעים ניטרלית ומרגיעה והוא מתאפיין בסימטריה: "זה הוא מקום המפלט; האזור האינטימי בו נרגעים בסופו של עוד יום רווי משימות ואתגרים, לכן בחרנו בגוונים בהירים ויצרנו סימטריה בפתחים. בחדרי הילדים האווירה שוב משתנה ומתחממת והם עוצבו על טהרת המקצב, הצורניות והצבע".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד , סטודיו ECHO DESIGN, צילום: שי גיל

חדר הרחצה של בני הזוג חופה טיח מהודק מסוג בו משתמשים לרוב בחללים חיצוניים: "כל עוד החלל מאוורר אין סיבה לא להשתמש בהם גם בפנים הבית, הם הלא מאוד עמידים", מסביר פלד ומוסיף כי, "באזורים הרטובים יצרנו פסיפס מחלוקי נחל בסילואטה אמורפית שנותרת נאמנה לקונספט המעוגל של המבנה. בחדר הרחצה של הילדים הדגש היה דווקא על הצבעוניות ופחות על הצורניות: השתמשנו שם בגוונים של תכלת, לבן ואדום שמייצרים אווירה שמחה שמתאימה מאוד לטמפרמנט של הילדים".

אינטרפטציה לעיצוב אוריינטלי / קיבוץ ניר עם
מיקום // הנגב הצפוני-מערבי, ממערב לשדרות.
עבור // זוג בשנות ה-40 לחייהם, עם שני ילדים
שטח מגרש // כחצי דונם
שטח הבית // כ-180 מ"ר
מפתחים // ארטפרו
כזה עוד לא ראינו: הבית שתכננו שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN עבור משפחה בת ארבע נפשות מקיבוץ ניר-עם הוא חגיגה לעיניים.

מסתבר שעם אינטואיציה בריאה וחוש מפותח לצבע אפשר ליצור סביבת מגורים דינמית, תוססת ולחלוטין ייחודית - בית מלא אופי שמשלב אלמנטים בלתי רגילים. בית למרות שהוא חדש, נדמה שהיה שם תמיד ברוכים הבאים לביתם של בני משפחה מקיבוץ ניר-עם שבנגב הצפוני-מערבי, שכפי שתיווכחו מיד זכו למרחב מחייה לגמרי לא שגרתי.

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל 02

מי שאחראיים על העיצוב היצירתי הם שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN, שמתמחים בתכנון ועיצוב של בתי מגורים, דירות, עסקים ומתחמי תיירות וידועים בחתימת ידם הססגונית.

"בני הזוג רכשו את המגרש מיזם והיו מחויבים לבנות על פי דגם שהוגדר מראש, עם סייג לבצע שינויים. בפועל, את תכנית האב שקיבלנו שינינו כמעט לחלוטין והבית החדש, שעומד על קווי המתאר שהוגדרו, עונה לצרכים של בני המשפחה ומתייחס לכיווני הרוח והאוויר". מסבירה פלד.

הבית תוכנן בצורת ר' מובהקת: החלל הציבורי כולל מטבח, סלון ופינת אוכל בגוש פתוח ממנו מעבר לפינת משפחה פתוחה וגלויה לחלוטין דרכה ניתן לעבור לאגף חדרי השינה של הילדים ומאסטר ההורים.

ברמה העיצובית, הבית תוכנן בסגנון אקלקטי עם נגיעות אוריינטליות ואלמנטים השאולים מהעיצוב הערבי באינטרפרטציה עדכנית וצבעונית. "העיצוב חופשי, פרוע ושמח, זאת המהות שלנו כמתכננים והקו הזה תאם את רצון הלקוחות. הם רצו בית ייחודי, נתנו לנו דרור והיו מעורבים לכל אורכו של התהליך. עבדנו אינטואיטיבית ומה שעלה במוחנו, וברור היה לנו שיעבוד, ייושם בפועל. המטרה היא לשחק וליהנות - אנחנו לא עובדים מול לקוחות, אנחנו משחקים איתם".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל 04

בחזית הקדמית תוכנן פטיו כניסה קריר ונעים דרכו אפשר לעלות למרפסת בגג שצופה לשדות הירוקים. "מאחר והעיצוב אקלקטי, אחד הסממנים הבולטים באזור הזה הוא תמהיל אריחי הבטון המצוירים שהונחו רנדומלית ויוצרים מראה דינמי, לא מוקפד וצבעוני. כמו כל הדלתות בבית גם דלת הכניסה הקשתית היא דלת מפירוק. החזיתות נצבעו טיח ווגה מינרלי בגוון אוקר חולי והפתחים מברזל בלגי יוצרו על ידי חברת ארפטרו שמתמחה בעיצוב ויצור חלונות בלגיים מברזל: "המטרה היתה לייצר מראה טבעי, בית שבני הבית ייכנסו אליו וירגישו שגרו בו תמיד וחלונות הברזל של ארטפרו סייעו לנו מאוד בכך. כחלק מהרצון לשלב בהם צבע בחרנו להוסיף לזגוגית השקופה זכוכיות צבעוניות על פי דוגמה שתכננו ויוצרה על ידי ארטפרו.

עם פתיחת דלת הכניסה פוגשים את החלל הציבורי מולה פינה האוכל שמעברה רואים את פינת המשפחה ב- one shot - מה שמעיד על אופיים של בני הבית; הכל outdoing וכלום לא נסתר. מימין לכניסה תוכנן סלון נטול טלוויזיה וכשבני המשפחה מעוניינים לצפות בסרט או משחק כדורגל הם עושים זאת בפינת המשפחה. המטבח ממוקם גם הוא בציר זה. הקירות טויחו בטיח מינרלי בגוון חול טבעי בהיר שמהווה רקע מושלם לצבעוניות בחלל.

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל

"לי ולבעל הבית יש אהבה משותפת לברזל. הוא אוהב ליצור בברזל לכן החלטנו לשלב כמה יותר אלמנטים מהעולם הזה", מסבירה פלד. "כך למשל קורות הברזל הדקורטיבית בתקרת החלל הציבורי, תעלת המיזוג החשופה והתקרה האקוסטית המתכתית שנצבעה בטורקיז בחדר המשפחה".
"עבור ייצור המטבח חיפשתי חברה שתייצר עבורנו רהיט reuse מעצים מפירוק ומי שנרתם למשימה הוא שי מ- Shaycle design.

יחד יצרנו מטבח גדול ופתוח עשוי כולו מעץ משומש בשילוב תריסים ממוחזרים וידיות משומשות שחודשו. עבור המשטח בחרנו אבן שחורה כדי לאזן את הצבעוניות והחום של העץ. גופי התאורה מעל האי גם הם נאמנים לנרטיב המשומש והצבעוני.

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל

מצאנו חברה אירופאית שמייצרת גופי תאורה במראה משומש ותעשייתי בגוונים עזים שמשתלבים בקונספט הצבעוני, בהם השתמשנו גם בחללים נוספים. את האריחים במטבח ייצרה בעבודת יד אומנית הקרמיקה יעל חיון שייצרה גם את הכיורים בחדרי הרחצה ובשירותי האורחים.

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל

ביחס לבית, הסלון נתפס כסולידי באופן יחסי. אל מול הצבעוניות העזה בחרו המתכננים להשתמש בצבעים ניטרליים ובגווני פסטל שמטרתם לאזן ולהרגיע מעט. "הסלון לא מהווה מבחינת בני המשפחה את לב הבית ולכן האזור הזה קלאסי יחסית אבל גם כאן הקפדנו לשמור על מראה אותנטי. כך למשל שולחנות קפה מפח מרוקע עם גלזורה בגוון פסטלי. בסלון תכננו קיר בלגי ענק ומכיוון שטכנית לא ניתן ליצור מפתח בגובה שכזה השתמשתי בידע שלי בברזל ובתוך הוויטרינה תכננתי מחיצות מעמודי ברזל קונסטרוקטיביים על שמייצרים חלוקה אסתטית.

מהוויטרינה יוצאים לפרגולה יוצאת דופן אותה יצר יחד עם בעלי הבית האומן דורון אלבז. שניהם התאימו אותה ושילבו בה קורות עץ רגילות לצד צבועות ומשרביות עם גלזורה. את החגיגה הזאת מאזנים השדות הירוקים".
בדומה למטבח, גם את שולחן האוכל והספרייה יצרו Shaycle design מקורות ואלמנטים ממוחזרים מעץ אלון. הכיסאות משתלבים בסגנון האקלקטי הלא מסודר וכל אחד מהם בגוון אחר. "האהבה לפלדה הובילה אותי לתכנן ספרייה פתוחה ואוורירית שתייצר במקביל עניין בבית. היא משולבת בקיר בו הותקן הקמין ועובדת עם קיר הקשתות שמוביל לפינת המשפחה. במקור אגב תכננו את הקיר הזה כסגור אך בעלי הבית העדיפו אותו פתוח, כך האזור בו הם אוהבים לבלות יחד נשקף כמעט מכל פינה בבית. גם שם תכננו ספריית ברזל עם מעט עיטורים בסגנון ערבי ששילבנו בדלתות. שיבצנו שם ספת רביצה נוחה להפליא ובמידה ומארחים ניתן להסיר ממנה את הכריות ולישון. בסמוך לפינת המשפחה תכננו פינת עבודה עבור הילדים ולכשיגדלו יוכלו ללמוד בה ולהכין שיעורים".

פינת המשפחה צופה למרפסת ומובילה לחדרים. הדלתות בבית הן דלתות מפירוק- אף אחת מהן לא זהה לשנייה והפתחים יוצרו על פי גודלן המקורי. כולן נצבעו בווש לבן, כל אחת מהן מעוצבת אחרת ויש לה אופי משלה.

גם בחדרי הרחצה הרציונל היה ליצור מראה שהבית קיים זה זמן רב, לכן המתכננים השתמשו במינימום אריחים. "רוב הקירות נמרחו בטיח טדלק מרוקאי בגוון אדמה, עבור הרצפה בחרנו אריחים משופשפים שנראים ישנים והשתמשנו בשידות ישנות שרכשנו בשוק הפישפשים אותן מחזרנו והסבנו לארונות אמבט".

בחדר השינה של ההורים הצבעוניות הססגונית מתחלפת בפלטת צבעים ניטרלית ומרגיעה. זה מקום המפלט, האזור האינטימי שבו נרגעים בסופו של עוד יום רווי משימות ואתגרים, לכן נבחרו עבורו גוונים בהירים. "תכננו לבני הזוג חדר ארונות פונקציונלי וויטרינה שפונה לכיוון השדות ומשרה תחושה של צימר. דלת האסם שמובילה לחדר הרחצה עשויה עץ מלא וכבד; היא נותנת מקום של כבוד לאהבתם של בני הזוג לעץ- עיצוב פשוט נטול קישוטים או גחמות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר