בשיתוף הפורום לאיתור תשתיות
על פי מחקר שנערך לאחרונה ע"י פורום הבנייה הבין לאומי, מתברר כי אחת מהסיבות השכיחות והמהותיות ביותר שמובילה לעיכוב בהשלמת פרויקטים של תשתיות בתחום הנדל"ן היא כשלים וחוסר תיאום בין הזרועות השונות בכל הנוגע לתשתיות תת קרקעיות. על פניו, המציאות אמורה הייתה להיות פשוטה מבחינה תפעולית, ועם מינימום עיכובים: לשון החוק, התקנות והפסיקה קובעים כי כל גורם שמעוניין לבצע עבודת חפירה בקרקע, נדרש טרום ביצועה לפנות לפונקציה של מתכנן, שבתורה, נדרשת לפנות לכלל הגורמים שתשתיותיהם מונחות בקרקע, על מנת לקבל מפה שפורסת את מיקום התשתיות במקטע האמור.
עבודה על פי הנחיה זו, מטרתה בעיקר למנוע מצב בו במהלך עבודת החפירה, נפגעת תשתית של גורם מסוים, כדוגמת חברת חשמל, בזק, חברות תקשורת שונות או צינורות להולכת מים. אולם כאמור, הנחיה לחוד ומציאות לחוד : בפועל, במקרים רבים, המידע שמתקבל מהגופים אינו מדויק בלשון המעטה או שכלל לא קיים כזה. לצד זאת, המציאות מלמדת כי בלא מעט פרויקטים, כלל לא נאסף מידע רלוונטי. התוצאה ? מאות רבות של תקלות שמתרחשות מידי שנה. נתונים שפרסמה לאחרונה חברת החשמל, חושפים טפח מהמציאות הבעייתית. על פי סקירתה במהלך השנים 2019-2021, אירעו לא פחות מ 4,700 פגיעות בתשתיות של חברת החשמל, שחלקן הובילו להפסקות חשמל ממושכות, וכולן – לעצירת העבודה.
האם מדובר על מציאות מוגמרת? האם נדונו כולנו להימשכות עבודות תשתית, תוך פגיעה קשה במרקם החיים ויצירת פקקי תנועה אין סופיים? התשובה היא שלילית. כיום, קיימת טכנולוגיה חדשנית, ל - 'איתור תשתיות תת קרקעיות', באמצעים טכנולוגיים מורכבים ובכללם מכ"מ חודר קרקע.
שוחחנו על כך עם רונן רזניק, סמנכ"ל הנדסה ב'רזניק מערכות' שמתמחה באיתור תשתיות תת קרקעיות, מיפוי תשתיות ותכנון:
האם ישנה הערכה לגבי מידת היעילות של השימוש באמצעים טכנולוגיים אלו בראי הקטנת מספר התקלות?
מחקרים מוכיחים חד משמעית כי שימוש באמצעים אלו מקטינים בעשרות אחוזים את שכיחות הפגיעה בתשתיות, אך לא רק, השימוש במודל או אפליקציה שמציגה את כל התשתיות התת קרקעיות באזור הבנייה (חשמל, מים, ביוב, תקשורת) מקצר משמעותית את זמן ביצוע הפרויקט, חוסך עלויות ניכרות בהעברה מיותרת של שירותים, ומוודא שהבניה אינה פוגעת בתשתיות הקיימות. למעשה, בישראל לא נערך מחקר מסודר בנושא, אולם מבט לארה"ב מספק אינדיקציה : משרד תשתיות באלבמה שהטמיע שימוש במודל תלת ממדי, במסגרת ביצוע עבודות בינוי בכביש מהיר, העיד כי הדבר חסך לו כ – 10 מיליון דולר.
כיצד למעשה מתבצע איתור תשתיות תת קרקעיות?
אנחנו מייצרים בסיס נתונים רחב שכולל מידע הנדסי מהותי, כגון: שנת הקמת התשתית, שם החברה שהקימה אותו, מסלול תת קרקעי מדויק של תוואי התשתית וכן הלאה. לצורך כך, נעשה שימוש במכ"מ חודר קרקע שחושף את מיקום התשתיות באופן אלקטרומגנטי. אנו למעשה יוצרים השראה אלקטרומגנטית, שמזהה שינויים תת קרקעיים ומאפשרים לנו לחדור מבעד לאדמה, ולראות לתוכה. בפועל, מדובר על משדר ייעודי שמייצר שדה מגנטי בתדר ועוצמה מסוימים, ששולח אות מסוים. מנגד, קיים גם מקלט שנע מעל פני הקרקע שקולט את השדה המגנטי ומספק חיווי ויזואלי לגבי עומקה ומיקומה של התשתית התת קרקעית.
מה הן סוגי התשתיות השונות שניתן לאתר?
חשמל, טלפון, כבלים TV, סיבים אופטיים, תאורה, הארקה, פיקוד. כמו כן, ניתן לאתר צנרת: מים, גז, ביוב, ניקוז, דלק וכו'. בתוך כך, מערכת נוספת שלנו: מערכת GIS (מערכת מידע גאוגרפית), מאפשרת לבצע איתור תשתיות תת קרקעיות שקיימות באזור מסוים, לבצע ניתוחים ושאילתות במערכת, כגון, למי שייכת התשתית, כמה תשתיות הונחו בשנה כלשהי, מה שנת הייצור של הצינורות בתשתית מסוימת. זה מידע חיוני והכרחי לתאגידים וליזמי/קבלני בניה. לצד כל זאת, לאור ניסיונו הרב והיותנו החברה המובילה בישראל בתחום, אנו יודעים להיכנס לראשו של מתכנן התשתיות ובכך לצפות כיצד הרשת נראית. גם את קבצי התכנון שלנו אנו מכינים בצורה כזאת שניתן ישירות להכניסם לבסיס נתונים גיאוגרפי ולבצע השוואה של המתוכנן מול הקיים ובקלות.
בכתבה בדה מרקר שפורסמה לאחרונה בנושא, נכתב כי "במשרד התחבורה מודעים לכך שיש לא פעם פגיעה בתשתיות שמונחות מתחת לקרקע שמחייבות פתיחה חוזרת של הכביש, אבל טוענים כי לא מדובר ברשלנות או חוסר תיאום, אלא בעיקר במצבים שבהם לא תמיד ברור היכן מונחות התשתיות הללו". האומנם מדובר על סיטואציה שכיחה?
מאוד. תתפלא אבל לא כל הרשויות והגורמים הרלוונטיים נעזרים בנו. קיימת דיסאינפורמציה משמעותית בכל הנוגע למיקום תשתיות תת קרקעיות, ומרבית הגורמים העוסקים בכך מודעים לזה, אך חלקם בוחרים להעלים עין ולקוות לטוב, מה שלעיתים קרובות מתברר כטעות.
מה הן ההעדפות של רשות מקומית בבחירת חברה לאיתור תשתיות תת קרקעיות?
עיריות ומשרדי הממשלה מקפידות על מפרט אחיד ושפה משותפת בין משרדי הממשלה לבין הרשויות, הקפדה על שכבות מידע נכונות לפי נושאים ועל פי הנחיות המנהל, כללי עריכה מדויקים אשר נכתבים בשפה שתתאים את עצמה למערכות ממוחשבות שעתידן למנוע טעויות בעתיד, מקרא מדוייק ע"פ קואורדינאטות, ועוד רשימת הנחיות ארוכה, שמחייבות ניסיון עשיר ורב שנים בתחום המיפוי והתשתיות. מעבר לכך, התאמנו את המיפויים שלנו לסטנדרט של כל רשות ורשות.
כיום עובדת עם סטנדרטים של מעל 50 רשויות ותאגידי מים, מה שמבטיח לך שאישור התוכנית שלך יתקדם באופן שעוד לא דמיינת וזאת כי הרשות לא תתעכב איתך על התאמות לדרישות שלהן והן ידעו שבחרת לעבוד והתאמת את עצמך מבעוד מועד לדרישותיהן. כיום רזניק ממפה תשתיות תת קרקעיות ומובילה את תחום התשתיות והמיפוי מול רשויות ומועצות מקומיות, מקפידה לספק כל מפת איתור בהתאם לכל הדרישות הרגולטוריות.
אתם נחשבים לאחת מהחברות הבולטות בתחום? אילו עוד פיתוחים שלכם הבשילו בעת האחרונה?
בעת האחרונה סיימנו הליך פיתוח ארוך של אפליקציות מבוססות GIS לרשויות המקומיות שמאפשרת תאום וסנכרון אוטומטי של מידע בין המחלקות ונותני השירות. המערכת מאפשרת, בין היתר, יצירת סדר מופתי בדיווחים שמגיעים למוקד הרשות המקומית, תוך ניהול הקריאות על פי פילוח מדויק, בהתאם לבקשת הלקוח. היא מספקת מיקום מדויק של הדיווחים על פני המפה, תוך סנכרון ועדכון הגורמים הרלוונטיים בזמן אמת, גם באמצעות וואצאפ. האפליקציה למעשה מורכבת מ- 3 חלקים: פתיחת קריאה חדשה במוקד ע"י המוקדנית; ניהול הקריאות עצמו כשהן מסווגות כרצוננו וניתוח רוחבי ועומקי של הדאטה.
בנוסף, מודול GIS, לוקח תכנון הנדסי במצב קיים כשהוא שם על גבי מפה אינטראקטיבית את האילוצים הקיימים בשטח. בצורה זו ניתן להגיע לאופטימיזציה הנדסית וכלכלית של רשת המים, הביוב והניקוז בעיר. בהתאם לכך, המתכנן יוכל לקחת בחשבון פרמטרי אד הוק שאינם קיימים בשוק כיום, ולקבל מענה ויזואלי ע"ג מפה לשאלות כשהוא מתכלל נתונים של גידול אוכלוסייה, קריאות שעונים, פחת מים, הפרשי לחצים חיים במערכת, וכיו"ב. מדובר ב"פותר רשת חי", המתעדכן כל הזמן ומנגיש את ההנדסה למנהל ברמה יומיומית לתפעול אופטימלי של הרשת הקיימת.
ומה לגבי תיאום תשתיות? האם גם בהקשר זה יש לכם בשורה?
בהחלט. תיאום תשתיות הינו תהליך בו נדרשת החברה המבקשת לבצע פרויקט תשתיתי, לתאם מול חברות וגופי תשתית אחרים שיש להם אינטרסים ותשתיות באזור הפרויקט. כאשר מתברר כי לצורך ביצוע הפרויקט נדרשת חצייה, העתקה או מיגון תשתית קיימת, על החברה לתאם זאת ולקבל את האישורים הנדרשים. מערכת תיאום תשתיות לאומית היא פלטפורמה דיגיטלית ממשלתית לביצוע תיאומי תשתיות. המערכת שלנו יודעת להתממשק עם אותה פלטפורמה, מה שמשיא למשתמש ערך רב מאוד: כלל הגורמים המעורבים נפרשים בפניו, תוך אינטגרציה מלאה בניהם. זה מקנה לו מוטת שליטה אבסולוטית, ויכולת ניהול מיטבית של העבודה באזור מוגדר. בנוסף לצד פיצ'ר זה, אנו מספקים ללקוחותינו את האפשרות להתבונן על המרחב בפורמט של מציאות רבודה: במידה והמיפוי
נעשה באמצעותנו או הועבר לרשותנו, ניתן באמצעות GPS להצביע על מיקומו הפיזי של הלקוח בשטח, ביחס למיקום כל תשתית ותשתית. בסופו של דבר, את שני הפיצ'רים האמורים ניתן לקבל כחלק מובנה בתוך ב- מערכת ניהול פרויקטים שלנו. מדובר על שירות ייחודי.
בשיתוף הפורום לאיתור תשתיות