קרית אונו מתחברת לקו האדום

״אנחנו נקפוץ משנות ה-50' לשנות ה-90' של המאה הקודמת. מה לעשות? זאת ישראל", מצהיר רון חולדאי על המצב הנוראי ומחדלי העבר בתחום התחבורה בישראל. עד היום, חוץ מחולדאי, כך מסתבר, אף ראש עיר בגוש דן לא אזר אומץ והתמודד עם בעיית הפקקים תוך העדפת נת״צ ופיתוח מערכת הסעת המונים. ראש העיר קרית אונו, ישראל גל, מצטרף לתל אביב ומביא את הבשורה

הדמייה נתיב תחבורה ציבורית -שדרות לוי אשכול קריית אונו, צילום: נתיבי איילון

אין לזה סוף בשום מקום בעולם. גם בניו יורק בנו קו מטרו נוסף בשדרה השנייה. בלאגן גדול, כאוס שנמשך  שנים, מריבות וצעקות, אבל בסוף המטרו קיים ומתפקד נפלא והתושבים מרוצים עד הגג". כך תיאר ראש עיריית תל אביב את המתרחש על רקע עבודות התשתית המאסיביות המתרחשות להקמת הרכבת הקלה והמטרו באזור גוש דן.

זה קורה בניו יורק, ברלין, לונדון, תל אביב ועכשיו גם בקריית אונו. בפעם הראשונה בגוש דן, פרט לתל אביב, שראש עיר, מביט מעבר לקדנציה הקרובה שלו אל עבר העתיד, פועל, ואף "מעז" לצמצם נתיב נסיעה ראשי בעיר שלו ועוד בשנת בחירות. זאת לטובת נתיב תחבורה ציבורי (נת"צ) שישנה את פני העיר ויציע פתרון ארוך טווח לעומס ולפקקים.

קריית אונו שבמחוז תל אביב, הגובלת עם גבעת שמואל, רמת גן וסביון - נמצאת בדרך לעתיד מתקדם לצמצום תנועת הרכב הפרטי לטובת שימוש בתחבורה ציבורית שוטפת, מתקדמת ויעילה, מיקרו מוביליות והליכה.

ישראל גל הוא ראש עיר, שמוכיח, ולא בפעם הראשונה, שהוא מביט הרחק קדימה ומתעלם משיקולים של פופולריות זמנית. הוא היה הראשון בארץ שחנך פרויקט התחדשות עירונית והפך את קריית אונו לחלוצה בתחום, אל מול כל הקריאות לעצור בגלל המטרד לתושבים. היום, כשבוחנים את קרית אונו, היא אחת הערים המובילות בישראל בתחום ההתחדשות העירונית והמוכנות ביותר בישראל להתגוננות בפני רעידות אדמה וטילים, שלא לדבר על ההיבט האסתטי בחידוש השכונות והבניינים, והצדק החלוקתי שנעשה לתושבים במסגרת פרויקטים אלה. 

מוציאים את התושבים מהפקק

עיקר כובד עבודות יתרחש ברחוב שדרות לוי אשכול, הרחוב המרכזי החוצה את העיר, אשר עתיד להפוך מציר תנועה לרחוב עירוני, עם נתיב תחבורה ציבורי (נת"צ) במרכזו ושבילי אופניים לצידו. מדובר בתהליך מורכב הכרוך בעבודות תשתית מסובכות, המפריעות לתנועה השוטפת ברחוב. כיום, מדובר בשלב האחרון של הפרויקט שיימשך כשלושה חודשים עד לסיום העבודות. ההקלה תורגש לאחר מכן.

חזונו של ישראל גל לעיר מתקדמת, בדומה לערים מרכזיות בעולם, נתקל בהתנגדות תושבים הסובלים מהעבודות, מתקשים להאמין לאפשרות של קידמה, של תחבורה ציבורית יעילה ומתקדמת ועל כן מעלים טענות כי יפעלו לטרפד את המהלך. הם מביאים כדוגמה ראשי ערים אחרים שעקב לחץ ציבורי הודיעו על עצירת עבודות הפיתוח של מערכת הסעת ההמונים, שזה זה, כך לגישתם, הפתרון היחיד שיוציא את העיר מהפקק.

מדובר בשלושת קווי הרכבת הקלה (האדום, הירוק והסגול) וגם במטרו המתוכנן בעתיד שיכלול 150 תחנות. הקו הסגול עתיד לפעול בסוף 2026 ולקשר בין קריית אונו, יהוד, אור יהודה ורמת גן למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות. 

״האדם הוא במרכז התכנון. הוא ולא הרכב, והמטרה היא שנוכל לצמצם את השימוש המשפחתי לרכב אחד בלבד", מסבירה יעל סולומון, מנהלת אגף בכיר לתכנון המטרו. "אנחנו לא אומרים לערים מה לעשות, להיפך- אנחנו קובעים כללי מסגרת ונותנים לרשויות לשחק בהתאם לכללי המשחק".

האתגר הגדול הוא בהגברת המודעות לכך שהתחבורה הציבורית היא הפתרון היחיד לטווח הארוך ושאין מנוס מלחתור לקראתו. מנכ"ל חברת נת״ע חיים גליק, עמו תיאם ראש העיר קרית אונו את החזון, הצהיר ממש בימים אלו, כי הקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח ברבעון הראשון של 2023 ועל כך עובדת עיריית קרית אונו, יום ולילה, כדי להכין את ציר הנת"צ שלה שיוביל את תושביה תוך 7 דקות מרגע היציאה מהעיר לרכבת הקלה בפ"ת.

חולדאי, גל, גרובר וקוניק - ראשי הערים שהרימו את פרוייקט התחב"צ בסופי שבוע. סיפור הצלחה צילום: עיריית קריית אונו,

"הקו האדום משמעותי מאוד עם היקף צפוי של 77 מיליון נוסעים בשנה, שיתחבר בין היתר לרכבת ישראל בתחנת קריית אריה וגם יביא את הנוסעים לתל אביב, רמת גן, יפו ובת-ים", מסביר גליק. "נת"ע בונה רשת מסילות, שילוב של שישה קווים, 3 רכבת קלה (רק"ל) ו-3 מטרו, סה"כ כ-300 ק"מ מנהרות, 7 מרכזי חיבור תחבורה שישרתו את התח"צ, אוטובוסים, רכבת ואופניים. ללא חיבור רשת, לא ניתן לעבור בין הקווים השונים. ללא יכולת מצד ראשי הרשויות המקומיות, כמו חולדאי, גל וחברות התשתית, המדינה לא תצליח לעשות זאת״.

מציר תחבורה לשדרה עירונית

לקראת פברואר 2023, תושלם סלילת נתיב התחבורה הציבורית (נת”צ) בדרך לוי אשכול שייתן העדפה לתנועת רכב ציבורי, על פני רכב פרטי, למרות המורכבות והקושי של חלקים בציבור הישראלי להאמין שמה שהיה, הוא לא מה שיהיה.

מטרתו של הנת"צ ברחוב הוא לחבר את קרית אונו לרשת נתיבי התחבורה הציבורית, כמו הקו האדום של הרכבת הקלה, לרכבת הכבדה בת"א ובעתיד לקו הסגול. המהלך יוביל לשדרוג ושיפור ההגעה בתחבורה ציבורית מקרית אונו ליעדים מרכזיים באזור ולשימושים שונים בכל מטרופולין גוש דן.

אנשי המקצוע ומומחי משרד התחבורה, קבעו עוד כי בדרך לוי אשכול יש הצדקה להקמת נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית אשר עתיד לקבל תגבור משמעותי בתדירות האוטובוסים. הכוונה היא שהציר יפסיק להיות ציר תחבורה בין-עירוני וחלופה לכביש 4 ויהפוך לשדרה עירונית המשרתת את הקהילה של קרית אונו. באמצעות תחבורה ציבורית, תושבי קריית אונו יוכלו להגיע בקלות ובמהירות לקו האדום של הרכבת הקלה שיפתח בשנת 2023 ומשם לתל-אביב. הנתיב הציבורי ישרת גם את "מהיר לעיר" - אוטובוסים ישירים וייעודיים להובלה מהירה וזולה של תושבי העיר ישירות לתל-אביב.

כבר בדצמבר השנה יחל לפעול קו חדש 116, קו פרימיום מהיר מקרית אונו לתל אביב דרך מסלולים לתחבורה ציבורית בלבד. בזכות השימוש בנת"צים, משך הנסיעה המתוכנן למרכז תל אביב לא יעלה על 40 דקות, בניגוד לכשעה ועשרים דקות היום, וכל זאת במחיר של 5.50 שקל בלבד לכל כיוון. השאיפה לדאוג לכך שלא תהיה המתנה לאוטובוס יותר מ-10 דקות.

לדברי אנשי המקצוע, ההחלטה על הקמת נתיב שמאל בציר נעשתה לאחר הפקת לקחים מהמחדלים שנעשו בדרך ז'בוטינסקי בפתח תקווה ולאחר תכנון של סוקרי בטיחות, משרד התחבורה ומשטרת ישראל. הכל במטרה אחת, בניית נתיב חציה בטוח של שני שלבים בדומה לכביש רגיל (לעומת חציה של שלושה שלבים) הכולל שדה ראיה פתוח, הפרדה בעזרת גדרות למניעת חציה מסוכנת, הסדרת מהירות נסיעה שתהיה מותאמת לאופי הרחוב והחשוב מכל, תחנות אוטובוס שיוצבו לפני הצומת כך שהם ייעצרו לפני מעברי החציה.  

לדברי ראש העיר, בסוף הכול יהיה בעצת המומחים ולאחר שתישמע דעתם של התושבים.

"ראשי ערים חוששים להתחיל פרויקטים"

קרית אונו כאמור היא החלוצה. מי שמבצע את הנת״צ בעיר היא חברת נתיבי איילון. מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן מודה כי הבעיה העיקרית הם ראשי הרשויות, בעיקר בתקופה רגישה כמו זו, כשנה לפני הבחירות המקומיות. "עומדת לפנינו שנה מאתגרת של בחירות לרשויות המקומיות. אנחנו עובדים בכל הרשויות ויש פחד להתחיל פרויקטים. מצד שני, אנחנו צריכים להשלים את נושא הקישוריות. אין ספק שדרושה קישוריות ואנו עוברים כל רשות כדי לתפור זאת וקשובים גם לציבור. הציבור דורש שבילי אופניים גם מאזור השרון, ראשון לציון וגוש דן לתל אביב. ככל שעובר הזמן העבודה בתוך הערים הופכת אתגר עצום. אם המדינה רוצה להיכנס לביצוע, צריך לתת עדיפות לפרויקטים. ישראל גל ורז קינסטליך (רה"ע ראשון לציון, ע.פ) משמשים דוגמה לראשי רשויות שנוטלים על דגלם את התח״צ לפני הכל״.

ישראל גל, ראש העיר קרית אונו: "שלב השיפוצים בבניית כל בית הוא שלב מאתגר במיוחד וקשה. כך גם עם תשתיות כבישים, ליבי עם תושביי וחבריי הרבים בעיר שנאלצים לסבול, בתקופת הביניים של ההקמה, אותה אני שואף לקצר במחצית הזמן. על כולנו לזכור כי בהיעדר טיפול יסודי ומתקדם, הפקקים ישארו אתנו ויהפכו לקשים יותר ויותר דבר, הגורם סבל משותף לכולנו, כמו גם ברוב חלקי הארץ ובעולם. ללא פתרון אמיתי והעדפת התחבורה הציבורית, העיר שלנו, תישאר מאחור, תקועה - תרתי משמע, בעוד ערים אחרות יתקדמו לעבר עתיד תחבורתי טוב יותר."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר