הריבית עולה, הסיוע של המדינה בשכר הדירה מתרסק

עליית הריבית מחסלת סופית את מודל שכר הדירה של משרד השיכון: הסיוע בגובה 700 עד 1200 שקלים אינו עומד במבחן המציאות ורבבות משפחות של אימהות חד הוריות או נזקקים לא מצליחות לעמוד בתשלומים * גם העתיד אינו נראה ורוד, ולפי ההערכה חסרי דירה רבים עלולים לקרוס עקב גל העלייה מרוסיה

, צילום: עמי שומן

משרד האוצר מעניק כיום סיוע בשכר דירה לכ־180 אלף משפחות בסכום של 700 עד 1200 שקלים. מודל זה בא על חשבון דיור ציבורי המונהג בשיעורים גבוהים הרבה יותר במדינות אחרות - 17% בצרפת, 18% בבריטניה, 21% באוסטריה, 31% בהולנד ו־82% בסינגפור, לעומת שני אחוזים בלבד בישראל.

בפועל, מודל הסיוע בשכר דירה קרס כבר מזמן וסובל מבעיות מהותיות. המרכזית שבהן היא אי-הצמדה של סכום הסיוע למדד מחירי השכירות, מה שיוצר פער עצום בין סכום הסיוע לבין מחירי השכירות בשוק. ברור לכל שבסכומים המדוברים, 11 אלף אנשים בעלי מאה אחוזי מוגבלות נפשית, למשל, שאינם זכאים לדיור ציבורי, לא יכולים באמת לשכור דירה בקהילה. ברור גם שאלפי אימהות חד הוריות שעובדת בחצי משרה או אפילו במשרה מלאה, שבה ההכנסה היא שכר מינימום או קרוב לכך, לא באמת יכולות להסתדר עם סכום כזה.

גם במשרד השיכון ובמשרד האוצר יודעים זאת ומבינים שהסיוע הזה לאלפי קשישים, נכים, וחולים לא באמת מהווה תחליף לדיור ציבורי, ואותם אנשים הופכים למעשה תלויים בחסדיהם של משקיעי הנדל״ן.

"הסבל צפוי להעמיק"

במהלך משבר הקורונה חוו רבבות משפחות חסרות דיור משבר, לאחר שאב המשפחה, אם המשפחה או שניהם איבדו עבודתם ולא הצליחו לעמוד בתשלומי השכירות, ועד היום הם מתקשים להתאושש ומשלמים מחיר כבד.

העליה האחרונה במחירי השכירות הכתה שוב באלו הנזקקים לסיוע, כאשר משקיעי הנדל״ן העלו שוב את מחירי השכירות בשעה שסכום הסיוע לא עלה כלל. נתונים ממחקר שערך ירון הופמן-דישון ממרכז אדווה חושפים כי בשנת 2000 עמד סכום הסיוע על 29.8% מעלות השכירות בשוק החופשי ובשנת 2020על 24.2% בלבד. כיום, נוכח עליות המחירים, ההערכה היא שסכום הסיוע ירד אל מתחת ל־20% משכר הדירה ולמרות הפניות של כל גורמי הסיוע וארגונים חברתיים רבים, מסרב משרד האוצר בתוקף להגדיל את תקציבי הסיוע.
הטענה של משרד האוצר היא שאם יעלו את סכום הסיוע, יעלו גם מחירי השכירות, מה שמוכיח שבמשרד יודעים שמודל הסיוע כושל לחלוטין. צו השעה, אם כן, הוא לחזור למודלים של דיור ציבורי, בניה ציבורית ודיור ללא מטרות רווח.

״המשברים האלה הם לא הסוף והסבל של חסרי הדירה רחוק מלהיגמר, אלא צפוי רק להעמיק״, מסביר דני גיגי, מנכ״ל פורום הדיור הציבורי, ״לפי מה שנראה כעת צפויה עוד עליית מחירים גדולה בשוק השכירות בישראל בגלל הצפי לגל עליה של עשרות אלפי משפחות מרוסיה שיזדקקו לפתרונות דיור. בגלל חוסר הנכונות של המדינה לרכוש ולבנות דיור ציבורי עבור רבבות משפחות חסרות דיור וגם עבור העולים החדשים, כל העומס שוב יוטל על שוק השכירות הקטן והחבוט, שצפוי להגיב בעליית מחירים קיצונית. עליית המחירים הזאת בהחלט תגרום לעשרות אלפי משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה, כמו גם למשפחות ממעמד הביניים, לקרוס לחלוטין ולהפוך תלויות יותר ויותר בגורמי הרווחה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר