נשיא התאחדות הקבלנים: "ניקח חלק בבניית אוקראינה מחדש"

את הדברים אמר ראול סרוגו במפגש ראשון מסוגו עם נציגי התאחדות הקבלנים הבינלאומית שהתקיים בארץ • במהלך הכנס נרשמה התעניינות גבוהה מצד משקיעים זרים בנכסי נדל"ן בישראל • ארוויו פרט, נשיא ההתאחדות העולמית: "גם אם יכנסו שחקנים חדשים לשוק, עלויות הבנייה לא יחזרו למה שהיו לפני שנתיים"  

בניין באוקראינה שנחרב באחת מהפצצות רוסיה , צילום: איי.פי

פוטנציאל השקעה זרה בנדל"ן ישראלי, טכנולוגיות חדשניות בענף הבניין ו"מלחמת רוסיה-אוקראינה היום שאחרי" - אלו רק חלק מהנושאים שנדונו בכנס בינלאומי, ראשון מסוגו, שהתקיים השבוע בישראל.  

האירוע הפגיש בין נציגים מהתאחדות הקבלנים הבינלאומית (CICA) ובכירים בענף הנדל"ן בארץ, על מנת לבחון שיתופי פעולה ואולי גם השקעות ישראליות בטכנולוגיות, ואיך לא, בנדל"ן.

במהלך הכנס הוצגו לאורחים מהעולם חברות סטארט-אפ ישראליות שמלוות על ידי מערך פיתוח הטכנולוגיות המשותף להתאחדות הישראלית ולמשרדי השיכון והכלכלה של ממשלת ישראל, Contech. בין החברות שהשתתפו היו Veev שגייסה 400 מיליון שקל וקבוצת סטארטאפים אשר הציעו שיפורים בבנייה, כגון מערכת ניהול חשמל ותאורה, מערך תמחור בנייה, כלים לבנייה מהירה, פתרונות לבטיחות ואנרגיה חלופית.

בנוסף, במהלך האירוע נדון הפוטנציאל של השקעות זרות בנדל"ן בארץ. אף שתעשיית הבנייה בישראל שונה ממדינות המערב, היא נהנית מביקושים אדירים לנכסי נדל"ן. את הפוטנציאל האדיר הזה התחילו להבין גם משקיעים זרים מעבר לים, שלא מבטלים השקעות בפרויקטים של התחדשות עירונית, כפינוי בינוי ותמ"א 38.

לדברי ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "כל האורחים שלנו בחו"ל מתעניינים בהשקעה בנדל"ן בישראל, בכל הסגמנטים, נדל"ן מניב, מסחר, מרלו"גים, מגורים, בתי מלון ועד דיור מוגן. הייתה גם התעניינות של קבוצה מאורוגוואי שביקשה לשמוע על השקעה בפרויקטים של תמ"א 38 בהרצליה".

"ניקח חלק פעיל בבניית אוקראינה מחדש"

במהלך הכנס התייחסו המשתתפים למלחמת רוסיה-אוקראינה והשפעותיה, בהווה וגם בראייה לעתיד, על ענף הנדל"ן.

"המלחמה הזו תסתיים באיזשהוא שלב", הסביר נשיא התאחדות הקבלנים סרוגו, "ויצטרכו לבנות את אוקראינה מחדש. זה ממש אתגר עולמי ואין ספק שהתאחדות הקבלנים בוני הארץ תהיה מעורבת בצורה פעילה בשיקום אוקראינה, גם באמצעים טכנולוגיים, הובלה ומחזור חומרים. ההרס שם הוא אדיר ומכאן שהפסולת שהצטברה שם היא בכמויות מטורפות. יש צורך בחברות ישראליות שיודעות להפריד חומרים ולמחזר אותם לשימוש חוזר כחומרי בנייה".

"יש לנו שתי בעיות מרכזיות", מסביר ארוויו פרט (Irwin Perret), נשיא CICA העולמית ל"נדל"ן היום". "עליות מחירי הגלם כתוצאה ממגיפת הקורונה ומלחמת רוסיה-אוקראינה. יש חומרי גלם רבים שהיו מגיעים מרוסיה, ולעתיד הנראה לעין הם לא הולכים להגיע משם יותר, כך שהדבר משפיע ומעלה את המחירים באופן דרסטי. גם אם יכנסו לשוק שחקנים חדשים, עלויות הבנייה לא יחזרו לרמה שהיו לפני כשנתיים. האינפלציה גבוהה יותר בענף הבנייה ומגיעה לשיעור של כ-40% על חומרי הגלם בלבד. הפתרון טמון בין היתר בטכנולוגיות הבנייה, שיאפשרו הפחתה של השימוש בכוח אדם וחומרי גלם. הטכנולוגיות האלה הן חסכוניות יותר, מהירות יותר, ולרוב מוזילות עלויות". 

"מחפשים טכנולוגיות שיפחיתו את התלות הכח אדם" 

יו"ר הקרן לעידוד פיתוח ענף הבניה, משה בן זקן, אמר במהלך הכנס: "בהתחשב בכך שבענף מועסקים כ-300,000 עובדים ישראלים, עובדים זרים ופלשתינים, הרי שכל אירוע שלא יהיה משפיע מיד על התעשיה, השוק הפיננסי, ומגולם במחירי הדירות. קיימת חשיבות ראשונה במעלה להשקיע ולבחון טכנולוגיות שעשויות לסייע בכל משבר שלא יבוא בעתיד, ולנתק את התלות הקיימת בכוח אדם. הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה שמה לה כמטרה לקדם בנייה בטוחה בישראל ותמשיך לבדוק פתרונות, בין היתר טכנולוגיים. 

אירוח האסיפה הכללית של התאחדות הקבלנים הבינלאומית CICA הוא הראשון מסוגו שמתקיים בארץ, מה שמלמד על היחסים הבינלאומיים שרוקמת ישראל באמצעות התאחדות הקבלנים בוני הארץ מעבר לים. 

התאחדות איגוד הקבלנים הבינלאומית (CICA) הוקמה ב-1974 בטוקיו, אך משרדיה הראשיים נמצאים בפריז. ההתאחדות מייצגת את תעשיית הבנייה ברחבי העולם וכיום היא מפגישה שתי פדרציות יבשתיות של איגודי קבלנים: הפדרציה האירופית של תעשיית הבנייה (FIEC) והפדרציה הבין-אמריקנית של תעשיית הבנייה (FIIC). חברי CICA כוללים גם עמותות לאומיות מאזורים אחרים, כמו איגוד הבנייה של יפן מעבר לים (Ocaji) והתאחדות הקבלנים בוני הארץ בישראל והיא דואגת לייצג ולדבר בשם תעשיית הבנייה בנושאים שעל סדר היום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר