צפירת הרגעה: "ההגבלות של טורקיה אינן איום משמעותי על כלכלת ישראל"

ארדואן מי? המתיחות הגדולה בין המדינות, לצד ההתבטאויות החריפות של נשיא טורקיה, כבר הובילו לכך שקבוצת פוקס הפסיקה את הסחר למדינה • הגבלות ביבוא בדרך? "יחסי המסחר הבילטרליים ימשיכו להתקיים גם בעתיד הקרוב"

נשיא טורקיה ארדואן. צילום: אי.אף.פי

פעולה מיידית: בעקבות התבטאויות של נשיא טורקיה ארדואן כנגד ישראל, לצד המתיחות הגדולה שנוצרה בין שתי המדינות מאז פרוץ המלחמה, החליטה קבוצת פוקס, בניהולו של הראל ויזל, להפסיק את הסחר עם טורקיה לחלוטין.

רשתות אופנה רבות מייבאות סחורה מטורקיה נוסף על השווקים העיקריים שהם סין כמובן, וגם בנגלדש. שאלנו את מנהלי רשתות האופנה הגדולות - פוקס, זארה, H&M,  גולף ודלתא, מה שיעור המוצרים המיוצרים בטורקיה ואם יש בכוונתן לשנות זאת.

מקבוצת פוקס נמסר: "טרום 7 באוקטובר היקף הסחר עם טורקיה עמד על כ־5%. בעקבות התבטאויות של נשיא טורקיה, קבוצת פוקס החליטה להפסיק את הסחר עם טורקיה לחלוטין".

מ־H&M נמסר: "ל־H&M יש שרשרת אספקה גלובלית ורוב המוצרים שלנו מיוצרים באסיה. סין ובנגלדש הם שווקי הייצור הגדולים ביותר עבור פרטי הביגוד. תוויות המוצרים תמיד מציינות את ארץ הייצור, והמידע זמין גם באתר הגלובלי וגם על גבי הבגדים בחנות".

משאר הרשתות לא נמסרה תגובה.

רשת פוקס, צילום: ללא

לאחר האמירות העוינות של ארדואן כלפי ישראל ובגלל זעם הצרכנים, רשתות רבות הפסיקו לייבא עגבניות, אך היבוא מטורקיה נמשך והוא כולל מגוון רחב של מוצרי צריכה. לא מדובר רק במוצרי מזון, כי אם עולם צריכה שלם הכולל פריטי אופנה, מוצרי טואלטיקה, כלים חד־פעמיים, חיתולים, קוסמטיקה, מוצרי חשמל ואף מכוניות.

אפילו שוקולד גודייבה, שהוא מותג בלגי, מיובא מטורקיה, היות שהוא נרכש על ידי התאגיד הטורקי אילדיז. בין המוצרים המיוצרים בטורקיה ניתן למנות את חיתולי פמפרס של פרוקטר אנד גמבל, המיובא על ידי דיפלומט. באשר לחברת יוניליוור, חלק ממוצרי שמפו וסבון דאב מיוצרים בטורקיה. גם ויליפוד מייבאת חלק ממוצריה מטורקיה. נוסף על כך, מוצרים של מותגים פרטיים מיוצרים בטורקיה, והרשימה עוד ארוכה.

"היבוא נמשך כסדרו"

מוצרי החשמל של בקו מיוצרים בטורקיה וכן פריטי אופנה ברשתות המזון הגדולות. המשמעות של יבוא מטורקיה היא יבוא זול, שכן מדובר ביעד קרוב.

משיחות עם גורמים שונים עולה כי היבוא נמשך כסדרו. מבחינת דיפלומט, בטורקיה יש מפעלים של פרוקטר אנד גמבל ולכן היבוא לא צפוי להשתנות. ביוניליוור אמרו לנו כי "כ־85% מהמוצרים שיוניליוור משווקת בישראל הם 'כחול־לבן' ומיוצרים במפעלינו שבעכו, חיפה, צפת וערד. מקצת המוצרים מיובאים ממפעלי יוניליוור ברחבי העולם, כדי לספק את הביקוש מצד הצרכנים. ארץ הייצור מצוינת על גבי האריזה, דבר המאפשר לכל אחת ואחד מהצרכנים לקבל את החלטת הקנייה המתאימה להם".

שריפת דגל ישראל בטורקיה (ארכיון), צילום: אי.פי

טורקיה הודיעה בשבוע שעבר כי תפסיק לעודד מסחר ולתמוך בעסקים שפועלים מול ישראל. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר ל"ישראל היום" כי "המשמעות של צעד זה היא שהיצואנים שמייצאים לישראל לא יהיו בעדיפות הטבות כמו מדינות אחרות. יש מדינות מסוימות שמקבלות תמיכה בהוצאות של ההובלה הימית.

זה מקל על היבואנים הישראלים שהם יכולים להוריד מחירים, וזה עושה את היצוא הטורקי ליותר תחרותי מאשר מדינות אירופה אחרות, שכן מדינות אירופה אחרות לא נותנות השתתפות בהוצאות על ההובלה הימית. אני לא חושב שתמיכה בהובלה הימית היא כל כך משמעותית כי אנחנו נמצאים בקרבה גיאוגרפית גדולה לטורקיה".

לשאלה אם מאז המלחמה היה שינוי ביבוא למעט בתחום העגבניות, ואם במקרים דרסטיים תהיה בעיה למצוא תחליפים, ענה לין כי "יבואן חשוב בתחום הברזל בשם איסטריק הפסיק לייבא מטורקיה והוא מצא תחליפים מיוון. לא ידוע לי על ביטולים מעבר לזה. זה לא קשה לעבור חלופות, אבל זה ייקר את היבוא ותלוי באיזה אחוזים. אני מעריך שזה יכול להביא להתייקרות כוללת של 10%".

גם חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, אומר כי "ההגבלות של טורקיה אינן איום משמעותי על כלכלת ישראל". לדבריו, "היצוא הישראלי לטורקיה מסתכם בכ־1.5 מיליארד דולר בשנת 2023, כ־2.5% בלבד מסך היצוא הישראלי. לכן, גם אם תהיה פגיעה ביצוא, לא צפויה פגיעה רוחבית בכלכלת ישראל".

הכלכלן חן הרצוג, צילום: נתי חדד

אלעד ברשאן, עמיל מכס ומייסד־שותף בחברת SlickChain, פלטפורמה דיגיטלית לשילוח רכבים, אומר כי "נראה שנשיא טורקיה ארדואן עובר משלב ההצהרות לשלב המעשים. עם זאת, ביטול הסבסוד לסחר עם ישראל הוא לא יותר ממס שפתיים לבייס הפוליטי שלו. הסחר הבילטרלי בין המדינות עדיין חזק. נזכיר כי ישראל וטורקיה חתומות על הסכם סחר חופשי ביניהן, הגובר על אי־תמרוץ של פיתוח עסקי נוסף.

"בגלל התנאים הגיאופוליטיים והגיאוגרפיים הייחודיים שנוצרו, טורקיה היא עדיין יעד מועדף לרכישה עבור היבואן הישראלי. מדובר במדינה קרובה מאוד גיאוגרפית, עם זמן שינוע ימי של פחות משבוע, עם פיחות מטבע משמעותי ועם הסכם סחר בילטרלי. זאת, לעומת אירופה שיקרה יותר, והמזרח הרחוק שזמן השינוע הימי ממנו התארך לעד 60 ימים ומחירי ההובלה זינקו ביותר מפי 3.5. נראה כי בעתיד הקרוב יחסי המסחר הבילטרליים ימשיכו להתקיים והם בעלי פוטנציאל להתפתח אף יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר