רשתות המזון: "מבינים את ההתנפלות - אבל תקנו רק מה שצריך"

פאניקה פינת דריכות: הודעת פיקוד העורף אתמול שלחה את הציבור הישראלי להסתער בהמוניו על הסופרים - מה שהוביל למחסור בכמה מוצרי צריכה בסיסיים • ברשתות הבהירו: לא נסגור את הסניפים בשום מקרה

ההסתערות על הסופרים. מצטיידים במים בסניף רמי לוי. צילום: יהונתן שאול

הנהירה לסופרים: מאז הודעת פיקוד העורף אתמול בערב (שלאחר מכן הובהרה) על החשיבות לאגור מזון וציוד חירום לשהייה של 72 שעות במרחבים המוגנים - עם ישראל, כצפוי, התנפל על הסופרים בהמוניו.

הדבר גרם למחסור במוצרי צריכה בסיסיים כמו מים מינרליים, חלב וביצים. גורמים בענף מספרים על קניות לא פרופורציונליות, ומדגישים כי למרות המחסור הנקודתי יהיה מספיק מלאי גם להמשך.

לדברי אחד מהגורמים בענף, "אני מבין את הלחץ, אבל לא צריך להגזים. זה נובע גם מזה שלא מרגישים את הממשלה. יהיו מוצרים, וצריך סבלנות ולהירגע. היו צרכנים שקנו עגלות מלאות בשישיות מים. זה גורם ללחץ על האספקה, גם על רקע המחסור הרב בעובדים".

מחסור בכוח אדם

גורם אחר אמר: "יש ספקים שכעת מבטלים מבצעים כי הם לא יודעים מה יהיה. אין להם עובדים, המפעלים שלהם נסגרים ואין להם סחורות".

רמי לוי, צילום: אורן בן חקון

רמי לוי אמר ל"ישראל היום": "יש לחץ חזק של אנשים בסניפים מאז הודעת פיקוד העורף. אני מדגיש שיש מספיק סחורה, ולכן צריך להירגע. אנחנו מבקשים שאנשים יבינו שיש מספיק סחורה, ושיקנו רק מה שצריך. הבעיה היא בעיקר המחסור בעובדים. אנחנו לא נסגור את הסניפים. אנחנו נפתח גם אם תהיה מלחמת עולם.

"תתחשבו בנו. אין לנו עובדים, וכאמור הבעיה העיקרית היא של כוח אדם. המכירות קפצו פי שלושה עד ארבעה, והספקים לא יכולים לספק כל כך הרבה סחורה. אין להם עובדים. אם ביום רגיל אתה מקבל מלאי של משאית, עכשיו אתה מבקש חמש משאיות, וזה מספיק בקושי לחצי, בזמן שיש ביקוש של פי שלושה יותר. אין להם נהגים ואין להם כוח עבודה. באופן טבעי, אנשים קונים הרבה יותר בתקופה כזו בעיקר אחרי שהם רואים הודעה כזו בתקשורת.

לשאלה אם יגביל את הקנייה של מוצרים מסוימים ענה לוי: "אני כרגע בודק מה לעשות. אנחנו לא נותנים כמות גדולה של מים, על מנת שלא ייקחו מעבר למה שצריך. אנשים בפאניקה. הם עשו חישוב שהם צריכים מזון ושתייה ל־72 שעות לחמש נפשות, ולכן קנו סלים גדולים מאוד".

צילום: לירון אלמוג // שופרסל., צילום: לירון אלמוג

על מנת לעמוד בביקוש הרב של הלקוחות, קבוצת שופרסל הודיעה אתמול על הגבלת רכישה של מוצרי מזון בסיסיים: מים - עד שתי שישיות של ליטר וחצי; ביצים - תבנית אחת של 30 יחידות או שתי תבניות של 12 יחידות; חלב מפוקח - עד שלוש יחידות; לחם מפוקח - עד שתי יחידות.

הבהלה לטרנזיסטורים

יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר של טיב טעם, העיד על ההסתערות על הסניפים וסיפר: "מאז שנציג פיקוד העורף דיבר על הצטיידות, אנשים צבאו על החנויות עד שחלקן נסגרו בשל סכנה. לאחר מכן פתחנו את החנויות על מנת שאנשים יוכלו להצטייד. הסניפים היו פתוחים עד חצות, ובחלק מהם המשיכו למלא לאחר מכן את המדפים".

לגבי המחסור אומר שליו: "מסתמן מחסור בביצים ובירקות. במוצרי החלב המדינה נמצאת במחסור כבר הרבה זמן, אז ברור שהוא מעמיק. חלק מהמחסור בענף במוצרי הבשר נובע מהיעדר עובדים. בחלק מהמחסנים יש סחורה, אבל אין עובדים ואין נהגים. זו בעיה אוניברסלית. למזלי לי יש סחורה, כי נערכנו לחג. זה אפשר לנו לתת מענה מהימים הראשונים".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, התייחס בשיחה עם "ישראל היום" למחסור במזון ואמר כי "המפעלים עובדים ומייצרים מזון, המחסנים שלהם עוד מלאים במזון. מה שאנחנו רואים על המדפים כרגע נובע מבני דברים. ראשית, בעיית הלוגיסטיקה שקיימת, יש מחסור בנהגים, במשאיות, יש אזורים מסוימים שקשה להגיע אליהם. אבל זאת בעיה קטנה, כי אם מוצרי המזון לא יגיעו היום, הם יגיעו עוד יומיים. הבעיה השנייה והיותר גדולה היא שהאנשים נכנסו לפאניקה, גם הודעת דובר פיקוד העורף לא עזרה אתמול. אם כל אחד מחליט לקנות לעצמו מזון פי שלושה או ארבעה ממה שהוא צריך, נגרם מחסור. כי המשק לא יודע לייצר כפול 5 מהרגע להרגע".

רון תומר, צילום: אורן בן חקון

תומר מוסיף ואומר: "המפעלים עובדים ומייצרים מזון, נכון לא כל העובדים מגיעים. אבל אנחנו מאריכים משמרות, עובדים על הבאת עובדים זרים ממקומות אחרים כדי לתגבר, מביאים סטודנטים. אז לא תהיה חסרה גבינה, המפעלים מייצרים, יכולים להיות עיכובים באספקה. נכון, זה קשה, אבל עובד וקיים ואפשר לסמוך עלינו".

בתוך כך, אתמול דיווחו ברשת מחסני חשמל כי במהלך הלילה (בתוך 12 שעות) נרכשה באתר הסחר של מחסני חשמל כמות של טרנזיסטורים, סוללות ופנסים שנמכרת בדרך כלל לאורך שנה שלמה.

חנות מחסני חשמל באילת (להמחשה בלבד), צילום: אייל טואג

עוד מציינים ברשת כי ברוח התקופה, כל מוצרי החירום באתר ובחנויות מוצעים כעת במחירי עלות. למשל, טרנזיסטור am/fm המופעל בסוללה מוצע במחיר של 88 שקלים, מארז של ארבע סוללות אצבע מוצע ב־6 שקלים, רבי־שקע לחשמל החל מ־12 שקלים, סוללות גיבוי למכשירי חשמל החל מ־48 שקלים, ופנס עם סוללות מוצע ב־9 שקלים בלבד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר