דו"ח: 41% מהישראלים ישרדו בקושי שלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסה

מדד "פעמונים" למשקי הבית משקף את תמונת המצב הכלכלית של משקי הבית בישראל • 20% מהישראלים נמצאים במצב מינוס בבנק "כבדרך חיים" • 50% ויתרו בשנה האחרונה על מיזוג אוויר וכמעט 75% ויתרו על אוכל בחוץ

קניון עזריאלי בתל אביב (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

בעוד שהמדינה שסועה סביב סוגיית הרפורמה המשפטית - מדד פעמונים לשנת 2023 מציג את תמונת המצב הכלכלית המדאיגה של משקי הבית בישראל: 22% מהישראלים נאלצים לוותר על רכישת תרופות, 41% יוכלו לשרוד בקושי שלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסה, שליש יקרסו במקרה של זעזוע בהוצאות, 20% מהישראלים נמצאים במצב של מינוס כדרך חיים.

ארגון פעמונים המלווה משפחות ברחבי הארץ בתחום כלכלת הבית באמצעות 3000 מתנדבים מפרסם היום את המדד שלו לשנת 2023.

יוקר המחיה. ישראלים רבים נאלצו לוותר על קניית תרופות בשנה החולפת, צילום: גדעון מרקוביץ'

ציון המדד שנקבע לישראל על פי המחקר עומד על 65 מתוך 100. על פי יחידת המחקר של פעמונים מדובר בציון נמוך והוא מעיד על קושי להתמודד עם זעזועים עתידיים וסבירות גבוהה של משק הבית להכנס לסחרור כלכלי, ובנוסף הוא מעיד על פיתוח תלות בסיוע כלכלי מהרשויות ועמותות או מבני משפחה אחרים, וגם הוא מעיד על כניסה למרחב של מעגל העוני.

המדד שמתפרסם זו השנה השנייה והוכן על ידי יחידת המחקר של הארגון באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בודק את החוסן הכלכלי של משפחות ויחידים בישראל על פי מספר מדדים עיקריים.

הוא מתבסס על סקר שנעשה במדגם מייצג של למעלה מאלף בתי אב בחברה הישראלית מכלל המגזרים מעל גיל 21. הוא מורכב ממספר פרמטרים וביניהם זעזוע בהכנסות במשק הבית, זעזוע בהוצאות, תחושת מסוגלות, הימנעות מצריכה וחיסכון חודשי.

20% מהישראלים במינוס קבוע בבנק

על פי הממצאים 44% מהישראלים המשיבים טענו כי הם לא בטוחים ביכולת שלהם לנהל בהצלחה את ענייניהם הכלכליים, 36% יקרסו או יתקשו להתמודד עם הוצאה חריגה בגובה ההכנסה החודשית, למעלה מ-40% יוכלו לשרוד פחות משלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסת המפרנס העיקרי.

מודים שלא יודעים: חמישית מהמשיבים, 20% ענו כי הם חשים שהידע הפיננסי שלהם נמוך מהממוצע. 27% מהישראלים לא מקשרים בין התנהלות כלכלית של הבית לבין דירוג האשראי,55% לא יודעים מה זה ריבית דריבית כולל 43% מהאקדמאים. 16% לא מקשרים בין האינפלציה לבין יוקר המחיה, ו-24% טענו שהם לא יודעים שיש קשר בין תשואה לסיכון.

לא מצליחים לסגור את החודש, צילום: אורן בן חקון

מוותרים על תרופות ולא סוגרים את החודש

חמישית מהמשיבים ענו כי הם נמצאים במינוס בבנק כדרך חיים (4 פעמים או יותר במהלך השנה), אחוז דומה של נשאלים טוען כי הוא נאלץ לוותר על תרופות ומזון חיוני בשל מצבם הכלכלי.
21 אחוזים לא חוסכים באופן אקטיבי לעתיד משפחתם.

45% מהישראלים ענו שאינם מצליחים לסגור את החודש. 31% מהישראלים לקחו הלוואה או העמיקו את המינוס. ב-12 החודשים האחרונים 44% ויתרו על שירותי רפואה, 50% ויתרו על מיזוג אוויר וכמעט 75% ויתרו על אוכל בחוץ.

21% חוששים לאבד את מקור הכנסתם, 23% מאמינים שאם יאבדו את עבודתם לא יוכלו למצוא עבודה חדשה ללא ירידה בשכר, כמעט 30% טענו שהם חשים שאין להם כלים ומיומנויות להגדלת ההכנסה.

צביקה גולדברג מנכל ארגון פעמונים: "אנחנו נדרשים להתמודד עם משבר יוקר המחיה, עם הזינוק החד בגובה הריבית וגם עם ההשלכות הכלכליות של העדר יציבות פוליטית. גם מי שחש איתן ויציב, מלווה אח או שכן שחווה משבר, וכולנו עסוקים בשאלה מה מידת היכולת שלנו לספוג זעזוע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר