מי משלם דמי תיווך השוכר או המשכיר?

אחד הנושאים הבוערים יותר שבהם אנו עוסקים במדינה הוא נושא השכרת דירות. ישראלים רבים גרים בדירות שכורות במשך שנים, ועוברים מדירה אחת לאחרת כמה פעמים. המעבר התמידי נובע מכמה סיבות – שינוי מיקום עבודה, תחילת לימודים, שיקולים כלכליים ועוד. בימינו, כדי למצוא דירה טובה ומתאימה וגם כדי לשווק דירה נדרש מתווך טוב. המתווך הוא איש המקצוע שיודע להתאים את הדירה לשוכר. מכאן, עולה השאלה מי משלם דמי תיווך – השוכר או המשכיר?

freepik

כשחוק שכירות הוגנת נכנס לתמונה

 

כאשר מדובר בתיווך שנועד למכירת דירה, נהוג שהן הקונה והן המוכר משלמים למתווך כל אחד את חלקו. עם זאת, במקרה של שכירות העניינים קצת שונים, שכן חוק שכירות הוגנת עומד לצדו של השוכר. מכאן, החוק אומר שאם בעל הדירה הוא זה ששכר את שירותיו של המתווך, רק המשכיר משלם את דמי התיווך. במצב זה, אסור למשכיר לגבות מהשוכר תשלום נוסף על הדירה, רק משום שהוא נעזר במתווך. עם זאת, קיימים שני תנאים שבהם השוכר משתתף בדמי התיווך. התנאי הראשון הוא שהמתווך מודיע על כך שהוא מתכוון לגבות תשלום מהשוכר והמשכיר. במקרה זה, ניתנת האפשרות לשוכר לסרב לעסקה. התנאי השני הוא מצב שבו השוכר הוא שנעזר בשירותיו של המתווך, אם מפאת חוסר זמן ואם בגלל רצונו למצוא את הדירה הטובה ביותר שאפשר.

 

מתי יכול המתווך לגבות את דמי התיווך?

כדי שהמתווך יוכל לגבות את דמי התיווך כחוק, צריך שיתקיימו כמה תנאים:

 

  1. רישיונו של המתווך תקף.

למרבה הצער, קיימים לא מעט מתווכים שאינם פועלים לפי חוק. כלומר, מתווכים שתוקף הרישיון שלהם פג או כאלה שמעולם לא הוציאו רישיון, ועדיין ממשיכים להציג את עצמם כמתווכים. מתווכים אלה מוציאים שם רע למתווכים טובים ומקצועיים שעושים את עבודתם נאמנה. כדי להיות בטוחים שיש לכם עסק עם המתווך הנכון, מומלץ לבקש ממנו להראות לכם את הרישיון שלו. מתווך שאין לו מה להסתיר יעשה זאת בשמחה.

 

  1. המתווך אכן היה גורם יעיל בעסקה.

כלומר, המתווך הוא זה שעזר לקשר בין המשכיר לשוכר. כלומר, הוא זה שפרסם את המודעה באתר או יצר קשר עם השוכר. מנגד, אם המתווך לא היה גורם יעיל בעסקה והשוכר הגיע אל המשכיר דרך חברים, המשכיר אינו חייב לשלם למתווך. חשוב לציין כי לא קל להוכיח את נושא היעילות בבית המשפט, ולכן מומלץ כי המשכיר יחתום על חוזה מראש בינו לבין המתווך שהוא פונה אליו.

 

  1. חתימה על החוזה.

כאמור, המשכיר והמתווך חותמים ביניהם על חוזה ומתאמים ציפיות מראש. כל עוד המשכיר לא חתם על החוזה, הוא אינו חייב לשלם למתווך. בפגישה הראשונה המשכיר רשאי לבחון את המתווך ולראות אם הוא מתאים לו. במקרה זה, המתווך מוסר למשכיר את הפרטים שלו, אך הם אינם מחויבים לחתום על הסכם. המשכיר רשאי לבחון מתווכים נוספים, עד אשר ימצא את המתווך המתאים ביותר עבורו.

 

אילו גורמים יכולים להשפיע על דמי התיווך של הדירה?

 

גובה דמי התיווך המקובל נכון להיום הוא חודש אחד של שכירות בתוספת מע”מ, אך קיימים גורמים נוספים המשפיעים על מחיר דמי התיווך. דבר ראשון, דמי התיווך (כמו גם דמי השכירות) מושפעים מהאזור שבו ממוקמת הדירה. כך, אם הדירה ממוקמת באזור מרכזי ומבוקש, דמי השכירות יהיו גבוהים יותר. אך אם הדירה נמצאת באזור מרוחק ולא אטרקטיבי במיוחד, דמי השכירות וגם דמי התיווך יהיו נמוכים יחסית. דבר נוסף שיכול להשפיע על דמי התיווך הוא הניסיון של המתווך. מתווכים מנוסים יחסית המכירים כל פינה באזור ואת כל המחירים בשוק, יגבו בדרך כלל דמי תיווך גבוהים יותר ממתווכים מתחילים. זאת משום שמתווכים מנוסים צוברים לעצמם לקוחות לאורך השנים ומרגישים בטוחים יותר. מכל מקום, גם אם דמי התיווך גבוהים קצת יותר מהצפוי, לפעמים משתלם יותר לעבוד עם מתווך מנוסי ומקצועי שעושה עבודתו נאמנה וסוגר עסקה שהיא טובה הן עבור השוכר והן עבור המשכיר.

 

מה צריך לבדוק כאשר מחפשים דירה להשכרה?

 

אם אתם, לצורך העניין, מחפשים דירה להשכרה, כדאי לבדוק כמה דברים. ראשית, לעולם אל תסגרו חוזה לפני שבאתם וראיתם את הדירה. גם אם באתר האינטרנט הדירה נראית אטרקטיבית במיוחד ודמי השכירות שמציעים לכם הם זולים באופן משמעותי, חשוב לבוא ולבחון את הדירה. כמו כן, מומלץ לבדוק דירות להשכרה לאור היום. כך תוכלו לראות את הדירה היטב ולבדוק אם היא ראויה למגורים בעיניכם. זו ההזדמנות גם לבחון אם אין ליקויים כמו נזילות או בעיות בניאגרה. חשוב להפנות את תשומת לבו של המשכיר לליקויים אלה מבעוד מועד. ולבסוף, כאשר הולכים לראות דירה בוחנים לא רק את הדירה עצמה, אלא את כל הסביבה – האם השכנים שקטים ונחמדים? האם הדירה קרובה למקומות מרכזיים כמו רשת מזון או קופת חולים? וכדומה.

 

עוברים לגור בקריות

 

אנשים רבים נהנים מהיתרונות שיש להם באזור הקריות. מצד אחד, הם קרובים לעיר חיפה המרכזית ומוצאים בה שפע של תעסוקה ובילויים. מצד שני, הם נהנים מהשקט והפסטורליות שמציע אזור הקריות, לצד בילויים כמו הקריון המפורסם. דירות להשכרה בקריות הופכות למבוקשות יותר ויותר, והסוד הוא למצוא את הדירה המתאימה ביותר למגורים.

 

בימינו כדי למצוא דירה טובה באמת, לא צריך להתאמץ. באתר SAPIR” נכסים” תמצאו את כל הדירות הכי אטרקטיביות שאתם מחפשים במקום אחד. בעזרת חיפוש חכם באתר וסינון של פרמטרים כגון : מחיר, כמות חדרים, מיקום, קומה וכדומה ניתן לקבל תוצאות מדויקות ולקצר את הדרך למציאת הדירה. כמו כן, באתר יש שירות נוסף עבור השוכר , “סוכן חכם” כאשר מה שנותר לשוכר לעשות  הוא לרשום איזה דירה מחפשים ואת האזור המועדף ובעזרת הסוכן החכם כל נכס שיעלה לאתר אשר מתאים לפרטים שהוזנו על ידי השוכר ישלח באופן אוטומטי לנייד כך שלא תפספסו אף דירה .

 

משרד התיווך SAPIR נכסים מציע לכם ליצור חשבון פרטי ולהתחיל לחפש דירה בקריות בצורה היעילה והקצרה ביותר.

 

במשרד ספיר נכסים תוכלו למצוא את מאגר הדירות הגדול ביותר במקום אחד החל מדירות סטודיו/2 חדרים ויחידות דיור המתאימות לרוב לסטודנטים ולזוגות צעירים, דירות חדשות מקבלן/ יד שנייה    3-5 חדרים במחירים אטרקטיביים, ועד לבתים פרטיים משרדים וכדומה.

 

בבעלות תיווך ספיר נכסים ישנם 2 משרדים האחד בקרית ביאליק אשר שולט בשוק ה שכירויות באזור הקריות והשני בחיפה. במשרד קיים למעלה מ-600 דירות להשכרה באזור חיפה והקריות כך שלשוכר פשוט וקל למצוא דירה להשכרה עם ליווי מקצועי של הצוות לאורך כל הדרך עד למציאת הדירה האידיאלית עבורכם.

 

בעבר הדרך למציאת הדירה הייתה ארוכה ומייגעת שעות של חיפושים ברשת תיאום מול עשרות בעלי דירה הכנת רשימות ותאום מול בעלי הדירות יצר בלבול וסרבול רב. כיום באמצעות האתר של ספיר נכסים ניתן בצורה קלה ונוחה למצוא מאגר שלם של דירות אשר בטיפול צוות המשרד המאפשר למחפש הדירה באמצעות שיחה אחת בלבד, לתאם מספר רב של פגישות ובכך לחסוך תהליך מסורבל של שיחות מרובות אשר בגינם פעמים רבות מפספס המחפש דירות אטרקטיביות.

 

ללא ספק, לאחר שימוש במנוע החיפוש של האתר ספיר נכסים תהליך חיפוש הדירה הפך להיות פשוט ואם אתם מתכננים להשכיר דירה באזור חיפה והקריות כנסו למנוע החיפוש של ספיר נכסים.

 

כמו כן, חשוב לציין כי משרד התיווך ספיר נכסים אינו גובה עמלת תיווך משוכרים מה שגורם למאגר הלקוחות שלהם להיות עצום ומקנה למשכירים לברור על פי דרישותיהם את השוכר הנכנס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר