"זה נורא להציל חיי אדם במסדרון"

פרופ' אבישי אליס הזהיר ממצב התפוסה בבתי החולים במהלך החורף • מנהלת מחלקה באסף הרופא: "התנאים לא נכונים"

"יכולת הספיקה של בתי החולים לא השתנתה" // צילום מסך // מתוך מסיבת העיתונאים. "יכולת הספיקה של בתי החולים לא השתנתה" (צילום מסך)

רופאי האיגוד לרפואה פנימית ערכו היום (שני) מסיבת עיתונאים, שבה הוצגה תמונת מצב מטרידה בנוגע להתמודדות עם התפוסה בבתי החולים.

לדברי היו"ר, פרופ' אבישי אליס, "מערכת הרפואה הציבורית נשענת עלינו. 350 אלף אשפוזים בשנה. בימי הקורונה עשרות פנימיות הפכו לפנימיות קורונה. כרגע כ-20% מהמחלקות הפנימיות עדיין משמשות כפנימיות קורונה. זו תחילת החורף ויש פחות מ-800 מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות. המספרים הללו עלולים להשתנות כל רגע.

מתוך עמוד הפייסבוק של האיגוד לרפואה פנימית

"פרופ' חזי לוי (מנכ"ל משרד הבריאות – מיב"א) הבטיח לנו שתוך חמש שנים לא יהיו אשפוזים במסדרונות. למשרד הבריאות ברור היום שחשוב להשקיע במחלקות הפנימיות וכי לחוסר השקעה יש מחיר כבד אך זה לא מספיק", הוסיף.

אליס פנה לרה"מ נתניהו ולשר האוצר כ"ץ: "חודשים ארוכים לא התפניתם להיות איתנו בקשר. אנחנו תעודת הביטוח שלכם והתשתית שעליה אתם נשענים בכל החלטה על הקורונה".

"כל יום יש הרגשה שהפתיל יידלק"

לפי ד"ר רונית זידנשטיין, מנהלת פנימית א' באסף הרופא, "הבוקר היו במחלקה 46 חולים ומתוכם ארבעה מונשמים, כאשר התקן העומד לרשותנו הוא 33 מיטות רגילות ו-5 לטיפול מוגבר. היו אצלי במחלקה 8 חולים אקסטרה. איפה שוכבים אותם חולים? בפרוזדורים ובמסדרונות.

"כל השבוע האחרון התפוסה במחלקה שלי נעה בין 120 ל-140 אחוז", הדגישה. אין פרטיות ואין תנאים לטיפול. אנחנו אמורים לספק שקט לחולים שלנו ואפשרות להתאושש, אבל התנאים לא נעימים ולא נכונים. המשפחות חסרות סבלנות. כל יום יש הרגשה שהפתיל יידלק, הכעס יתפרץ ויקרה אירוע אלימות.

"איך אפשר לתאר החייאה בחדר צפוף? גרוע מזה החייאה בפרוזדור מול קהל צופה. יש ימים שיש לנו תחושה שצריך לחלק כרטיסים למופע החייאה. זה נורא להציל חיי אדם במסדרון".

פרופ' אליס ציין שעל אף ההצהרות על סיוע לבתי החולים להתמודד עם מספר המאושפזים, בתי החולים יכולים להכיל רק 800 מאומתים לנגיף. "מספר המיטות שנוספו לטיפול בחולי קורונה הוא אפסי, אמר. "מה שנעשה זה הסבה של מיטות ממחלקות פנימיות. המספרים למעשה לא השתנו בצורה קיצונית ולא נוספו צוותים חדשים. נוספו רופאים חדשים שבהחלט עוזרים, אך זה לא משנה באפן משמעותי את יכולת הספיקה של בתי החולים בקורונה. לא קרה שום דבר דרמטי".

נתון חשוב נוסף שהוצג: בבתי החולים מאושפזים כ-150 מחלימי קורונה, רובם במחלקות הפנימיות, לצד כ-400 חולים פעילים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר