צילום: באדיבות טולמנ'ס // מטבחי דאדא של טולמנ'ס. מזווה ופתרונות איחסון חכמים

משהו חדש מתבשל בבית

איך מתאימים את המטבח לימים שבהם מעבר לבישול ואכילה, הוא משמש גם ללימודים ועבודה?

משבר הקורונה עשוי לחולל מהפכה בעיצוב המטבח, תחום שגם בימי שגרה מתפקע מיצירתיות. מעצבים בכל העולם מנסים לעכל את השינויים הדרמטיים בשגרת החיים, ולתרגם אותם לפתרונות שיהפכו לחלק מהיום־יום החדש שלנו.

"משבר הבריאות העולמי ולצידו המגמה הכלל עולמית לאמץ אורח חיים בריא הפכה את המטבח למערכת אקולוגית הפועלת לשיפור בריאותנו ורווחתינו". דברים אלו נכתבו בידי מומחים שחקרו מגמות בתחום המטבח במאה ה-21 במסגרת מחקר מעמיק של מכון המחקר של סיליסטון מבית קוסנטינו.

23 מומחים ומובילי דעת קהל בתחומי האנתרופולוגיה, סוציולוגיה, תזונה, טכנולוגיה, ארכיטקטורה וקיימות, ויותר מ-800 חזאי טרנדים ואנשי מפתח בתעשיית המטבחים ברחבי העולם, לקחו חלק במחקר השואף לרכז באופן מקיף את המגמות הבולטות בתחום המטבחים נוכח משבר הבריאות העולמי.

עיקרי הדו"ח חשפו כי המציאות אותה אנו חווים מאלצת אותנו עכשיו יותר מתמיד לשמור על בריאותנו. אנו חייבים להיות מודעים לנפשנו ולגופנו ולאמץ הרגלים בריאים בעת קניית המזון, איפסונו ובישולו. לכל אלה יש השלכות על עיצוב המטבח ועל ההתאמות שעלינו לערוך.

עוד לפני משבר הבריאות הנוכחי העלו המומחים שינויים משמעותיים שחלו לאחרונה באורח החיים: 49% שינו הרגלי אכילה בשנים האחרונות, 41% צרכו פחות מזון מעובד, 31% מבשלים כהלכה ומשתדלים לא לאכול מאכלים מעובדים, 22% דואגים למקור המזון.

מטבחי דאדא של טולמנ'ס. מודולריות חכמה לצרכים השונים // צילום: באדיבות טולמנ'ס
מטבחי דאדא של טולמנ'ס. מודולריות חכמה לצרכים השונים // צילום: באדיבות טולמנ'ס

לפי המחקר, העניין באימוץ אורח חיים בריא שינה דפוסי אכילה מסורתיים, אם מסיבות של תזונה או עקב הדאגה הגוברת לאיכות ולמקור המזון. תפיסה זו הביאה לשינויים בקנייה, אחסון והכנת המזון, בד בבד עם הכנסת דרכים חדשות לתכנון וארגון מטבחים.

המטבח במרכז

משבר הקורונה הנוכחי ועימו הסגר שנכפה עלינו האירו בזרקור מיוחד את ההתעסקות הרבה של המשפחה סביב המטבח. המטבח הפך ללב ליבו של הבית, כשהוא מהווה לעיתים מקום עבודה עבור ההורים, מקום הכנת שיעורי זום של הילדים וגם מקום תרפי לאם המשפחה להראות יצירתיות באפיית חלות בצורת מפתחות, כדי שגם היא תוכל להעלות משהו ברשתות החברתיות. אם לא די בכך, הרי שבעקבות ההנחיות החדשות לא יוצאים למסעדות ומבשלים יותר ארוחות הום מייד טריות.  

אורח החיים החדש, מעידים האדריכלים ומעצבי הפנים, משנה את הפרוגרמה האדריכלית של הבית ומעמיד את נושא הפונקציונליות והמודולריות בראש הרשימה בכל הנוגע לעיצוב מטבחים.

הפונקציונליות נועדה להתאים בצורה הבטוחה והאופטימלית את מטלות הבישול - נקודות החום, מחלצי העשן, נקודות החשמל, יישומן של טכנולוגיות חדשות המבטיחות, למשל, היגיינה, עמידות בחום או עמידות לאורך זמן עם פעילויות אחרות שהועברו מחדרים אחרים, כמו צפייה בטלוויזיה או אירוח משפחה וחברים.

"מטבחים מודולריים, שמסוגלים להתאים את עצמם לצרכי הבית המשתנים, הם התשובה למציאות החדשה בה אנו חיים", מעידה לירון שוורץ-גילת, מנהלת מותג מטבחי DADA בטולמנ'ס. דוגמה בולטת היא מטבח דגם  Sistema  XY  בעיצוב Francesco Medac, הכולל מנגנון מודולרי שאפשר התאמת המטבח לצרכים המשתנים של דיירי הבית.

גם למודעות הסביבתית יש גם השפעה על תכנון המטבח, החל מהרגלי הקנייה ועד לאורחות החיים של דיירי הבית. למשתנים כמו האם המשפחה מפרידה פסולת, האם עושה מאמץ לצמצם את השימוש במים ובאנרגיה, האם רוכשת מוצרים טריים או בקופסאות שימורים יש משמעות ניכרת.

מודעות סביבתית בעיצוב המטבח קשורה גם לחומרים מהם מעצבים את המטבח - עץ, בטון, משטחי Dekton ומשטחי סיליסטון מקולקציית Loft הידועים כברי קיימא ובייצור שלהם הם מקדמים אג'נדה סביבתית ירוקה.

משטח Dekton של קוסנטינו. צבעים שמזכירים את מעמקי הים  // צילום: באדיבות קוסנטינו
משטח Dekton של קוסנטינו. צבעים שמזכירים את מעמקי הים // צילום: באדיבות קוסנטינו

המרחבים הווירטואליים, בהם אינסטגרם, פייסבוק, וואטס-אפ, טוויטר, בלוגים, צ'טים, פורומים, דואר אלקטרוני ואתרי האינטרנט, הופכים לתירוץ המושלם לבלות יותר במטבח ולהתאים אותו כך שיהיה פוטוגני ופונקציונלי הרבה יותר.  

תוצאות הסקר

1. המטבח הינו את מרחב רב-תכליתי.

43% מהמשתמשים אוכלים את הארוחות העיקריות במטבח. 29% נפגשים עם האורחים, 11% עובדים ו-17% מבצעים משימות מגוונות במרחב זה.

2. המטבח חדל להיות מרחב נשי לחלוטין.

64% מהנשים מבשלות באופן קבוע, לעומת 29.9% מהגברים ו -6.7% במקרה של בני משפחה אחרים או אנשים מבחוץ, כמו עובדי משק הבית.

משטח Silestone של קוסנטינו. משטח בר קיימא // צילום: באדיבות קוסנטינו
משטח Silestone של קוסנטינו. משטח בר קיימא // צילום: באדיבות קוסנטינו

3. המטבח נתפס כמרחב לטיפול בריאותי ודאגה לרווחה.

48.9% שינו את הרגלי האכילה שלהם בשנים האחרונות. 62% דואגים יותר לתזונה, 31.1% מבשלים כראוי תוך שימוש בפחות אוכל נוחות. ביחס למצבנו, 40.74% אומרים שהם אוכלים פחות אוכל מעובד, נתון שהוא מעל הממוצע במדינות אחרות.

4. השימוש במטבח מושפע מהמודעות הסביבתית.

35% מפרידים את הפסולת שהם מייצרים; 21.6% משתמשים בפחות פלסטיק; 16% ממחזרים; 26.9% מקטינים את השימוש במים ואנרגיה; 52.2% משתמשים בשקיות רב פעמיות; 20.3% מגוונים את מקום הרכישה כדי להבטיח איכות; 14.5% מייחסים חשיבות רבה יותר לרכישות בכמויות גדולות ו-13% מזמינים און ליין.

מדברים נדל"ן עם עופר פטרסבורג. האזינו לפודקאסט החדש >>

5. המטבח נשלט על ידי מדיה חברתית.

54% משתמשים במדיה חברתית כהשראה כדי לשפץ או לחדש את המטבח שלהם; 51.8% משתמשים במדיה למידע על מתכונים, דיאטות חדשות, אוכל ומסעדות; 13.8% פונים לרשת למידע על מחזור, שימוש חוזר או צמצום פסולת; 62% מטפלים טוב יותר בתזונה שלהם מכיוון שיש להם מדיה חברתית כמקור מידע; 54.7% משתמשים בטלפון הנייד כדי ליצור אינטראקציה עם מכשירים (מכשירי חשמל ביתיים, אורות, טלוויזיה).

משטח Silestone של קוסנטינו. הפונקציונליות צועדת בראש // צילום: באדיבות קוסנטינו
משטח Silestone של קוסנטינו. הפונקציונליות צועדת בראש // צילום: באדיבות קוסנטינו

6. פונקציונליות עדיפה על אסתטיקה.

 63% מהנשאלים בסקר מחפשים פונקציונליות ואילו 15% מונעים מחיסכון, 12% מאיכות החומרים ו-10% מעיצוב ואסתטיקה.

משטחי Silestone של קוסנטינו. מבשלים יותר בבית // צילום: באדיבות קוסנטינו
משטחי Silestone של קוסנטינו. מבשלים יותר בבית // צילום: באדיבות קוסנטינו

מכון סיליסטון הוא פלטפורמה בינלאומית המונעת על ידי קבוצת קוסנטינו במטרה לחקור ולהפיץ ידע על חלל המטבח הביתי והמק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...