"פוטנציאל נזק עצום": כך מאבטחים את אסדות הגז

אלביט מתכוננים לאבטחת אסדת כריש עם רחפנים וסירות התערבות מהירות • זרוע הים ערך תרגיל בהשתתפות סטי"לים וצוללות: "אסור לחיזבאללה לעבור"

אסדת גז // צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר, במסגרת תרגיל "חץ קטלני", הגיעו כוחות גדולים של זרוע הים לאסדת הגז לווייתן, כ-120 ק"מ מהעיר חיפה. ספינות טילים, ספינות דבורות ואפילו צוללות ניצבו בטווח מול כוחות ביום אויב שדימו מחבלי חיזבאללה שמבקשים לפגוע באחד הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. הייתה מטרה אחת לתרגיל – אסור לפגוע באסדה בכל מחיר.

לישראל יש כיום שתי אסדות גז פעילות, לוויתן ותמר, כשעל פי התכנון תצטרף להן אסדה נוספת, כריש-תנין, של חברת אנרג'יאן, ביוני 2021. אסדות אלו מספקות גז שמשמש לייצור חשמל, מה שהופך אותם ליעד משמעותי ביותר מצד חיזבאללה בצפון, חמאס בדרום, וכן וכוחות עויינים אחרים כולל מדינות, שמעוניינות לפגוע בייצור החשמל, אם באמצעות חבלה פיזית או פגיעת סייבר. לכן הצורך באבטחת המתחם, אם על ידי צה"ל ואם על ידי החברות שמפעילות את האסדות, קריטי.

בימים אלו נערכים בחברת אלסק של אלביט, שפועלת בשדרות, לספק את פתרונות האבטחה לאסדה החדשה. חברת הבת של אלביט תספק חליפה טכנולוגית מלאה של סנסורים, שבהם מערכות אלקטרו-אופטיות, מכ"מים, סונרים, מרכז שליטה ובקרה וכן חליפת סנסורים ייעודית שתותקן על סירות התערבות מהירות. "פתרון האבטחה יאפשר גילוי וזיהוי של איומים מעל ומתחת לפני הים ויסייע לצוותי האבטחה להגיב ביעילות", ציינו באלביט.

אסדת הגז כריש // צילום: אלביט מערכות
אסדת הגז כריש // צילום: אלביט מערכות

"מדובר במעגל האחרון של האבטחה", מסביר מנהל מפעל אלסק, אריה צ'רנוברוב, בביקור במעבדה שבה נערכות ההכנות. "המערכות שלנו יכללו מכ"מים, מצלמות, סונרים, רחפנים, סירות התערבות ועוד, כשמערכות השליטה והבקרה כוללות יכולות בינה מלאכותית, זיהוי וגילוי אוטומטי". באלביט הבינו כי הטכנולוגיה מסוגלת להתמקד באיום במהירות גדולה בהרבה מזה של אדם ממוצע, זאת באמצעות מערכות חיישנים וסנסורים.

מערכת אזרחית שניזונה מניסיון צבאי. צ'רנוברוב // צילום: יהודה פרץ
מערכת אזרחית שניזונה מניסיון צבאי. צ'רנוברוב // צילום: יהודה פרץ

המערכות, שנבנות תחת הכותרת המחייבת "הום לנד סקיוריטי", כוללות טכנולוגיות מתקדמות שרק חלקן מותר לפרסום, ושמטרתן למנוע בכל מחיר פגיעה באסדת הגז. מכ"מים יזהו כלי שיט מעל המים וסונרים יזהו צוללות או גופים עוינים שמבקשים להגיע לאזור האסדה. סירות התערבות מהירות יופעלו באופן אוטונומי ויאפשרו זיהוי של האיום באמצעות מצלמות ומערכות אלקטרואופטיקה מתקדמות, ורחפנים ישקיפו על האיום מלמעלה ויספקו נתונים נוספים.

בשל איום הסייבר הברור על הנכס האסטרטגי המערכת כולה סגורה ופועלת על האסדה בלבד, כדי למנוע דליפת נתונים או השתלטות מרחוק. "מדובר במערכת אזרחית שניזונה מיכולות צבאיות שפיתחנו לאורך השנים. זהו הערך המוסף שאנו מביאים לשולחן", מסביר צ'רנוברוב.

לוחם בתרגיל // צילום: דובר צה"ל
לוחם בתרגיל // צילום: דובר צה"ל

לצד המערכות שמטרתן למנוע מתקפה ישירה על האסדה, ישנן מערכות נוספות וגופים שמטרתם לעצור הגעה לאזור או לעצור מתקפה על הנכס האסטרטגי. מפקד פלגה 33 בשייטת 3 (סטי"לים), סגן אלוף רועי דרייר, הוביל בשבוע שעבר את התרגיל הגדול שדימה מתקפה על אסדה.

נכס אסטרטגי // צילום: דובר צה"ל
נכס אסטרטגי // צילום: דובר צה"ל

"האסדה היא מתקן חיוני למדינת ישראל ולכן היא מהווה יעד לפגיעה. היא חשופה למגוון איומים ולכן אנחנו נדרשים לשמור עליה הכי טוב שיש", הוא מבהיר. בתרגיל יצרו כלי השיט במים הכלכליים של מדינת ישראל ויצרו חגורת הגנה סביב האסדה והנכסים האסטרטגיים, כדי למנוע מעבר של איומים פנימה. בין היתר הם תרגלו תרחיש שבו משוגרים טילים לעבר האסדות וניסיונות חדירה באמצעות ספינות פח"ע.

התרגיל של זרוע הים // צילום: דובר צה"ל
התרגיל של זרוע הים // צילום: דובר צה"ל

"מדובר באיום בעל פוטנציאל נזק גדול למדינה. הלוחמים יודעים היטב שבסוף אחוזים ניכרים מהחשמל של ישראל מגיעים מהגז הטבעי, ולכן ההשלכה הישירה של פגיעה באסדות היא בבתים של כולנו. אם אסדה נפגעת ברור שיהיה שט-דאון במדינה, וזה ישפיע על בתי חולים, בתי מגורים, על המשפחות של כולנו. היעד שלנו הוא אפס פגיעות באסדה – קיר ברזל. לא משנה כמה תירוצים יהיו, מספיקה פעם אחת שהמעטפת נפרצת והנזק ייעשה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר