מנדלבליט על התנהלות שי ניצן בפרשת הרפז: "הוא מחזיק אותי בגרון"

בהקלטות שפורסמו בחדשות 12, היועמ"ש משוחח עם אפי נוה ותוקף את פרקליט המדינה בעניין פרשת הרפז: "המניאק הזה לא מחליט בתיק" • מנדלבליט בתגובה: "ההחלטות היו מקצועיות"

שי ניצן ואביחי מנדלבליט // צילום: אורן בן חקון // שי ניצן ואביחי מנדלבליט

מנדלבליט נגד ניצן: במהדורת החדשות של חדשות 12 נחשפו לראשונה הקלטות שיחה של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ובהן הוא נשמע תוקף בחריפות חסרת תקדים את פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, שנמנע לטענתו מלקבל החלטה בעניינו בפרשת הרפז: "המניאק הזה לא מחליט בתיק שלי".

"אתה מבין שהמניאק הזה לא מחליט בתיק שלי? והוא עושה לי את זה בכוונה. אני לא יודע מה לעשות", כך נשמע היועץ בהקלטות הדרמטיות, כשהוא מכוון לחקירה שהתנהלה כנגדו בפרשת הרפז, לפני שמונה לתפקידו כיועץ. המוסמך על החלטה בסגירת התיק הוא פרקליט המדינה, אך זה בושש לקבל החלטה בנושא, למעשה עד היום זו לא התקבלה.

"רז נזרי פרש באיזשהו שלב. מי שתפרה אותי זה דינה זילבר (משמשת כמשנה ליועמ"ש שכהונתה הוארכה לאחרונה בשלושה חודשים - י.א) ושי (ניצן). שי כאילו קצת הקל, אבל זה לא הקלה עם כזאת אהבה", אמר בשיחה שקיים מנדלבליט עם חברו הקרוב דאז יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה חצי שנה לפני מינויו לתפקיד. 

החקירה נסגרה, אך עילת הסגירה נותרה עמומה ולמעשה עד היו ברישום הפלילי של היועץ מופיע "ממתין לבירור דין".

לאחר שכבר מונה ליועץ המשפטי לממשלה חברו נוה התקשר להזמינו לפאנל ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין בנושא סגירת תיק מחוסר ראיות. בשיחה שהוקלטה בין השניים, הסביר היועץ מדוע מדובר בנושא רגיש מבחינתו: "אבל אתה מבין שהמניאק הזה לא מחליט בתיק שלי? אני לא יודע מה לעשות".

נוה השיב: "על מי אתה מדבר?", ומנדלבליט ענה: "על שי (ניצן), אין לי החלטה בתיק שלי שמאיזה עילה זה נסגר. לא מוציא החלטה. מושך, אתה יודע. יש לו זמן. והוא עושה לי את זה בכוונה. אני לא יודע מה לעשות. קחו את זה להילה גרסטל (אז נציבת הביקורת על הפרקליטות)".

צילום: שמואל בוכריס

בהמשך השיחה הוא אומר: "אני מסביר לך, יש לי תיק פתוח. מב"ד (ממתין לבירור דין). לא קיבלתי עילת סגירה. אין לי. עכשיו, ישבו חמישה שופטים, אמרו מה שאמרו, הייתי בטוח תוך שניה הוא מעיף את זה. עכשיו אני לא יודע מה לעשות, אני לא יודע אם אני יכול לדבר איתו". 

נוה: "למה לא?" הוא תוהה. "למה אתה לא... האמת? אתה הבוס שלו". מנדלבליט: "אבל לא על זה. זה תיק אישי שלי. אתה מבין. דבר מטורף". נוה תהה ושאל: "אז מה הוא מתכוון לבלות איתך חצי קדנציה ככה?", ומנדלבליט השיב: "יכול להיות, כן. יכול להחזיק אותי בגרון. לא יודע מה הוא חושב לעצמו. בסוף בסוף אני אתפוצץ ואני אעשה לו בלגן אימים על זה. אני לא יודע אני.. אלחץ את זה יותר".

נוה הוסיף ושאל בהמשך השיחה: "אחרי החלטה של בג"ץ, למה זה מעניין אותך?" ומנדלבליט ענה: "למה? כי ברישום המשטרתי אני רשום כמב"ד. ממתין לבירור דינו. אין לי החלטת סגירה. יש לי תיק מב"ד. לא סגרו לי את התיק". נוה הוסיף ושאל: "ולמה זה מפריע לך עכשיו? כאילו, מה זה מעניין אותך?", היועמ"ש השיב: "אותי זה מאוד מעניין. אני רוצה לדעת שזה גמור מחוסר אשמה". 

נוה: "אני מתכוון לזה, הרי גמרנו. אתה מונית, אי אפשר עם זה..." מנדלבליט השיב: "מה זה קשור למוניתי? מה זה קשור? מה אני צריך רישום משטרתי? על מה? מה זה השיטה הזו שמחזיקים בגרון בן אדם. כאילו, למה?".

השיחות הוקלטו באפליקציית הקלטות אוטומטית בטלפון הנייד של נווה. עד היום, טענות לכך שניצן סחט את מנדלבליט באמצעות פרשת הרפז היו מנת חלקם של קבוצות ברשת החברתית המזוהות עם הימין. אך עתה, באופן דרמטי, נשמע מנדלבליט בקולו כמי שמאמין, אולי עד היום, בטענות אלה ממש.

מנדלבליט, אפי נוה, שי ניצן // צילום: קוקו
מנדלבליט, אפי נוה, שי ניצן // צילום: קוקו

היועמ"ש מגיב לפרסום ההקלטות: "היו למנדלבליט טענות קשות"

לאחר הפרסום בחדשות 12 הערב, מטעם היועץ המשפטי לממשלה נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט מצר על פרסום חילופי דברים, קצתם בלשון משוחררת ובלתי-ראויה בעידנא דריתחא, מתוך שיחה פרטית בין חברים קרובים, לפני כחמש שנים. ואולם, אין בין דברים אלו לבין החלטות מקצועיות שהתקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה בתיקי חקירה ולא כלום. ההחלטות התקבלו בהליך סדור ומקצועי אך ורק על פי חומר הראיות והדין החל עליהן".

עוד נמסר בהודעה: "אכן, במועד קיום השיחות, היו למנדלבליט טענות קשות כלפי גורמים כאלה ואחרים שהיו מעורבים בחקירתו כחשוד בפרשת הרפז, לרבות בקשר לעילת הגניזה של התיק", אך הוסיף כי "למרות זאת, מנדלבליט הקפיד לאורך כל הדרך על התנהלות פומבית ממלכתית ומכבדת, ועם כניסתו לתפקיד קיבל על עצמו לשמור על מוסד היועץ המשפטי לממשלה מכל משמר ואף הצהיר על כך ברבים. במסגרת זו, לקח על עצמו מנדלבליט לקיים יחסי עבודה תקינים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ולהשאיר את כל המשקעים האישיים מאחוריו".

"יחסי העבודה של ד״ר מנדלבליט עם פרקליט המדינה הקודם, עו״ד שי ניצן, היו מצוינים, והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא ובניקיון דעת לשם הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל. ההישגים כתוצאה משיתוף פעולה זה, מדברים בעד עצמם", אמר מנדלבליט שהוסיף: "כך גם עם עו״ד דינה זילבר, שההדורים עימה יושרו עם כניסתו של מנדלבליט לתפקיד, ולאחרונה אף ביקש את הארכת כהונתה בשלושה חודשים נוספים".

את הודעתו חתם היועמ"ש באמירה כי "כפי שפורסם בעבר, לאחר שהרכב של חמישה שופטי בג"צ קבע כי לא דבק רבב במעשיו של מנדלבליט, פנה עורך דינו לפרקליטות בדרישה לקבוע כי התיק נסגר מחוסר אשמה. בכירי הפרקליטות קבעו אז, כי לאור פסק דינו של בג"ץ זה אכן המצב המשפטי (חוסר אשמה), אך ההחלטה הפורמאלית לא תתקבל בידי איש מגורמי הפרקליטות כל עוד הם כפופים למנדלבליט. בעניין זה פורסמה לאחרונה החלטה של נציב התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, כב' השופט (בדימוס) דוד רוזן, המדברת בעד עצמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר