אנטישמי קיצוני ואדם נערץ: מי אתה לואיס פרחאן?

סלבריטאים ופוליטיקאים מסרבים לגנות את מי שכינה את היטלר "אדם גדול" ואת היהודים "שטניים" • כיצד עלה לגדולה ומה הקשר לחמאס?

לואיס פרחאן // צילום: Mohammad Ali Marizad, ויקיפדיה

בשבועות האחרונים, ובין היתר בעקבות תנועת "BLM" (חיי שחורים חשובים), חזר למרכז השיח האמריקני לואיס פרחאן, מנהיג תנועת האסלאם ואחת הדמויות האנטישמיות ביותר שפועלות כיום בארצות הברית. שורה של סלבריטאים שחורים שציטטו לאחרונה את דבריו בכל הנוגע לאפליה נגד שחורים בארה"ב והביעו שבח על הפעילות שלו. הציטוטים, שכללו גם התייחסויות אנטישמיות, הגיעו למרבה התדהמה הגיעו למרבה התדהמה מדמויות מפתח בקהילה השחורה, ביניהם שחקן ליגת הפוטבול NPL, שחקן NBA לשעבר, ראפרים שחורים ואפילו למרבה האירוניה פעילת שמאל יהודייה, שהביאה ציטוט של האיש בחשבון הטוויטר שלה.

האם האיש אנטישמי וכיצד זה מתבטא? ובכן, מספר ציטטות מפורשות שידברו בעד עצמן: ב-1995 התייחס פרחאן לשליטה היהודית על הממשל ואמר כי ארה"ב היא "בית כנסת של השטן". ולא מדובר בהתבטאות אחת בודדת אלא בסדרה אין סופית של ביטויים חסרי תקדים. ב-2018 אמר האיש כי "הפעילות שלנו באומת האסלאם הסירה את הכיסוי מעל היהודי השטני, אני אומר לך כאן כי הזמן שלך הולך ואוזל", ב-2007 אמר פרחאן כי "היהודים הרשעים, היהודים הכוזבים, הם אלו שמקדמים את תרבות ההומוסקסואליות והלסביות". נחתום עם ציטוט מ-1984 בה אמר כי "אדולף היטלר היה אדם דגול".

חרף ההתבטאויות האנטישמיות, בכירי ארה"ב מעולם לא התנערו ממנו באופן מלא, או עשו זאת בדיעבד. כך, ב-2005 צולם נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש מחייך ליד פרחאן בכנס של מנהיגים שחורים. חבר הקונגרס האפרו-אמריקני מאילנוי, דני ק.דייוויס שיבח ב-2006 את האיש וקרא לו "מנהיג גדול".

טאמיקה מאלורי, פעילה פמיניסטית אפרו-אמריקנית מוכרת, ממנהיגות 'צעדת הנשים בארה"ב' מסרבת עד היום לגנות את האיש. הסופר למונט היל, שאף פוטר מרשת CNN בשל תמיכתו בפרחאן מסרב עד היום לגנות את האיש. למעשה, ב-2006 בחרו בו שחורים מכל רחבי ארצות הברית כאיש השנה בסקר של ערוץ BET. לא זאת בלבד, אלא שבסקר אחר נבחר פרחאן על ידי מצביעים שחורים כמנהיג השחור החמישי בחשיבותו בתולדות ארה"ב, בכפיפה אחת עם אנשים כמו מרטין לותר קינג.

התשובה לשאלה כיצד אנטישמי קיצוני זוכה לאהדה טמונה בפעילות הרחבה של פרחאן למען שחורים בארצות הברית. מאז שהוביל צעדת מיליון ב-1995 ארגן פרחאן תוכניות תמיכה סוציאליות עצמאיות בשכונות אפרו אמריקניות קשות בכל ארה"ב. "לפרחאן ישנה השפעה רבה מכיוון שהוא נמצא למען אנשיו במקומות שבהם הממשל פשוט נעלם" הסביר הסופר היהודי אפרו-אמריקני אדם סרוור באתר JTA. "הוא מגיע וקיים בשכונות המוזנחות והנידחות ביותר בארה"ב", הוסיף. חוקר ארגון 'אומת האלסאם' אריק וורד, מציין כי "בכל מקום שבו תרצה לסייע לאפרו-אמריקנים במצב קשה תמצא את אנשי 'אומת האסלאם' שותפים ומסייעים לך. הם מגיעים למקומות הקשים ביותר שקיימים. אין פשוט שום גורם אחר בשטח, אין להם בכלל תחליף. הם משקמים עבריינים, מצויים במקומות עם הפשע העמוק ביותר. לכן תתקשה לשמוע עד היום מנהיגים שחורים שיגנו את האיש".

לואיס פרחאן נואם בכנס אומת האיסאלם // צילום: AP
לואיס פרחאן נואם בכנס אומת האיסאלם // צילום: AP

הפעיל היהודי האפרו אמריקני ליאו פרגוסן, שרואיין גם הוא ב-JTA, חושב שמדובר בהפנמה של האנטישמיות של ארגוני העליונות הלבנה, "אנשי ימין קיצוני אמריקני מציגים את היהודים כשולטים בעולם וזה מהדהד למרבה האירוניה אל תוך הקהילה השחורה שמביטה כך גם על היהודים. פרחאן גם מצא ביהודים שעיר לעזאזל קל, הרי לשנות את מבנה החברה יותר קשה".

פעילות הצדקה של 'אומת האסלאם' יחד עם עמדה אנטישמית קיצונית, מעוררת אסוציאציות לתנועה דומה במזרח התיכון: האחים המוסלמים, ונציגתם בעזה - חמאס. ולא מדובר בדמיון בלבד - 'אומת האסלאם' הינה ארגון אסלאמי אמריקני שפורט היטב על נימי הדיכוי והעבדות של השחורים ושל עקירתם מדתם המקורית באפריקה. עם השנים וככל שהעמיק פרחאן את השפעתו הוא התקרב יותר ויותר לאסלאם הסוני ולמשנה הסדורה שלו, ששוללת את המערב ומתנגדת לעולם היהודי, מבית מדרשו הסלפי סוני של מייסד האחים המוסלמיים חסן אל בנא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר