מכת הטרמפולינות: מאות נפצעים מדי שנה

ארגון בטרם: "בכל יום ילד נפצע בטרמפולינה ומגיע למיון" • אחראי תחום טראומה בשניידר: "רוב הפציעות מתרחשות עם יותר מקופץ אחד"

צילום: GettyImages // אילוסטרציה

בכל יום נפצע בממוצע ילד אחד מהיפגעות בטרמפולינה ומגיע למיון. דו"ח חדש של ארגון בטרם לבטיחות ילדים מצביע על כך שבשנים 2019-2015 פנו למיון 1,708 ילדים ובני נוער עקב היפגעות ממשחק בטרמפולינה. נתונים אלו מהווים 20 אחוזים מכלל הפניות למיון בעקבות פגיעה ממתקני משחקים.

טרמפולינות ביתיות ופארקי טרמפולינות הפכו נפוצים בישראל בשנים האחרונות. מדובר באפשרות מהנה להוציא אנרגיות ולהפעיל את הגוף עבור דור המסכים הצעיר. הבעיה היא שבמקרים רבים הקפיצות נעשות בצורה מסוכנת והבילוי מסתיים בבית החולים. מנתוני בטרם עולה עוד כי 67 ילדים אושפזו בשל היפגעות חמורה יותר מטרמפולינה.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "טרמפולינות קפיצה נראות מתקן תמים, אך עלולות להיות מסוכנות בשימוש לא נכון. מאות ילדים נפגעים בכל שנה מקפיצה בטרמפולינה, וחלקם נפגעים קשה עד כדי נכות. היפגעות יכולה לקרות מנחיתה לא טובה, מנחיתה על הקפיצים או על המסגרת, מנפילה מחוץ לטרמפולינה או עקב התנגשות עם קופצים אחרים. את מרבית מקרי ההיפגעות אפשר למנוע באמצעות שמירה על הנחיות בטיחות, בין שבבית ובין שבמתקני קפיצה ציבוריים".

כללי משחק בטרמפולינה // צילום: GettyImages
כללי משחק בטרמפולינה // צילום: GettyImages

עדיף לקפוץ לבד

ד"ר ערן משיח, אחראי תחום טראומה והיפגעות ילדים במחלקה לרפואה דחופה בשניידר, הוסיף כי "רוב הפציעות (75 אחוזים) מתרחשות כאשר יותר מילד אחד קופץ על הטרמפולינה, בייחוד כשקופצים יחד ילדים בגילים שונים (לצעיר שבהם קיים הסיכון הגדול יותר להיפגע, וזאת בשל הבדלי המשקל והכישורים המוטוריים הפחות מפותחים אצלו)".

עוד בנושא:

בטיחות ילדים: על הסכנות בתקופת החגים

פצצה מתקתקת: כמה נפגעים מנפצים בשנה?

טרנד הטיק טוק המסוכן הגיע לישראל

לדבריו, "ילדים מתחת לגיל 6 נמצאים בסיכון הגדול ביותר לפציעות, מרבית הנפגעים (57 אחוזים) הם בנים, והגורמים השכיחים להיפגעות הם נפילה (71 אחוזים) ומכה או חבלה (25 אחוזים). במחצית מהמקרים הפגיעה גורמת לשבר".

הוא מציין כי "האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה לאפשר שימוש בטרמפולינות רק במתקנים ייעודיים, במסגרות מוגדרות ובפיקוח מדריך. יש לעודד את הילדים לבצע פעילויות גופניות בטוחות כגון ריצה, הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או משחק ספורט קבוצתי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר