פצצה מתקתקת: כמה נפגעים מנפצים בשנה?

לא פחות מ-77 ילדים נפצעו בשנים האחרונות • חלק מהפגיעות בלתי הפיכות • "הורים, דאגו שילדיכם יימנעו מכל שימוש"

פורים ללא נפצים // צילום: דודו גרינשפן (למצולמים אין קשר לכתבה)

בשנים האחרונות נראה כי חג פורים שינה פניו מחג התחפושות לחג הנפצים. שבועות לפני תחילת החג ילדים כבר מתחילים לרכוש נפצים, חזיזים, קפצונים וזיקוקים - חלקם אף בניגוד לחוק. השנה נראתה תופעה חדשה כאשר רשת הטיק-טוק התמלאה בסרטונים של ילדים המפעילים את חומרי הנפץ. 

ארגון בטרם לבטיחות ילדים חושף נתונים מדאיגים: בשלוש השנים האחרונות (2017-2019) פנו 77 ילדים לחדרי המיון בשל פגיעות של חומרי נפץ שונים (נפצים, חזיזים, קפצונים וזיקוקים). למעלה ממחצית מהנפגעים (51%) הם בני 10-14. קבוצות הגיל הבאות בשכיחותן הן 5-9 (21% מהנפגעים), 15-17 (18%). תינוקות ופעוטות מתחת לגיל 4 מהווים 10% מהנפגעים.

רוב הפגיעות כוללות פציעות בעיניים (45% מהמקרים) ובידיים (25% מהמקרים). ב-7% מהמקרים הילד נפגע ביותר מאיבר אחד.   

עוד בנושא: 

פורים בקרטון: השוקו התחפש לחלב

טקסס: איבד את רגלו ואצבעותיו מנפצים

משטרת ישראל החרימה אלפי נפצים 

למה דווקא תחפושת "סקסית"?

איך מוצאים תחפושת זולה ומקורית?

לקראת חג פורים ארגון בטרם לבטיחות ילדים והאיגוד הישראלי לכירורגיה של היד יוצאים בקריאה להורים לפעול על מנת שילדיהם יימנעו לחלוטין מכל שימוש בחומרים העלולים לסכן את שלומם.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "חג פורים אמור להיות חג של שמחה, אך לצערנו מדי שנה עבור עשרות משפחות החג מזמן טרגדיה שתלווה אותם לאורך שנים. גם משחקים הנמכרים כמוצר תמים יכולים להוות סכנה של ממש עבור הילדים. אל תגידו 'לי זה לא יקרה' - דברו עם הילדים והבהירו להם כי מדובר בחומרי נפץ לכל דבר ועניין".   

ד"ר שי לוריא, יו"ר איגוד הכירורגיה של היד בישראל // צילום: עמית לוריא 

ד"ר שי לוריא, יו"ר איגוד לכירורגיה של היד בישראל: "בכל חג אנו עדים לפציעות רבות בקרב ילדים כתוצאה ממשחק עם נפצים. במקרים רבים מדובר בפציעות קשות הדורשות טיפול במספר ניתוחים. פציעות אופייניות כוללות קטיעה של אצבעות, ופגיעה ביחוד באגודל ובאצבע השנייה והמרווח ביניהם. מניסיון רב שנים בהתמודדות עם פגיעות מנפצים, ניתן לומר כי ישנם מקרים שגם לאחר ניתוחים, היד לא חוזרת לתפקוד מלא ולצערנו הילדים שנפגעו נאלצים להתמודד עם תפקוד חלקי של היד לכל אורך חייהם. במקרים רבים נותר עוות וצלקות מכערות וקושי נפשי להתמודד גם עם בעיה זו. אני מבקש מכל ההורים להשגיח על ילדיהם ולהבהיר שנפצים אינם משחק וכי יש להימנע משימוש בהם באופן מחלט".  

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר