מת הטייס היחיד שהפיל 4 מטוסים ישראליים

טייס הקרב הבנגלדשי סייפול עזאם מת בגיל 80 • הוא הפיל במלחמת ששת הימים ארבעה מטוסים ישראליים • ב-1965 הוא יירט מטוס הודי

סייפול עזאם

טייס הקרב הבנגלדשי, סייפול עזאם, מת אתמול (ראשון) בבירה דאקה בגיל 80. לפי דיווח בעיתון המקומי "ג'וגנטור", הוא סבל מסיבוכים רבים שקשורים לגילו. גורמים בצבא בנגלדש אישרו לסוכנות "אנאדולו" הטורקית את דבר מותו.

עזאם, שאף שימש כמחוקק בבנגלדש, קנה את עולמו בתור טייס קרב מהמוכשרים ביותר שיצאו מהמדינה. "רבים מבני הדור הנוכחי לא יודעים על הישגיו הצבאיים שהביאו כבוד רב לבנגדלש", נכתב בעיתון ג'וגנטור.

צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

עוד בנושא:

ההזדמנות הסמויה מן העין

כך נכנעה גרמניה לאש"ף

"פתאום מצאתי את עצמי ללא רגל": פצוע מלחמת ששת הימים נזכר

53 שנה למלחמת ששת הימים: כך סוקרה תקיפת חיל האוויר בעיניים מצריות

לחתור לריבונות - אך תוך שמירה על שיקול דעת ואחריות

לאורך השנים, עזאם שימש כטייס קרב עבור פקיסטן, עיראק, ירדן ובנגלדש במלחמות שונות. בשנות ה-60, עת בנגלדש היתה חלק מפקיסטן, הוא השתתף עם חיל האוויר הפקיסטני במלחמת קשמיר השנייה בשנת 1965, שבה הובסה פקיסטן – אך הוא הספיק בה להפיל מטוס קרב הודי אחד. 

מטוס קרב שהופל באל-עריש במלחמת ששת הימים // צילום: GettyImages

הישגיו זיכו אותו במדליית "כוכב האומץ" הפקיסטנית – האיתור השלישי בחשיבותו במדינה המוסלמית. שנתיים לאחר מכן, הוא קנה את שמו כשהפך לטייס הקרב היחיד בהיסטוריה שהפיל ארבעה מטוסי קרב ישראלים – במהלך מלחמת ששת הימים. 

בשנת 1971 זכתה בנגלדש בעצמאות מפקיסטן, ומאז עזאם התגורר בה. את שירותו הצבאי הוא סיים ב-1980 – ולאחר מכן עבר לעבודה בשירות הציבורי. ב-2001 הוא זכה בהוקרה מממשלת ארה"ב על היותו אחד מ-22 טייסי הקרב הטובים ביותר בין אלו שעדיין חיים.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר