"יום היסטורי": טראמפ ונתניהו הציגו את תוכנית המאה

נשיא ארה"ב ורה"מ הציגו את תוכנית השלום • טראמפ: "ישראל עושה צעד גדול, ירושלים תישאר בירתה המאוחדת של ישראל" • נתניהו: "תוכנית נהדרת, ישראל תחיל את הריבונות על בקעת הירדן והיישובים היהודיים ביו"ש" • החלת הריבונות תובא להצבעה בממשלה ביום ראשון

צילום: אי.אף.פי

בשעה זו, ערב יום שלישי, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ וראש הממשלה, בנימין נתניהו מכונסים בבית הלבן שבוושינגטון לכבוד השקתה של תוכנית השלום ההיסטורית של הממשל האמריקני - "תוכנית המאה". שניים עשר מנציגי המדינות הערביות נמצאות באולם הההכרזה ובהם שגרירים של איחוד האמירויות ובחריין. השגרירים של ירדן ומצרים לא נראו באולם ההכרזה בשעה זו.

עוד בנושא:

תוכנית המאה נחשפה: ארה"ב תכיר בהתיישבויות, ירושלים המאוחדת תישאר בירת ישראל
 

נתניהו אחרי פרסום תוכנית המאה: "נביא את החלת הריבונות לאישור הממשלה ביום ראשון"
 

זעם בעולם הערבי: "ירושלים לא למכירה"
 

בנט: "לא להסתפק בריבונות חלקית - לקחת הכל"
 

בשמאל תוקפים: "מופע אחיזת עיניים"

היסטוריה בבית הלבן: טראמפ ונתניהו הציגו את תוכנית המאה // צילום: דוברות הבית הלבן

בפתח אירוע ההשקה שנערך הערב בוושינגטון, נשא דברים הנשיא האמריקני, דולנד טראמפ ובהם התייחס לרגע ההיסטורי: "היום ישראל עושה צעד גדול לכיוון שלום. צעירים ברחבי המזה"ת מוכנים לעתיד יותר טוב עם תקווה, וממשלות שיודעות שהאויב המשותף הוא אסלאם קיצוני. אתמול היה לי העונג לפגוש את ראש הממשלה, ומי שעובד קשה להפוך לראש הממשלה באופן קשה מאוד בבחירות הארוכות ביותר אי פעם ושניהם הודו לי על המאמץ. אומרים שישראל מחפשת שלום, ושלום הוא מעל פוליטיקה בכל מדד אפשרי".

 

 

צילום: אי.פי

"בביקור הראשון שלי מחוץ לארה"ב ביקרתי בארץ הקודש. התפעלתי ממה שהמדינה הקטנה הזאת הצליחה לעשות. למרות הכל היא מרכז של מסחר וחדשנות. היא אור לעמים. ההיסטוריה שלנו שזורה עם שלה. הבטחנו לעם היהודי שלא נחזור שוב על הפרק החשוך ביותר של ההיסטוריה. במהלך הביקור שלי בישראל, פגשתי גם את הנשיא הפלשתיני עבאס בבית לחם. התעצבתי מגורלם של הפלשתינים,מגיע להם חיים יותר טובים, ולממש את הפוטנציאל הרב שלהם. הם כלואים באלימות, עוני ומנוצלים על ידי טרוריסטים שמשתמשים בהם כפיונים".

הנשיא טראמפ המשיך והסביר כי "לכן גם נפגשתי עם עבאס בבית הלבן. השגת שלום זה אולי הדבר הקשה ביותר. כל הממשלים הקודמים מאז ג'ונסון ניסו ונכשלו קשות, אך אני לא נבחרתי לעשות דברים קטנים ולברוח מבעיות גדולות. זה היה הליך ארוך מאוד וקשה מאוד. ביום ראשון הגשתי לנתניהו את החזון שלי לשלום ושגשוג, ועתיד בהיר יותר לפלשתינים ולישראלים.החזון הזה שונה במהותו מהקודמים. בעבר כל התכניות הכי טובות היו מעטות בפרטים. התכנית היא הכי מפורטת אי פעם, היא 80 עמודים. צריך פתרון עם דברים עדינים וניואנסים".

לכן אנחנו מציעים פתרונות טכניים שיעשו את הצדדים בטוחים ומאוד משגשגים. זה ווין ווין לשני הצדדים. חזון של שתי מדינות שמיישב את המדינה הפלשתינית עם רצונה של ישראל בביטחון נתניהו הסכים לקבל את החזון כבסיס למו"מ ישיר, גם גנץ תמך בכך באופן נחרץ.

 

צילום: רויטרס

צילום: רויטרס

"יש מירוץ עכשיו, ובסופו שתי המפלגות יתמכו בו וגם כמעט כל האנשים בישראל. כולם רוצים שלום מאוד. זו הפעם הראשונה שישראל הסכימה לפרסם מפה סכמטית עם הפשרות הטריטוריאלית שהיא מוכנה לשלום. זה התפתחות משמעותית. תודה לך נתניהו שאתה מוכן לקחת את הצעד האמיץ הזה"

"אנחנו ניצור ועדה משותפת כדי להפוך את המפה הסכמטית למשהו יותר מפורט ואמיתי כדי שנוכל להשיג הכרה באופן מידי. אנחנו גם נעבוד כדי ליצור שטח רציף במדינה הפלשתינית העתידית, כאשר התנאים למדינה יתממשו - כולל דחייה מוחלטת של טרור. תחת החזון הזה, ירושלים תישאר הבירה הבלתי מחולקת של ישראל".

"ארה"ב תכיר בריבונות הישראלית שהחזון שלי רואה בשטח כישראלי, והמעבר לשתי מדינות, לא יצור בעיות ביטחון בכל שלב. אנחנו לא ניתן לחזור לפיצוצים בדיסקוטקים וטרור משתולל. שלום דורש ביטחון, אך לעולם לא נדרוש שישראל תתפשר בביטחונה. אי אפשר לעשות זאת". הנשיא טראמפ המשיך והדגיש כי "כפי שכולם יודעים, עשיתי הרבה לישראל; העברת השגרירות, הכרה ברמת הגולן, ולמען האמת, וגם הכי חשוב -יציאה מההסכם הגרעין הנוראי עם איראן".

"אני רוצה שההסכם יהיה אדיר לפלשתינים" הדגיש טראמפ ואמר כי "זו הזדמנות לפלשתינים להשיג סוף סוף עצמאות עם מדינה שלהם. אחרי שבעים שנה זו ההזדמנות האחרונה שלהם. לעולם לא יהיה צוות כמו שיש לנו פה, יש לנו צוות שאוהב את ארה"ב ואת ישראל מאוד. הם כולם 'דילמייקרס' והם מבינים את הצד השני. הם רוצים שהצד השני ירגיש טוב וזה חלק מלעשות הסכם".

צילום: אי.פי.אי

צילום: רויטרס

"העם הפלשתיני כבר לא סומך על הבטחות שלא מומשו. הם מוכנים לצאת לגורל שלהם אחרי הטרגדיות של העבר. המפה הזאת תכפיל את השטח שלהם, ותיתן להם בירה במזרח ירושלים שבה ארה"ב תקים בגאווה שגרירות. אף ישראלי או פלשתיני לא ייעקר מביתו. ישראל תעבוד בצוותא באופן הדוק עם מלך ירדן, כדי לוודא שהסטטוס קוו בהר הבית יישאר, כדי לוודא שכל המוסלמים שרוצים לבקר באל אקצא, יוכלו לעשות זאת".

"באותה העת, נזרים 50 מיליארד דולר למדינה הפלשתינית. הרבה מדינות רוצות שזה יקרה. ביבי אתה יודע את זה. במהלך 10 השנים הקרובות, אם התוכנית תמומש, מיליון מקומות תעסוקה פלשתינים ייווצרו, התל"ג יוכפל וישולש, והתקווה סוף סוף תגיע לפלשתינים. החזון ישים סוף לתלות שלהם בצדקה ותמיכה מבחוץ. הם אנשים שיכולים לעשות הרבה מאוד, ואנחנו נעזור על ידי העצמתם כדי שיוכלו לשגשג. הם יוכלו לקחת את גורלם בגאווה".

"כדי להבטיח מדינה פלשתינית מוצלחת, אנחנו רוצים שיהיה דו קיום, יפעלו נגד שחיתות, יסיימו את הפעילות של חמאס והגי'אהד האסלמאי, תסתיים ההסתה נגד ישראל, ויופסקו התגמולים הכספיים למחבלים".

"והכי חשוב, החזון שלי נותן לזהם זמן להתכונן. שלחתי היום מכתב לעבאס והסברתי שהשטח שמיועד להם לא יפותח למשך 4 שנים. במהלך השנים האלו הם יוכלו ללמוד את ההסכם ולהיות מוכנים באופן מלא לעצמאות. אם יבחר בנתיב השלום, ארה"ב תהיה לצדך בכל כך הרבה דרכים. אנחנו נהיה שם בכל שלב ושלב. בפעם הראשונה מזה עשרות שנים, אני יכול להגיד שזה יעבוד, אם יעשו את זה".

"המזרח התיכון משתנה כל הזמן. כנשיא, נסעתי לערב הסעודית ודיברתי עם 60 מנהיגים מוסלמים וערביים והסברתי שאנחנו רוצים לפעול למען הצעירים שאין להם תקווה. אנחנו צריכים לדאוג להם. מאז הפגישה הזאת, חלה התקדמות משמעותית, וממשלים נקטו צעדים נגד רדיקליות. 100 אחוזים משטח דאעש, לא 99 אחוז, נהרס ואל-בגדאדי, המנהיג המגעיל שלהם, עכשיו מת".

"המשטר באיראן מבודד באופן מלא. חיסלנו את סולימאני הטרוריסט מספר אחד, שהשתמש בשנאה המלאה שלו לישראל כדרך להסיט את תשומת הלב. הוא רצה להילחם נגד ישראל ולשחרר את ירושלים כדי להיות חופשי. האויבים של השלום השתמשו בתירוץ הזה כדי להמשיך להילחם אבל היא משוחררת. היא עיר שמקבלת את פני כל הדתות, הגיע הזמן שהעולם המוסלמי יתקן את הטעות של 1948 - כשבחר להתקיף את ישראל במקום להכיר במדינה החדשה".

"יש הרבה מוסלמים שלא ביקרו באל-אקצה, ויש הרבה יהודים שלא ביקרו בכותל. כל האנושות צריכה ליהנות מארץ הקודש. החלק הזה מחובר לנפש האדם ולרוחו, האזורים האלו צריכים להיות סמל של שלום ולא של מלחמה".

בהמשך דבריו, פנה הנשיא טראמפ והודעה למדינות הערביות שלקחו חלק בתוכנית. "אני רוצה להודות לראש הממשלה נתניהו וגם להודות לעומאן, בחריין וגם לאיחוד האמירויות, על העבודה המדהימה שלהם ועל כך שהם שלחו את השגרירים שלהם לפה היום. השותפות שלנו עם ישראל מעולם לא הייתה יותר חזקה מאשר שהיא היום. ביחד נביא שחר חדש למזרח התיכון".

"הנשיא טראמפ חתם את דבריו באמירה כי "בעסקים, כאשר יש הסכם קשה להשגה, אומרים שזה הסכם שיותר קשה בין הפלשתינים והישראלים. אין הסכם יותר קשה מזה, יש לנו מחויבות לאנושות לסיים את זה".

צילום: אי.אף.פי

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את דבריו והודה לנשיא טראמפ. "הנשיא טראמפ, דונלד, אני מרגיש בכבוד הרב היום. טוב להיות פה איתכם ועם חברי הקונגרס והסנאטורים שהם החברים הכי טובים בגבעת הקפיטול. עם השגרירים של איחוד האמירויות, בחריין ועומאן. איזה כבוד כגדול לראות אותכם פה. איזה סימן לעתיד! איזה סימן להווה! לכל אלו המכובדים פה היום, זה יום היסטורי. שמזכיר עוד יום היסטורי 14 מאי 1948, כשהנשיא טרומן היה המנהיג הראשון להכיר במדינת ישראל אחרי העצמאות שלה. זה היה יום שסלל דרך לעתיד מזהיר. אני מאמין שבמהלך העשורים הבאים נזכור את ינואר28, 2020 כיום שבו בפעם הראשונה הכרת באיזורים ביהודה ושומרון שהכרחיים לבטחוננו ומרכזיים למורשתנו".

רה"מ נתניהו המשיך והוסיף כי "ביום הזה גם אתה סללת נתיב מזהיר לישראלים ולאיזור, על-ידי הצגת מסלול ריאלי להסכם בר קיימא. מאז כינונה, ישראל ייחלה לשלום עם שכניה הפלשתינים והמדינות הערביות. במשך שנים, השלום חמק מאיתנו בגלל התוכניות שכל הזמן נכשלות. הן נכשלו מפני שלא יישבו את האינטרטים הביטחונים של ישראל והשאיפות הלאומיות של הפלשתינים. יותר מדי תכניות רצו שישראל תיסוג משטח הכרחי כמו בקעת הירדן. אתה הכרת בכך שישראל תוכל לקבל שטח שבאמצעותו תוכל להגן על עצמה בעצמה. במשך זמן רב מדי, ליבה של הארץ שלנו, שבה אבותינו התפללו ושבה מלכינו שלטו, נקראה שטח כבוש בלתי חוקי. היום אתה מוציא את האוויר מהשקר הגדול הזה. אתה מכיר בכל הקהילות ההיהודיות ביהודה ושומרון, גדולות כקטנות. מדובר באיזורים שהם סלע היסוד של התרבות שלנו. איפה שיעקב חלם את חלומו, שילה שבה היה ארון הברית למשך עשרות שנים, האיזורים האלו יוכרו על-ידי ארה"ב כחלק קבוע של המדינה היהודית".

צילום: אי.אף.פי

נתניהו הדגיש כי "בגלל ההכרה ההיסטורית הזאת, ובגלל שהתכנית שלך מצליחה ליישב את מה שתכניות אחרות לא הצליחו אני רוצה לאמץ את התכנית כבסיס למו"מ. תודה הנשיא על התכנית הנהדרת הזאת. לאור כל מה שעשיתה לישראל, אני לא מופתע. אתה החבר הכי טוב שלישראל היה בבית הלבן. למרות שהיו לנו חברים טובים במסדרונות האלו, זה אפילו לא קרוב. ההחלטה ההיסטורית שלך להכיר בירושלים, ובריבונות על הגולן, להכיר בזכות שיש לישראל ביו"ש ועמידתך נגד איראן ונגד הסכם הגרעין, יכולתך לחסל את סולימאני, תמיכתך בשת"פ בין ישראל לארה"ב בתחום הצבאי האסטרטגי והמודיעיני, מלמד על החברות והמחויבייות העמוקה שלך לישראל".

"לפני שלוש שנים, הזכרת פה בבית הלבן שאתה מחוייב להשיג הסכם. אני שותף למחוייבות זו, אני רוצה הסכם שיביא כבוד וחיים לאומיים לפלשתינים. ההסכם שאתה מציע מתייחס לשורש הסכסוך - מחייב את הפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית. שנית, הוא קובע שישראל תשמור על שליטה ביטחונית ממערב לירדן, ובכך תיצור גבול קבוע מוכר. וההסכם קורא לחמאס לפרק מנשקו ולעזה להיות מפורזת.ההסכם עוד קורא לבעיית הפליטים שצריכה להיפתר מחוץ למדינת ישראל והוא קורא לכך שהבירה העתיקה שלנו תישאר תחת ריבונות ישראלית, ובלתי מחולקת עם גישה לכל הדתות והשארת הסטטוס קוו".

"התכנית לא עוקרת אף אחד מביתם, לא פלשתינים ולא ישראלים, אלא רק מציע פתרונות חדשניים, שבה כולם יהיו מחוברים זה לזה. לכן זה טוב שאתה בתחום הנדלן, כך אפשר לחשוב מחוץ לקופסא. אנחנו רוצים שהפלשתינים יהיו עם תקווה ושגשוג, התכנית שלך מציעה זאת. היא מציעה נתיב למדינה עתידית. אני יודע שייקח להם זמן רב להגיע לסוף הדרך, ואולי גם לתחילת הדרך. אם הם באמת ובתמים רוצים לקחת את הנתיב הזה ולעשות שלום עם המדינה היהודית ולהיענות לתנאים שהצגת, ישראל תהיה שם - ותהייה מוכנה לדון על שלום באופן מידי".


 

צילום: אי.אף.פי

צילום: אי.פי

רה"מ נתניהו הדגיש כי "ללא קשר להחלטת הפלשתינים, ישראל תשמר ל-4 שנים לפחות ותשמור על הסטטוס קוו בשטחים שאינם מיועדים למדינה פלשתינית, ותחיל את החוקים שלה לכל היישובים היהודים ביו"ש ובאיזורים האחרים שמיועדים לישראל, ולאיזורים שארה"ב הכירה כשטח ישראל. ההחלטה הזאת תגן על ביטחונה הלאומי ותשאיר אופציה לפתרון פוליטי בשנים הקרובות. אני מקווה שהם יקבלו את החזון שלך לשלום. אני מקווה שהם יקבלו את החזון שלך שאנחנו עמלנו עליו כל כך הרבה, וההזדמנויות הרבות שמציג החזון הכלכלי שלך. דרוש הרבה כישרון לדחות 50 מיליארד דולר, אני יודע מה הם יכולים לעשות לצעירים. אני מקווה שהפלשתינים יקבלו את זה בברכה, ויבנו חזון של שגשגו ושלום. אני מקווה שמדינות אחרות יקבלו את החזון הזה ויצרו עתיד אדיר".

"אני רוצה לברך את הצוות הנפלא שלך על כל העבודה שלהם. קושנר, ללא הנחישות שלך, היום הזה לא היה מגיע. אני יודע עד כמה עתיד העם היהודי הוא בעל משמעות לך ולמשפחתך. היום עזרת להבטיח את העתיד הזה, אנחנו מחוייבים לך ולנשיא טראמפ חוב נצחי של תודה".

"אני מבין בגודל השעה, כמוך, אני איתך מוכן לאחוז בהזדמנות ולשנות את ההיסטוריה. אני יודע שתהיה התנגדות, תמיד יש, יהיו מכשולים, וביקורת רבה, אך יש אמרה יהודית מוכרת: אם לא עכשיו אימתי? ואם לא אנחנו אז מי? הסכם דיל המאה שלך הוא הזדמנות המאה, ואל דאגה, ישראל לא תחמיץ את ההזמדנות הזאת. דונלד, בורכנו בחברות שלך ושל המעצמה הגדולה בעולם - אמריקה. אלוהים יברך את אמריקה ואת ישראל, ואת כולנו בשלום ושגשגוג וביטחון".

שעה קלה לפני הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא טראמפ, רה"מ פרסם פוסט ברשת הטוויטר ובו כתב "זה יום היסטורי למדינת ישראל ואחד הימים החשובים בחיי. כמו תמיד, איני נותן לשום דבר אחר להפריע לי מלעבוד למענכם - למען ביטחון ישראל, למען עתיד ישראל".

מוקדם יותר היום, בכיר בממשל טראמפ אמר ל-"ישראל היום" כי הערב יינתן אור ירוק להחלת הריבונות וכי האמריקניים מצפים לביצוע מיידי. "טראמפ ייתן לנתניהו היום אור ירוק לסיפוח. מאותו רגע הכל יהיה בידי נתניהו כשהממשל אף יצפה ממנו לספח באופן מיידי", לשון הבכיר.

פסגת השקת התוכנית שמתקיימת הערב, הגיעה אחרי שאתמול נפגש נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת כחול לבן, ח"כ בני גנץ. בפגישות עימם, טראמפ דן עם השניים על תוכנית המאה.

בתוך כך, כשברקע האיומים של הפלשתינים להבעיר את השטח בעקבות פרסום תוכנית המאה, שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי קיימו מוקדם יותר היום הערכת מצב מיוחדת בגזרת יו"ש. השר בנט הנחה את הכוחות להיערך לתרחיש של הסלמה מיידית וכן להתססת השטח בהיעדר שיתוף פעולה מצד הרשות הפלשתינית.

הערכת המצב הביטחונית התקיימה לאחר שאתמול פורסם כי יושב ראש הראשות הפלשתינית, אבו מאזן תקף את התוכנית המדינית שצפוי היה להציג הנשיא טראמפ, ואף כינה אותו "כלב בן כלב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר