תקווה לסובלים ממחלות ריאה קשות

מחקר חדש הוכיח: טיפול בתרופה "אופב" מספק ירידה של 70% בקצב התקדמות מחלות הגורמות להצטלקות הריאה ולתמותה מהירה • פרופ' אורן פרוכטר: "זאת פריצת דרך"

נחמה ריבלין ז"ל // צילום ארכיון: דודי ועקנין

מחקר חדש מספק לראשונה תקווה לכאלף חולים בישראל הסובלים ממחלות ריאה קשות, הגורמות להצטלקות הריאה.

המחקר מצא כי התרופה OFEV, שמשמשת לטיפול במחלת הריאות פיברוזיס ריאתי IPF (שממנה סבלה אשת הנשיא, נחמה ריבלין ז"ל), יכולה לסייע במחלות ריאה שעד כה לא היה עבורן טיפול תרופתי יעיל.

מדבר במחלות אשר תוחלת החיים של החולים הקשים בהן היא כשלוש שנים וחצי, ושאיכות חיי החולים ירודה - חלקם מונשמים או נעזרים בחמצן, ומתקשים לנהל אורח חיים תקין.

במחקר, שהוצג במושב המרכזי של כנס רופאי הריאות האירופי (ERS), נמצא כי הטיפול בתרופה "אופב" הוביל לירידה של 70% בקצב התקדמות המחלה. מדובר בחולים שעד כה הטיפול היחיד למחלתם, מלבד השתלת ריאות בשלביה המתקדמים, הוא טיפול תומך (חמצן). טיפולים אחרים, כמו סטרואידים או תרופות לדיכוי מערכת החיסון, לא הביאו לשיפור וגרמו לתופעות לוואי קשות.

המחקר נערך במשך שנה ב־153 מרכזים רפואיים ב־15 מדינות, ונבדקו במהלכו 663 חולים בני 18 ומעלה עם מחלת ריאות פיברוטית; בסיומו נמצא כי הטיפול בתרופה האט ב־65־70 אחוזים את קצב ההידרדרות בתפקודי הריאות. תופעות הלוואי שדווחו היו שלשול ופגיעה בכבד.

קבוצת מחלות הריאה הגורמות להצטלקות כוללת יותר מ־200 מחלות, כולן נדירות, קטלניות וללא טיפול מאושר. 

פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מכון הריאות וטיפול נמרץ נשימתי בבי"ח וולפסון, הסביר: "מבחינתנו זאת פריצת דרך. זה טיפול שיכול להוות פתרון לכאלף חולים בישראל, שעבורם עד היום לא היה טיפול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר