אלרגיה של העין: על הצד הלא מוכר של הקיץ

האם העיניים שלך דומעות, מגרדות או כואבות? ייתכן שאתה סובל מאלרגיה של העין, שנוטה להופיע בעיקר בשיא האביב ובתחילת הקיץ. למדו כיצד לזהות אלרגיה של העין, מה גורם לה, מה הטיפול ומתי צריך לחשוד בעדשות המגע. בשיתוף המומחים של רשת 'עיניים'

צילום: //

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-25%-40% מהישראלים סובלים ממחלה אלרגית, כאשר שיא האלרגיות נרשם בימים אלו- עם סיום האביב ותחילת הקיץ.

בנוסף לביטויים ידועים של המחלה, כגון: נזלת ואסטמה אלרגית, גם אלרגיה עינית, שידועה  בכינויה “דלקת לחמית אלרגית”, היא ביטוי נפוץ וידוע לאלרגיה עונתית.

123rf

למה העין שלנו אלרגית?

הבסיס לאלרגיה של העין הוא זיהוי של אלרגן (גורם זר) כלשהו כמסוכן לנו -למרות שהוא לא. זיהוי שגוי זה גורם לייצור של נוגדנים חיסוניים, שיחד עם תאי מערכת החיסון, גורמים לביטויי האלרגיה המוכרים. היום אנו יודעים שחלק מהסיבה לעין אלרגית נטועה גם בתורשה, כך שאם הורייך סובלים מהתופעה יש סיכוי מוגבר שגם אתה תסבול ממנה.

סובלים מאלרגיה בעין? היכנסו עכשיו לפורום בריאות העין של רשת ‘עיניים’ באתר BEOK

מה גורם לאלרגיה של העין?

הסיבה הנפוצה ביותר לאלרגיה של העין היא אלרגיה עונתית שנגרמת כתוצאה מחשיפה סביבתית לאבקנים, עשבים, דשאים, עשן ונבגי עובש. תסמיני האלרגיה אצל אנשים אשר סובלים מאלרגיה עונתית יוחמרו דווקא בעת יציאתם מהבית ויגיעו לשיאם בעונות האביב והקיץ.

זאת, בניגוד לסובלים מאלרגיה לאורך כל השנה. אנשים אלו נוטים לסבול יותר מאלרגניים כגון: קרדית האבק ופרווה של חיות מחמד שנוכחים בעיקר בבית. הסובלים מאלרגיה לגורמים אלה יסבלו מהמצב לאורך רוב השנה עם שינוי מועט בין העונות.

תסמיני דלקת לחמית אלרגנית

אלרגיה של העין נחלקת למספר תת- הסתמנויות בשמות שונים. עם זאת, מספר גורמים משותפים לרוב ההסתמנויות:

  1. עיניים דומעות ואדומות
  2. גרד בעיניים.
  3. רגישות לאור.
  4. אודם בעיניים.
  5. מראה של גרגרים על העיניים.
  6. נפיחות של העפעפיים.

תסמינים אלה יכולים להופיע יחד עם סימפטומים אחרים של האלרגיה, כגון: נזלת מרובה או אף סתום. חשוב לזכור שלרוב רק חלק מהתסמינים יופיעו, ואין הכרח בהופעה של כולם כדי לאבחן את המצב.

הקשר בין עדשות מגע לאלרגיה של העין

“אנחנו רואים עלייה בתלונות על אי-נוחות עינית בקרב המשתמשים בעדשות מגע בעונת האלרגיות” מסביר ד”ר  שמואל לוינגר, מנהלה הרפואי של רשת ‘עיניים’ ומנתח רפרקציה , קרנית וקטרקט . “אבחנה של עין אלרגית היא לא תמיד עניין קל, שכן חלק מעדשות המגע גורמות לתסמינים שמזכירים תסמינים אלרגיים. כך למשל, עדשות מגע מסוג מסוים יכולות לגרום לתגובה שדומה לאלרגיה, ולמעשה עדיין מתקיים דיון בעולם הרפואי האם מדובר באלרגיה או בתגובה אחרת לסוג זה של עדשות”.

כיצד מאבחנים אלרגיה עינית?

כדי לאבחן אלרגיה של העין, הידועה כ-conjunctivitis, על רופא העיניים לבחון את שתי העיניים במכשיר הבדיקה הידוע כ-Slit-lamp. בבדיקה זו, רופא העיניים יחפש סימנים לאלרגיה, כמו: נפיחות של כלי הדם על פני העין. זאת, בנוסף לשיחה בה ימפה הרופא את גורמי הסיכון וישלול מצבים אחרים שיכולים להידמות לעין אלרגית. לרוב, דלקת לחמית אלרגית מופיעה באופן דומה בשתי העיניים.

טיפול בעין אלרגית ודרכי מניעה

הטיפול העיקרי באלרגיה של העין הוא מניעת חשיפה לאלרגנים.

בין אם אתה מתאפיין באלרגיית בית או באלרגיית חוץ, הימנעות מהאלרגנים יכולה לשפר משמעותית את ביטוי המחלה. אם אתה סובל מאלרגיית חוץ לאבקנים ולעובש נסה לעקוב אחר הכללים הבאים:

  1. להשאיר את החלונות סגורים בלילה, תוך שימוש במזגן שלרוב גם מנקה ומייבש את האוויר. זה נכון גם לנהיגה ברכב.
  2. להישאר כמה שיותר בתוך חללים סגורים כאשר יש אבקנים רבים בחוץ. אם היית בחוץ, השתדל להתקלח, לחפוף את השיער ולהחליף בגדים לאחר שאתה חוזר לחלל סגור.
  3. לא לגזום דשא, לאסוף עלים או לבצע פעילויות אחרות שיכולות להעלות לכיוונך אבקנים.
  4. להשתמש בכובע עם שוליים רחבים שיכולים למנוע מאבקנים לנחות על עינייך.
  5. להשתמש במשקפי שמש שיכולים לשמש חוצץ מכני שיקשה על אבקנים להתיישב על עינייך.
  6. לשקול שימוש בטיפות עיניים מסוג Saline כשאתה חוזר מהחוץ.

אם סביר שאתה סובל מאלרגית פנים, הנובעת מחשיפה לגורמים שנמצאים בעיקר בבית, נסה את הצעדים הבאים:

  1. אם סביר שעובש הוא מרכיב מרכזי באלרגיה שלך, נסה להוריד את אחוז הלחות בביתך ל-30%- 50%, והקפד לנקות אזורים עם לחות גבוהה כמו מרתפים, חדרי רחצה ומטבחים.
  2. אם סביר שאבק הוא מרכיב מרכזי באלרגיה שלך, השתדל לכבס את מצעי המיטה לעיתים קרובות בטמפרטורה גבוהה.
  3. למרות שאלרגיות פנים הן קשות יותר להתמודדות, ניתן לצמצם את כמויות האבק ופרוות בעלי החיים על ידי שימוש בשואב אבק בעל מסנן HEPA והרחקת חיות מחמד מחדר השינה.

 

כיצד מטפלים בעין אלרגית?

הטיפול התרופתי בעין אלרגית מתחלק למספר סוגי טיפולים:

  1. טיפות מלאכותיות: טיפות עיניים יכולות להקל על האלרגיה על ידי סילוק האלרגנים מהעין. רוב הטיפות ניתנות ללא מרשם רופא וניתן להשתמש בהן עד 6 פעמים ביום, בהתאם להנחיות הרוקח או הרופא שרשם לך אותן.
  2. מפחיתי גודש (עם או ללא אנטי-היסטמינים): מפחיתי גודש יעזרו להקל על האודם בעין. חלק מהמפחיתים ניתן לקבל גם ללא מרשם רופא. מפחיתי גודש המכילים מרכיב אנטי- היסטמיני קוטעים חלק מהשרשרת האלרגית ועוזרים לטפל גם בגרד. השימוש בתכשירים אלה מוגבל בדרך כלל בזמן ומומלץ להתייעץ עם רופא עיניים מומחה במהלך הטיפול בהם.
  3. אנטי-היסטמינים: כאמור, אנטי-היסטמינים הם חומרים שניתן ליטול בבליעה או לטפטף לתוך העין כדי להקל על עצם התפתחות האלרגיה. עם זאת, שימוש באנטי-היסטמינים עלול לגרום ליובש בעיניים שיכול להוביל להחמרת התסמינים. לכן יש להתייעץ עם רופא עיניים בטרם השימוש בהם.
  4. קורטיקוסטרואידים: טיפות עיניים המכילות סטרואידים שמורות בדרך כלל למקרים קשים וממושכים של אלרגיה של העין. טיפול בטיפות אלה יכול להקל משמעותית על גרד, אודם ונפיחות אך הוא כרוך גם בסיכון מוגבר לתופעות לוואי. לכן טיפול באלרגיה של העין באמצעות סטרואידים נעשה לרוב בהשגחה של רופא עיניים.
  5. תרופות אימונותרפיות: במקרה שאלרגיית העיניים לא נשלטת על ידי הימנעות מאלרגנים, טיפות עיניים או תרופות אחרות ניתן לשקול לבצע טיפול באמצעות זריקות אלרגן. בטיפול זה, מרגילים את הגוף לאלרגן על ידי הזרקתו בריכוזים הולכים וגדלים לאורך זמן.
  6. החלפת עדשות: חלק מעדשות המגע יכולות לגרום לתסמינים דומים לאלרגיה. בזמן התקפים אלרגיים, ייתכן שזה רעיון טוב להחליף את עדשות המגע שלך בעדשות מגע חד-פעמיות. בטווח הרחוק, ייתכן שניתוח להסרת משקפיים יוכל להועיל לך.

סיכום- עין אלרגית

למרות שעין אלרגית  אינו מצב שמסכן את הראייה בדרך כלל ,מדובר במצב לא נעים שלעיתים קרובות דורש טיפול. בעיקר בחודשים אלה קיימת עלייה במספר הסובלים מעין אלרגית, לרוב על רקע ריבוי האלרגנים שנמצאים באוויר. אם אתם סובלים מעין דומעת, גרד, עין אדומה או נפיחות ייתכן שגם אתם סובלים מעין אלרגית וסביר שביקור אצל רופא עיניים מומחה יוכל לסייע לכם.

רופא עיניים מנוסה יוכל להדריך אתכם כיצד לצמצם את החשיפה לאלרגנים, מהו הטיפול התרופתי המיטבי עבורכם ומה תוכלו לעשות כדי לצמצם את הסיכוי שעדשות מגע תורמות לאפשרות של אלרגיה.

הכירו את המומחים של רשת עיניים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר