הזוי: "טווס תקף חייל"

תחקיר בטיחות הופץ ברחבי צה"ל והתברר כפברוק מוחלט • רק 13 שנים אחרי האירוע התברר מי עומד מאחוריו • הסיפור הוויראלי הראשון בצה"לנט

טווס // צילום: גיל אליהו ג'יני

תחקירים בצה"ל הם דברים שבשגרה. אחרי כל אירוע שהשתבש או שלא בוצע לפי הכללים המוגדרים של הצבא מתבצעת בדיקה מקיפה ולאחריה מפיק הצבא מסמך שמכונה תחקיר. תפקידו הוא להפיק מסקנות ולמנוע טעויות דומות על ידי חיילים. לכן, כשאלפי חיילים נחשפו לתחקיר שהופק בספטמבר 2005 הוא התקבל בהבנה וללא פקפוק, מה שיצר פארסה לא פשוטה. 

 

בתחקיר שהופץ בתפוצת נאט"ו לכלל יחידות צה"ל סופר על תקרית שהתרחשה לגדוד 75 של חיל השריון שיצא ל"תרבות יום א'" בגן החיות התנ"כי. במהלך הסיור, נכתב, חייל בשם יגאל זגורי התחיל להתגרות בטווס וזה לא נשאר חייב ותקף אותו ברגלו. 

"החיילים הגיעו לגן החיות במסגרת תרבות יום א'. הובהר לחיילים להתרחק מהחיות המסתובבות חופשי לתצוגה בגן. במהלך ביקור באזור בעלי הכנף החייל יגאל זגורי התקרב לאחד הטווסים והחל להתגרות בו. הטווס ראה בחייל איום, תקף אותו ופצע אותו קלות ברגל", נכתב. 

התחקיר כלל את שמות המעורבים "יגאל זגורי והטווס" ותחת הכותרת ממצאים וסיבות לפגיעה נכתב כי "הטווס הוא ממין זכר וראה בהתגרות פגיעה בטריטוריה שלו. החייל ידוע בתור חייל בעייתי. חייל נוסף שנכח במקום זרק אבנים על הטווס". בתחקיר נטען שהחייל נפגע קלות ברגלו הימנית וכנקודה לשימור צוין כי המפקדים טיפלו במהירות בפצוע. 

 

 

לבסוף, נכתבו המסקנות והלקחים בעקבות האירוע: "יש לערוך תדריך בטיחות מסודר לפני כל ביקור של הצבא במוסדות שיש בהם מגע עם בעלי חיים. יש לערוך הסברה ביחידות בנוגע למגע עם בעלי חיים בבסיס. על החיילים להבין את הבעייתיות שבהתגרות עם טווסים". על התחקיר היה חתום סמל בשם דניאל פלג, שהמליץ: "יש להפיץ את התחקיר בכל הקורסים הפיקודיים של צה"ל".

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

ואכן, התחקיר הועבר ביחידות רבות בצה"ל, וחיילים ומפקדים למדו מהמסקנה המתבקשת – לצמצם את הפגיעה בחיילים מפני טווסים רצחניים. אלא שהייתה רק בעיה אחת קטנה – האירוע מעולם לא התרחש. 

על פניו התחקיר נראה היה אמיתי. הוא נכתב על פי כללי התחקיר הצבאי, הודפס על נייר מכתבים של סגן מפקד גדוד 75 בשריון ונתמך על ידי פקודות מטכ"ל שקובעות שיש איסור על כל סוג של מגע בין חיילים לבעלי חיים. כך לדוגמה, קובעת פקודה כי "חייל לא ייזום כל סוג של מגע עם בעלי חיים במחנות צבא או במתקני צבא". פקודה נוספת מחדדת את ההנחיה: "חייל לא יצוד חיית בר מוגנת אלא אם יש בידו רישיון או היתר מתאימים".

אבל בדיקה מעמיקה יותר גילתה כמה פאשלות: בתאריך שצויין על התחקיר, 11 בספטמבר, גדוד 75 היה בכלל בהכנות לקראת עלייה לקו עזה, לקראת יציאת הכוחות במסגרת תוכנית ההתנתקות. גם שמו של החייל שהשתתף לכאורה בעימות עם הטווס לא היה מוכר בגדוד ומספרו האישי לא היה תקין. לבסוף התברר שהתחקיר כולו פוברק על ידי חייל, שכנראה היה במשמרת משעממת למדי. 

המבוכה בצה"ל הייתה גדולה, והתחקיר המפוברק הפך לשיחת היום בצה"ל. מתברר שהקצינים הבכירים ביותר חשבו שמדובר בתחקיר אמיתי ולא טרחו לבדוק. במפקד קצין שריון ראשי סיפרו שהם קיבלו את המייל ולא פקפקו בו. 

טווס רצחני? לא ממש // צילום: גיל אליהו ג'יני

מי שפחות צחקו מהבדיחה היו מפקדי החייל האלמוני שכתב את התחקיר. בצבא ניסו לאתר את החייל והבטיחו שיועמד לדין בגין שימוש במערכת המייל הצבאית שלא כדין וזיוף של מכתב שנכתב כביכול על ידי סגן מפקד גדוד. אולם הבטחות לחוד ומציאות לחוד. ואותו חייל מעולם לא נתפס. בצה"ל נאלצו לספק תגובה לסיפור ובכך הוא הסתיים מבחינתם. "המייל הצבאי משמש לצורך העברת הודעות חשובות בין חיילים לקצינים, אבל יש מי שמנצל את המיילים למתיחות. האירוע לא היה ולא נברא", נמסר אז. "ככל הנראה מדובר במעשה קונדס".

רק 13 שנה מאוחר יותר, ביוני האחרון, התברר מי עמד מאחורי אותה מתיחה. איתי מיזרב, יועץ בתחום מדיניות חינוך, חשף בטוויטר כי הוא וחבריו יזמו את המסמך. "התחקיר נכתב על ידי הצוות שלי בקורס קציני חי"ר, לוחמים, כניסיון למתוח צוער מעצבן במיוחד שמונה לקצין הביטחות המתרגל, ורצינו לראות אם יפול בפח ויקריא את הבדיה הזו מול כולם. הוא אכן עשה זאת. רק שחוץ מלהביא לו את התחקיר, גם שלחנו אותו בתפוצה לכלל צוערי בה"ד 1. זה כולל את אותם ג׳ובניקים עם זמן פנוי שהעבירו אותו לחבריהם מחוץ לבה״ד ויגאל זגורי החל להיות מפורסם. יתכן ומדובר בפריט הויראלי הראשון בצה״לנט". בעקבות התהודה התקשורתית ירדו היוזמים למחתרת ועקבותיהם לא אותרו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר