צילום: דוברות משרד הביטחון

לראשונה: טיל 'גיל' נורה מצריחון בלתי מאויש

במשרד הביטחון חשפו לראשונה את הצריחון שיוצב על נגמ"ש האיתן ונגמ"ש הנמר ויאפשר נטרול של מטרות תוך שמירה על חיי הלוחמים • "יכולותיו ישפרו באופן משמעותי את הביצועים של הכוחות"

מנהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון סיימה בהצלחה את השלב הראשון בסדרת הניסויים של מערכת הצריחון הבלתי מאויש לנגמ"ש ה'איתן' ונגמ"ש ה'נמר'. במהלך סדרת הניסויים שוגרו בהצלחה טילי 'גיל' מתוצרת רפאל אל עבר מטרות מדומות. הניסוי נערך בשדה הניסויים 'שדמה', במטרה לבדוק את כל הפונקציות התפעוליות של הצריחון.

דוברות משרד הביטחון

מערכת הצריחון הבלתי מאויש פותחה במטרה לאפשר יכולות כדוגמת תותח 30 מ"מ, כוונות מתקדמות ויכולות נוספות. המערכת החדשה מופעלת מתוך תא הצוות במטרה לענות על האתגרים הקיימים בשדה הקרב המודרני תוך שמירה על חיי הלוחמים הפועלים בשטח. היא מורכבת ממערכות שליטה ייעודיות וחדשניות המאפשרות הפעלה של הצריח מתוך תא הצוות במטרה למנוע את חשיפת הלוחמים לסכנות חיצוניות. הצריחון יצויד במערכת הגנה אקטיבית ובמערכות מיגון נוספות וייחודיות. לצריחון יכולות אש ותצפית 'מעבר לגבעה'. במשרד הביטחון מציינים הצריחון הבלתי מאויש יגביר וישדרג את יעילותו של הנגמ"ש בשטח פתוח ובשטח בנוי.

עוד בערוץ חיילים:

- החיילת החירשת מתחננת: "אני בדיכאון, תנו לי להשתחרר"

- טנקים שנשלטים מרחוק: צפו ב"מלחמה האוטונומית"

הניסוי מהווה את השלב האחרון באינטגרציה של טיל 'גיל' לצריחון של מנת"ק. ה'גיל' מהווה כיום מערך נ"ט מרכזי ב-30 צבאות ברחבי העולם, וסופק כבר בכמות של למעלה מ-30,000 טילים. מדובר בטיל אלקטרואופטי, אשר מאפשר יכולת 'שגר ושכח' ו'שגר וצפה'. האינטגרציה של הטיל לצריחון הבלתי-מאויש של מנת"ק, אשר בוצעה בהצלחה על-ידי צוותי מנת"ק ורפאל, תאפשר ללוחמי צה"ל לשגר את הטילים מתוך הרכבים, בעודם מוגנים, מה שיגדיל את טווח התקיפה של הרכבים באופן משמעותי. 

הצריחון החדש // צילום: דוברות משרד הביטחון

המערכת במבט מקרוב // צילום: דוברות משרד הביטחון

"אנו פועלים כל העת על מנת למצוא פתרונות מתקדמים המותאמים לשדה הקרב העתידי וזאת בנוסף למטרה שהיא שמירה על חיי הלוחמים בטנק" ציין אוריאל הוכמן, ראש מדור מערכות הנשק בענף הצריח. "יכולותיו של הצריחון הבלתי מאויש ישפרו באופן משמעותי את הביצועים של הכוחות הפועלים בשטח ויאפשרו אפקטיביות טובה יותר בשדה הקרב".

צבי מ', ראש מנהלת מערכות נשק טקטי מדויק ברפאל מסר כי היכולת לשלב את טילי הגיל בצריחים הבלתי-מאוישים של נגמ"שי ה'איתן' וה'נמר' מקנה לרכבים אלה יתרון מבצעי משמעותי בשדה הקרב, בפגיעה מדויקת במטרות רחוקות ובתרחישי קרב רבים בזירות הלחימה השונות.

צה"ל הצטייד לאחרונה בטילי גיל 2, דור-5. משגר "גיל" המותקן על ה'נמר' ועל ה'איתן' מאפשר גם שיגור של טילים אלה, כן ויאפשר את הגדלת טווחי הירי של הרכבים.  בנוסף, טיל גיל-2 יאפשר ירי ללא קו ראייה לנקודת ציון, וכך יוכלו הרכבים לשגר טילים ממדרון אחורי ללא חשיפה לאויב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו