מחקר: תוספי ויטמין D ואומגה 3 לא יעילים במניעת מחלות

בניגוד לדעה הרווחת כי תוספי תזונה של ויטמין D ושמני דגים מסייעים למניעת מחלות, מחקר בהרווארד טוען ההפך • מומחה למטבוליזם: "מי שקונה את תוספי התזונה הללו פשוט מסדר לעצמו שתן יקר"

מזון בריא עדיף על כדורי תוספים (תמונת המחשה), צילום: Getty Images

שני מחקרים גדולים בחנו לעומק את ההשפעה של תוספי התזונה ויטמין D ושמן הדגים אומגה 3 על מבוגרים בני 50. השורה התחתונה במחקרים הייתה שלתוספים אין כל השפעה בריאותית מונעת מבחינת התקפי לב, שבצים או סרטן. המחקר של אוניברסיטת הרווארד שעקב אחרי 25 אלף בני 50 ובנות 55 במשך שש שנים, מצא שכמות התקפי הלב, השבצים או מקרי הסרטן בקרב אלה שנטלו את התוספים לא הייתה שונה מזו של אלה שנטלו את תרופת הפלצבו (תרופת דמה) מדי יום. 

ויטמין D הוא רכיב תזונה חיוני, העוזר "לנעול" את הסידן בתוך העצמות, והוא חשוב במיוחד בזמן הילדות ולנשים בהיריון. ויטמין D אפשר לצרוך באמצעות מזון, או שהגוף יכול לייצר אותו בעצמו בחשיפה לאור שמש. ברם, מאחר שרוב האנשים בעולם המודרני מבלים את רוב שעות היום במשרדים, בעולם המערבי חוסר בוויטמין D הוא תופעה נפוצה. חוסר בוויטמין D נקשר למקרים כמו בעיות לב והתפתחות סרטן, אולם המחקר מצא שרמות נמוכות של ויטמין D נמצאו גם אצל מעשנים, בעלי משקל יתר ובעליהם של עוד גורמי סיכון למחלות אלה, שאינם קשורים לחוסר בוויטמין. 

מומחי בריאות ציינו שהם מקווים שהמחקר יעזור להזים את הטענות שאופפות תוספי מזון ואת התפיסה הרווחת בציבור, כי כדורים כאלה יכולים לבטל השפעות מזיקות הנובעות מתזונה לא בריאה או סגנון חיים הרסני. 

פרופ' נאביד סאטאר, מומחה למטבוליזם מאוניברסיטת גלזגו אמר לאינדיפנדנט כי "חברות רפואה משלימה משווקות בצורה מתוחכמת מאוד את התוספים האלו, אבל זה לא מגובה בהוכחות. רוב האנשים שקונים את התוספים הללו, בסך הכל מארגנים לעצמם שתן מאוד יקר. הם מבזבזים את זמנם, ומקבלים אישורים כוזבים של הגנה ממחלות בזכות אותם תוספים, בשעה שמה שהם באמת צריכים לעשות זה לבחון את סגנון החיים שלהם, ולשפר אותו בדרכים מהנות ושיעזרו להם להיות בריאים". 

המחקר השני, שנעשה על ידי ה-NIH (מכון הבריאות הלאומי של ארה"ב) טוען שדווקא לאומגה 3 ולשמני דגים יש השפעה חיובית על חולי לב – אלא רק במינונים גבוהים מאוד, כאלה המצויים בתרופות מרשם, ולא בכדורים הנמכרים בחנויות הטבע.

לתקציר המחקר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר