הזמנים משתנים, הבדיחות מתפתחות, אבל גם בשנת 2018 הקומדיה הישראלית לא מוותרת על אחד מאבני היסוד שלה - ההומור העדתי. "שנות ה-80", הקומדיה של שלום ומני אסייג ואחת מהפקות המקור המובילות של רשת, לא מתביישת להתמיד ולהעמיד במרכז היצירה את הקונפליקט המזרחי-אשכנזי ולרוץ איתו במשך ארבע עונות, והחמישית בדרך. עד כמה מדובר בקלף מנצח? אסייג וחבורתו ניצחו אמש (ג') את ריאליטי הבישול החדש של קשת, וגם אם מדובר בנתון השקה לא מזהיר של כ-15%, עדיין לנצח ריאליטי, ועוד של קשת, זה ממש לא עניין של מה בכך.
הסדרה, שהשיקה אמש עונה חדשה עם פרק כפול (שהיה למעשה שני פרקים רגילים לגמרי), היא גרסה טלוויזיונית עכשווית לסרטי הבורקס הקלאסיים שגדלנו עליהם. היא רוכבת בנוסטלגיות על אותם קונפליקטים שמרניים מלפני ארבעים שנה כדי לספר לנו סיפור על קיפוח, הבדלי מעמדות, פריפריה, סטיגמות ודעות קדומות, וכל זה עם קריצה קלה לימינו.
אם בבורקס של "צ'רלי וחצי" היה לנו את צ'רלי בן חנניה משכונת המצוקה, שמנהל קשר בלתי מקובל עם גילה זוהר המליינית מצפון תל אביב, אז ב"שנות ה-"80 קיבלנו את שלום מטירת הכרמל שמתאהב בגילה מקיבוץ כלשהו בצפון, אבל הוריו לוחצים עליו לפרק את הקשר.
"צ'רלי וחצי" גרסת 2018 בשנות ה-80 // צילום: אוהד רומנו
כמו בבורקס, גם ב"שנות ה-,"80 שמשחזרת את ימי ילדותו של אסייג, ניתן למצוא בשכונה הצבעונית המון טיפוסים חמומי מוח, אבל כאלה עם לב זהב. שרלטנים ונוכלים, אבל אנשים חמים באורגינל. הסטיגמות של הדמויות שולטות ובונות מעצמן את קווי העלילה השונים, כמו גם את הפאנצ'ים. הסיפור לא באמת חשוב כאן. למשל, הפרק הראשון אתמול הסתיים מבלי לחשוף האם סיפורי האהבה שנרקמו לאורך חצי שעה אכן יחזיקו מעמד ויגברו על הסטיגמות ועל התנגדות ההורים. הפרק שאחריו עבר להתעסק בסלקציה במועדונים, בתחרות גינון ובשכן מהורהר הלום קרב.
שלום אסייג כבר פיצח מזמן את הנוסחה אל לב לבו של הקונצנזוס הישראלי: באמצעות נגיעות עדינות וממוקדות הוא שדרג את ההומור העדתי לדרגת שלמות. בדומה מאוד למה שאדיר מילר עושה בגרסת הקהל הסאחי המצוי, אסייג כבש מזמן את תואר המלך הבלתי המעורער של הומור המקופחים העדתי. אז מי מספר אחת?
• ה-BDS דרשו מישראלית לא להופיע בישראל
• הסדרה המגניבה ביותר בנטפליקס
• חידון: מזהים מי אחי המפורסם?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו