צנחני גדוד 890 חוזרים למיתלה

60 שנה מאז הצניחה המבצעית היחידה בתולדות צה"ל, שפתחה את מבצע קדש, ישחזרו בחודש הבא לוחמים ותיקים וצעירים את המבצע • "המצנחים היום שונים, המטוסים חדשים, אמצעי הלחימה שונים - אבל הרוח של הלוחמים היא אותה רוח"

צילום ארכיון: לע"מ

משחזרים את ההיסטוריה: 60 שנה לאחר הצניחה המבצעית הראשונה (והיחידה) בתולדות צה"ל, ישחזרו לוחמי גדוד 890 של הצנחנים את האירוע ההיסטורי שנחקק במורשת צה"ל.

 השחזור יתקיים בחודש הבא, ובמהלכו יצנחו כ־60 מפקדי הגדוד באזור רביבים שבנגב, לאחר שייפגשו עם לוחמים ותיקים שהשתתפו בקרב. 

מפקד גדוד 890, סא"ל אליאב אלבז // צילום: דובר צה"ל

נזכיר כי הצניחה במיתלה היתה הפעולה שפתחה את מבצע קדש בשנת 1956, שבמהלכו כבשה ישראל את חצי האי סיני ואת רצועת עזה (בתמיכתן של בריטניה וצרפת). הצניחה עצמה בוצעה לאחר פקודות מבצע ותכנונים רבים ב־29 באוקטובר. מאות לוחמים הוצנחו מ־4 מטוסים בלב מצרים, מתוך מטרה לייצר עילה להתערבות בריטית וצרפתית בעימות המתהווה. 

עד ללילה שבין 30 ל־31 באוקטובר התנהל המבצע על פי התוכנית ללא תקלות מיוחדות. ראש מטה פיקוד הדרום, רחבעם זאבי, טען לימים כי הינחה את הכוחות הרגליים של חטיבת הצנחנים 202, בפיקודו של אריאל שרון, להימנע מלחימה, אך שרון ביקש ממנו להוציא סיור מצומצם לבדיקת השטח וזאבי אישר זאת. הסיור המצומצם ששלח שרון היה כוח של גדוד שלם, שנתקל בכוחות מצריים וניהל קרב קשה ועקוב מדם, שבמהלכו נהרגו 38 לוחמי הגדוד.

הסבא יטוס עם נכדיו

לשם ביצוע השחזור, יצרו בשבועות האחרונים מפקדי גדוד 890 של הצנחנים קשר עם לוחמי העבר של הגדוד, שצנחו במיתלה. בסך הכל, נוצר קשר עם כ־40 לוחמים, הנושקים כיום לגילי ה־80, שהסכימו להשתתף בפרויקט השחזור. 

בחודש הבא, בשבוע שמתחיל ב־11 בספטמבר, ייפגשו לוחמי הגדוד היום עם לוחמי העבר הוותיקים, וכל 4-3 לוחמים יגיעו לביתו של לוחם ותיק לשמוע את מורשת הקרב שלו. בהמשך השבוע יערכו הלוחמים נוהל קרב, וביום רביעי, 14 בספטמבר, תתקיים, כאמור, הצניחה המיוחדת של כ־60 מפקדי גדוד 890 באזור רביבים שבנגב - מתווה הדומה לצניחה ההיסטורית. 

מפקד הגדוד, סא"ל אליאב אלבז, מסביר שכדי שהשחזור יהיה קרוב למקור ככל האפשר, הלוחמים יקבלו את הפקודות המקוריות שניתנו בשנת 1956, שאותן מצא גדוד 890 בארכיון צה"ל. "לקחנו מפות וניסינו להתאים את השטח כמה שאפשר", אמר סא"ל אלבז, "אז לא היו ג'יפיאסים. התדריך לפני 60 שנה עסק באיך כונסים (מתכנסים למקום אחד לאחר הצניחה), איך מצניחים להם אספקה, מקרים ותגובות ראשוניות ועוד".

לאחר הצניחה, ימתינו מרבית הצנחנים הוותיקים למפקדי גדוד 890 על הקרקע. בודדים יעלו עימם למטוס ה"שמשון" שיצניח אותם, אחד מהם הוא סב של תאומים שמשרתים כיום בגדוד 890 ויצנחו בשחזור. 

כשירות מבצעית

"השחזור לא יהיה מדויק. המצנחים היום שונים, המטוסים חדשים, אמצעי הלחימה שונים. אבל הרוח של הלוחמים היא אותה רוח", ציין סא"ל אלבז, "גם אז וגם היום יש ללוחמים את אותם חששות ברגע של הצניחה. אבל היום אולי חסרה התעוזה של פעם. אני לא בטוח שמישהו היום יאשר צניחה בכזה עומק. אני לא יודע אם ייתנו פקודה כזו". 

לוחמי הצנחנים. ישוחחו עם הלוחמים הוותיקים // צילום: דו"צ

נציין כי עד לפני כמה שנים לא היתה בידי צה"ל יכולת הצניחה, אך מפקד חטיבת הצנחנים לשעבר, אלוף־משנה אמיר ברעם, החליט להחזיר את היכולת לפני כארבע שנים.

מאז, שומרת החטיבה על כשירות מבצעית, וכך בחטיבה צפויים להתקיים בשבועות הקרובים תרגילי צניחה נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר