עשור למלחמת לבנון השנייה: יומן מלחמה

119 חיילים ו־44 אזרחים הרוגים • כ־15 אלף גיחות של חיל האוויר לשטח לבנון • כ־4,000 רקטות נורו לשטח ישראל • יום אחרי יום, 34 ימי הלחימה במלחמת לבנון השנייה

הקצין הפצוע רס"ן תומר בוהדנה מסמן "וי" // צילום: אי.אף.פי // הקצין הפצוע רס"ן תומר בוהדנה מסמן "וי" // צילום: אי.אף.פי

היום ה־1, יום רביעי, 12.07.06: בעקבות תקיפת צה"ל ברצועת עזה, שיגרו אנשי חיזבאללה בסביבות השעה תשע בבוקר מטחי קטיושות אל יישובי הגליל. במקביל לירי חדרה חוליה מהארגון מעבר לגדר המערכת ותקפה שני רכבים צבאיים שנעו לאורכה. במתקפה על הרכבים נהרגו שלושה חיילים, שניים נפצעו ושניים נחטפו.

בניסיון למצוא את החטופים החל צה"ל בהפצצות של הגשרים וכוחות שריון חדרו לשטח לבנון. במהלך החיפושים עלה טנק על מטען וארבעה חיילים נהרגו, ובהמשך נהרג חייל נוסף.

בעקבות התקרית הקשה התכנסה הממשלה והחליטה על תגובה קשה נגד חיזבאללה, ואישרה מבצע צבאי נגדו שייקרא בתחילתו "שכר הולם".

לאחר נפילת הקטיושה בכפר גלעדי // צילום: אי.פי

היום ה־2, יום חמישי, 13.07.06: במהלך היום נורו יותר מ־100 קטיושות וטילים לעבר יישובי צפון הארץ כולל העיר חיפה. כ־120 בני אדם נפצעו במתקפה ושני אזרחים מצפת ומנהריה נהרגים.

חיל האוויר החל משעות הלילה לתקוף מטרות קשר ותקשורת ועמדות צבאיות של חיזבאללה בדרום לבנון, והפציץ את שדה התעופה בביירות וכן את כביש ביירות־דמשק. בעקבות ההפצצה העלה צבא סוריה את רמת הכוננות שלו מחשש לתקיפה ישראלית.

הותרו לפרסום שמותיהם של החיילים החטופים - אלדד רגב ואודי גולדווסר - שנחטפו יום קודם לכן. 

 

היום ה־3, יום שישי, 14.07.06: בשעות הערב, במהלך פטרול של ספינת הטילים "אח"י חנית" לאורך חופי ביירות היא נפגעה מטיל איראני ששוגר על ידי אנשי חיזבאללה, שגרם למותם של ארבעה חיילים ולנזק גדול לספינה.

חיל האוויר הפציץ לראשונה בשכונת דאחייה בדרום ביירות מפקדות של חיזבאללה, ובמקביל גם את ביתו הפרטי של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שלא שהה בביתו.

במהלך הירי הבלתי פוסק לעבר צפון הארץ נהרגו בביתם במירון סבתא ונכדה הקטן מפגיעה ישירה של טיל קטיושה. 

 

היום ה־4, יום שבת, 15.07.06: לראשונה מאז פרוץ המלחמה נורה מטח קטיושות אל עבר העיר טבריה, שגרם לעזיבה גדולה של נופשים בעיר חזרה למרכז הארץ. מאז תחילת האירועים נורו כ־800 קטיושות וטילים לעבר יישובי צפון הארץ.

חיל האוויר הפציץ והשמיד את בניין מפקדת חיזבאללה בן תשע קומות בשכונת דאחייה בביירות. כמו כן, במהלך היום הפציצו מטוסי חיל האוויר את בתיהם הפרטיים של בכירים ומנהיגים רוחניים בחיזבאללה ובחמאס, ובהם ביתו של השייח' מוחמד יזבק ומטהו של המנהיג הרוחני של הארגון, מוחמד חסין פדלאללה. 

ראש ממשלת לבנון פואד סניורה תקף את מעשי ישראל ובמקביל קרא להפסקת אש מיידית ולפריסת צבא לבנון בדרומה של המדינה.

הרכב שממנו נחטפו גולדווסר ורגב // צילום: ג'יני

היום ה־5, יום ראשון, 16.07.06: בפגיעה ישירה של רקטה במוסך רכבת ישראל בחוף שמן בחיפה נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו 20 אחרים. בעקבות המשך הירי על העיר חיפה החלה עזיבה של תושבי העיר למרכז הארץ. 

שר הביטחון עמיר פרץ התייחס לתקרית הקשה בחיפה ואמר: "מי שפגע בחיפה ישלם מחיר יקר".

חיל האוויר המשיך בתקיפת יעדים שונים בלבנון ופגע גם באולפני תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה - אל־מנאר.

 

היום ה־6, יום שני, 17.07.06: צה"ל התחיל בגיוס מילואים מוגבל והתחיל לגבש תוכנית להשתלט על אזורים בדרום לבנון.

בחזית הצפונית נמשך ירי הטילים אל יישובי צפון הארץ, ובמקביל תקף חיל האוויר מטרות שונות בלבנון ולראשונה אף הפציץ את נמל טריפולי.

רה"מ אהוד אולמרט נאם לראשונה בכנסת מאז פרוץ הקרבות והכריז שישראל לא תהיה בת ערובה של כנופיות טרור, ותמשיך להילחם עד שתשיג את מטרותיה. "יש רגעים בחייה של אומה שבהם היא מחויבת להביט אל המציאות ולומר עד כאן. ואני אומר לכולם עד כאן".

יושב ראש האופוזיציה והליכוד ח"כ בנימין נתניהו הודיע במליאה שהוא מגבה את מהלכי הממשלה.

כוחות מילואים מצטרפים ללחימה // צילום: אביר סולטן, דובר צה"ל 

היום ה־7, יום שלישי, 18.07.06: אזרח ישראלי נהרג מפגיעה ישירה של טיל קטיושה בנהריה בשעה שעמד כמה מטרים סמוך למקלט, לאחר שיצא ממנו להביא שמיכה לבתו.

למרות הסגר הימי והיבשתי שהטילה ישראל על לבנון, היא החלה לאפשר פינוי של אזרחים זרים ליציאה מהמדינה.

דובר צה"ל מסר שנכון להיום ביצע צה"ל התקפה על כ־1,000 אתרי טרור, כאשר 200 מהם על אתרי שיגור רקטות.

 

היום ה־8, יום רביעי, 19.07.06: שני אחים בני 3 ו־7 מנצרת נהרגו וכ־20 נפצעו כתוצאה מפגיעה ישירה של טיל קטיושה שפגע בבניין בעיר.

בהיתקלות בין כוחות צה"ל למחבלי חיזבאללה באזור אביבים בצידו הלבנוני של הגבול, נהרגו שני חיילי צה"ל ומספר חיילים נוספים נפצעו.

בהתייחסות פומבית ראשונה קרא נשיא סוריה בשאר אל־אסד להפסקת אש, תוך שהוא הביע את התנגדותו לקולות שקוראים לפרק את ארגון חיזבאללה מנשקו.

 

היום ה־9, יום חמישי, 20.07.06: בהיתקלות של כוחות חי"ר שפעלו בכפר בגיזרת מארון א־ראס שבדרום לבנון נהרגו ארבעה חיילים וכחמישה נפצעו, מספר חוליות של מחבלי חיזבאללה חוסלו.

סמוך לחצות התנגשו שני מסוקי קרב מסוג אפאצ'י סמוך ליישוב רמות נפתלי, אחד הטייסים נהרג ושלושה נפצעו.

לאחר פגיעת קטיושה בבית בנהריה // צילום: רויטרס

היום ה־10, יום שישי, 21.07.06: מאז תחילת הלחימה הותקפו יותר מ־2,000 מטרות של חיזבאללה הכוללות בין השאר מבנים, מפקדות, קווי תקשורת, משגרים ועוד.

בפעולה מורכבת באישון לילה הצליחו כוחות חי"ר לחלץ גופת אחד הלוחמים שנהרג אמש בגיזרת מארון א־ראס.

הרמטכ"ל דן חלוץ הודיע שכוחות צה"ל החלו לבצע פעולות קרקע מוגבלות מעבר לגבול לפגיעה בתשתית חיזבאללה.

 

היום ה־11, יום שבת, 22.07.06: אולטימטום של צה"ל לתושבי 15 כפרים בדרום לבנון לעזוב את האזור, לקראת כניסה קרקעית של כוחות.

על רקע הערכות שצה"ל עומד להיכנס לדרום לבנון באופן מאסיבי ולהקים שם אזור ביטחון, מזהיר מזכ"ל האו"ם קופי אנאן את ממשלת ישראל מכך, וטוען שהפעולה רק תגביר את האיבה.

 

היום ה־12, יום ראשון, 23.07.06: במטח קטיושות כבד על העיר חיפה וסביבותיה נהרגו שני בני אדם וכ־20 נפצעו. במקביל לכך המשיך חיל האוויר וביצע עשרות גיחות תקיפה ברחבי לבנון.

רה"מ אולמרט אמר שאין פתרונות קסם מיידיים, תוך שהוא הדגיש שלישראל אין עניין במלחמה עם העם הלבנוני.

אחת מהפצצות צה"ל בעיר צור בדרום לבנון // צילום: רויטרס

היום ה־13, יום שני, 24.07.06: מסוק אפאצ'י התרסק עקב תקלה טכנית מצפון לצפת, שני הטייסים נהרגו.

בפעילות כוחות צה"ל במרחב העיירה בינת ג'ביל בדרום לבנון נהרגו שני חיילי צה"ל ועשרה נפצעו.

 

היום ה־14, יום שלישי, 25.07.06: חיל האוויר ביצע תקיפה נרחבת בשכונת דאחייה בדרום ביירות ופגע בבניינים רבי קומות השייכים לחיזבאללה.

בפגיעה ישירה של רקטה בסלון בבית בכפר מרר בגליל התחתון נהרגה נערה בת 15.

מתאם סיוע החירום של האו"ם, יאן איגלנד, הגדיר את התנהגות לוחמי חיזבאללה שמסתתרים בין האזרחים בתוך הכפרים כפחדנית.

 

היום ה־15, יום רביעי, 26.07.06: באחד הקרבות הקשים במלחמה בעיירה בינת ג'ביל, "בירת חיזבאללה", נהרגו שמונה חיילי גולני ו־22 אחרים נפצעו. מספר שעות מאוחר יותר באותו מקום נהרג גם קצין צה"ל מהצנחנים. עשרות מאנשי חיזבאללה נהרגו בקרבות במקום. 

בין ההרוגים רס"ן רועי קליין ז"ל, שנשכב על רימון שהושלך על חייליו על מנת להצילם.

בנאום של חסן נסראללה, כנראה משגרירות איראן בביירות, שם הסתתר, הוא איים על ישראל שארגונו יירה טילים מעבר לחיפה: "בעד בעד חיפה". 

עמיר פרץ, אהוד אולמרט ודן חלוץ בימי הלחימה // צילום: אי.אף.פי

היום ה־16, יום חמישי, 27.07.06: בתדרוך שקיים שר הביטחון עמיר פרץ בתל אביב, הוא הדגיש שלמרות האבידות הכואבות בקרבות אתמול, זה לא ירפה את ידינו וצה"ל ימשיך במשימתו עד השלמת היעדים. הוא ציין שארגון חיזבאללה לא יחזור להיות מה שהיה ושיבח את התנהגות האזרחים בצפון המדינה.

על פי נתוני צה"ל, עד אותו היום ביצע חיל האוויר קרוב ל־7,000 תקיפות אוויריות ברחבי לבנון.

 

היום ה־17, יום שישי, 28.07.06: דובר צה"ל הודיע שהמבצע שהחל מאז חטיפת החיילים נקרא "שינוי כיוון".

כוחות צה"ל המשיכו לטהר את קיני המחבלים בעיירת בינת ג'ביל וחיסלו 20 אנשי חיזבאללה. במקביל חיל האוויר השמיד את חדר הפיקוד של חיזבאללה בעיר צור.

הרמטכ"ל דן חלוץ אושפז בביה"ח איכילוב לאחר שהתלונן על כאבים בחזה ושוחרר בערב.

הסטי"ל אח"י חנית, שנפגעה מטיל חיזבאללה // צילום: רוני טל, דובר צה"ל  

היום ה־18, יום שבת, 29.07.06: מאז תחילת הלחימה שוגרו יותר מ־1,700 רקטות וטילים לצפון הארץ, שמהם נהרגו 19 אזרחים, ויותר מ־400 נפצעו בדרגות שונות.

שרת החוץ האמריקנית קונדוליסה רייס הגיעה לישראל ונפגשה עם רה"מ אולמרט. בתום הפגישה היא הביעה תקווה לסיום הלחימה וקראה להקמת כוח רב־לאומי שיתפרס בדרום לבנון ולשחרור החיילים החטופים.

 

היום ה־19, יום ראשון, 30.07.06: בהפצצת חיל האוויר בכפר קאנא נגד משגרי קטיושות נפגע וקרס בניין בן שלוש קומות ששהו בו אזרחים. 28 אזרחים נהרגו ועשרות נפצעו. ישראל סופגת גינויים קשים בעולם בעקבות התקרית הקשה.

רה"מ אולמרט הביע צער על האירוע וטען שהכפר היווה מוקד של שיגור קטיושות. בדבריו הדגיש שצה"ל לא פוגע במכוון באזרחים חפים מפשע. בהמשך דבריו ציין שישראל לא ממהרת להפסקת אש עד שתשיג את היעדים שהציבה לפניה.

כוחות מיוחדים בפעילות בעומק לבנון // צילום: דובר צה"ל  

היום ה־20, יום שני, 31.07.06: בעקבות תקרית כפר קאנא החליטה ממשלת ישראל להקפיא את התקיפות האוויריות בלבנון ל־48 שעות, למעט פגיעות במשגרים.

נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש אמר שהמלחמה שמנהלת ישראל נגד חיזבאללה היא חלק מהמלחמה העולמית נגד הטרור.

 

היום ה־21, יום שלישי, 01.08.06: בפעילות קרקעית של כוחות חי"ר שפעלו בכפר עיתא א־שהב נהרגו שלושה חיילי צה"ל.

כוחות מיוחדים של צה"ל נחתו לקראת חצות בעיירה בעל־בק הסמוכה לגבול הסורי ופשטו על בית החולים במקום. במהלך הפעולה בלילה נלקחו בשבי ארבעה אנשי חיזבאללה ויותר מעשרה אחרים חוסלו.

 

היום ה־22, יום רביעי, 02.08.06: אזרח נהרג בקיבוץ סער מפגיעה ישירה של קטיושה. חייל צה"ל נהרג בקרבות בכפר עיתא א־שהב.

ביקורת באופוזיציה מהימין על רה"מ אולמרט בעקבות דבריו, כשקישר בין ניצחון במלחמה נגד חיזבאללה לתוכנית ההתכנסות.

התרסקות מסוק אפאצ'י בצומת כוח // צילום: זיו קורן

היום ה־23, יום חמישי, 03.08.06: במטחים כבדים לעבר יישובי הצפון נהרגו שמונה אזרחים. שלושה נערים ממעלות תרשיחא וחמישה מתושבי העיר עכו, ובהם אב ובתו.

בפעילות של כוחות צה"ל בדרום לבנון נהרגו ארבעה חיילי צה"ל.

נסראללה איים שאם ישראל תתקוף את ביירות, ארגונו יפציץ את תל אביב.

 

היום ה־24, יום שישי, 04.08.06: שלושה אזרחים נהרגו, שני תושבי מג'ד אל־כרום מפגיעה ישירה בעת שהיו במכוניתם, ותושבת הכפר מרר שביתה ספג פגיעה ישירה.

שלושה חיילי צה"ל נהרגו בדרום לבנון, החל גיוס רחב היקף של מילואים.

סמוך לחצות פשטה שייטת 13 על דירה בבניין בעיר צור במטרה לתפוס בכיר בחיזבאללה, שלא שהה שם.

לראשונה נורו טילים לעיר חדרה ולאזור זיכרון יעקב, שנפלו בשטחים פתוחים.

 

היום ה־25, יום שבת, 05.08.06: בפגיעת קטיושה בבית בכפר ערב אל־ערמשה נהרגו אם ושתי בנותיה, במקביל נהרגו שני חיילים בדרום לבנון.

לאחר שהחזיר את שגרירו מישראל קודם לכן, כינה נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס את פעילות ישראל בלבנון כ"פאשיזם נוסח היטלר".

שר התשתיות בנימין בן־אליעזר קרא להכניס כוחות מאסיביים לדרום לבנון עד מעבר לנהר הליטני.

 

היום ה־26, יום ראשון, 06.08.06: במטח הקטלני ביותר במלחמה, שנורה אל כפר גלעדי, נהרגו 12 חיילי מילואים בכניסה לבית העלמין ששימש נקודת איסוף, ושמונה אחרים נפצעו.

שלושה אזרחים תושבי העיר חיפה נהרגו בירי כבד של שלושה מטחי קטיושות שנורו על העיר.

מאז תחילת המלחמה ביצע חיל האוויר קרוב ל־9,000 גיחות תקיפה בלבנון על כ־4,600 מטרות.

 

היום ה־27, יום שני, 07.08.06: בקרבות בבינת ג'ביל נהרגו שלושה חיילי צה"ל מפגיעת טיל נ"ט בטנק שבו נעו.

חיל האוויר מיירט מזל"ט מעל הים כ־10 ק"מ מהחוף מול הקריות.

ממשלת לבנון הודיעה על הסכמתה לפרוס יותר מ־10,000 חיילים בדרום לבנון לאחר נסיגת צה"ל מהאזור.

 

היום ה־28, יום שלישי, 08.08.06: חמישה חיילי צה"ל נהרגו בדרום לבנון בכפרים דבל, בינת ג'ביל ולבונה.

הרמטכ"ל דן חלוץ החליט לשלוח את סגנו משה קפלינסקי כנציגו בפיקוד הצפון, החלטה שמתפרשת כחוסר שביעות רצון מתפקודו של אלוף פיקוד הצפון אודי אדם.

מאז תחילת המלחמה שוגרו יותר מ־3,000 קטיושות וטילים לעבר ישראל.

 

היום ה־29, יום רביעי, 09.08.06: 15 חיילי צה"ל נהרגו ועשרות נפצעו בתקריות שונות בדרום לבנון. תשעה מהם בכפר דבל, כאשר מבנה שבו הם שהו נפגע בפגיעה ישירה וקרס עליהם.

הקבינט הביטחוני החליט להרחיב את פעולת צה"ל על כל דרום לבנון, אך בעקבות בקשה אמריקנית הוחלט לדחות את הפעולה בכמה ימים על מנת למצות את המהלכים הדיפלומטיים במועצת הביטחון.

 

היום ה־30, יום חמישי, 10.08.06: פגיעה ישירה של רקטה בכפר דיר אל־אסד הרגה אם ובנה בן ה־5. חייל צה"ל נהרג ושניים נפצעו בתקרית בכפר קליעה.

רה"מ אולמרט שידר אופטימיות והודיע שיש התקדמות במשא ומתן במועצת הביטחון שתוכל להוביל לסיום הלחימה.

רס"ן תומר בוהדנה, שנפצע קשה בכפר מרכבה, הוטס לבית החולים. בזמן הובלתו על אלונקה ממנחת המסוקים כשהוא מכוסה בדם ומצבו קשה, הוא סימן בידו "וי" לצלמים, תמונה שהפכה לסמל המלחמה. 

 

היום ה־31, יום שישי, 11.08.06: בעקבות הקשיים במשא ומתן במועצת הביטחון בנוגע להחלטה על סיום המלחמה, הנחה אולמרט את ראשי הצבא להרחיב את הפעילות הצבאית עד נהר הליטני.

הצבא התחיל במבצע שהבולט שבו היה "הקרב בסלוקי" שהחל באותו היום, ובו חצו כוחות צה"ל את נחל סלוקי לכיוון נהר הליטני. במהלך הזה, שצלח בסופו של דבר, הם נתקלו בהתנגדות עזה מצד חיזבאללה. 

 

היום ה־32, יום שבת, 12.08.06: בשלוש לפנות בוקר מאשרת מועצת הביטחון פה אחד את החלטה 1701 הקוראת להפסיק את הלחימה בין ישראל ללבנון. בהחלטה נאמר שכוח או"ם חמוש יחד עם צבא לבנון יתפרס בדרום לאחר נסיגת כוחות צה"ל. 

במקביל החל צה"ל במבצע ההתקדמות עד נהר הליטני, ובקרבות הקשים שהתחוללו במשך כל סוף השבוע נהרגו 24 חיילי צה"ל ועשרות נפצעו.

בין ההרוגים חמישה אנשי צוות מסוק יסעור שהופל בטיל שירה חיזבאללה, ביניהם היתה גם המכונאית המוטסת קרן טנדלר ז"ל - ההרוגה הראשונה בצה"ל במלחמה.

 

היום ה־33, יום ראשון, 13.08.06: בתקריות שונות בלבנון נהרגו תשעה חיילי צה"ל, כשבמקביל המשיכו חיל האוויר וכוחות הקרקע לפגוע במלוא הכוח במטרות של חיזבאללה.

הממשלה אישרה את החלטת מועצת הביטחון 1701, כאשר הפסקת האש אמורה היתה להיכנס לתוקף למחרת בשעה שמונה בבוקר. אולמרט הודיע שהוא שאישר את ההחלטה שלא לכלול את שחרור החיילים החטופים בהסכמה להפסקת האש.

כוחות צה"ל במוצבי החיזבאללה // צילום: איי.פי

היום ה־34, יום שני, 14.08.06: הפסקת האש נכנסה לתוקף בשעה 08:00 בבוקר, ובכך הסתיימה באופן רשמי מלחמת לבנון השנייה. במהלך היום היו מספר תקריות בודדות שבהן חוסלו כעשרה אנשי חיזבאללה שניסו לפגוע בחיילי צה"ל.

בימים שלאחר הפסקת האש החל צבא לבנון להתפרס מדרום לנהר הליטני, וכוחות צה"ל החלו לסגת מהאזור. במקביל כוחות יוניפי"ל החלו להגיע.

בנאום בכנסת אמר אולמרט שהאחריות הכוללת של הלחימה בחודש האחרון היא עליו, כשברקע כבר נשמעו קולות ביקורת מהצד הפוליטי נגד התנהלות הממשלה.

•  •  •

סיכום המלחמה: 119 חיילי צה"ל נהרגו במהלך 34 ימי הלחימה (בנוסף עוד שני החיילים שנחטפו ובדיעבד התברר שהם לא היו בחיים), ו־628 נפצעו. 44 אזרחים ישראלים נהרגו במלחמה וכ־2,000 נפגעו בדרגות שונות.

בין 500 ל־700 מחבלי חיזבאללה חוסלו וכ־1,000 נפצעו, כ־400 אזרחים לבנונים נהרגו וכ־2,500 נפצעו.

קרוב ל־4,000 רקטות נורו על צפון ישראל, ויותר מ־15 אלף גיחות ביצע חיל האוויר במהלך המלחמה. ¬

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר