כשהמצרים שלטו בארץ כנען

תערוכה, שתיפתח במוזיאון ישראל ביום שישי, מציגה את התקופה שבה שלטה האימפריה המצרית על ארץ ישראל • "הממצאים הארכיאולוגיים מגלים שהיתה השפעה הדדית עמוקה בין התרבות המצרית לכנענית", אמרים אוצרי התערוכה

מתוך התערוכה "פרעה בכנען, הסיפור שלא סופר" // צילום: אורן בן חקון // מתוך התערוכה "פרעה בכנען, הסיפור שלא סופר"

מחרתיים תיפתח במוזיאון ישראל בירושלים תערוכה שמציגה את התקופה שבה שלטה האימפריה המצרית על ארץ ישראל הקדומה, הלוא היא ארץ כנען, לפני 3,500 שנה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בתקופה זו, על פי התנ"ך, התרחשה יציאת מצרים. ממצאים ארכיאולוגיים מעידים כי תקופה זו התאפיינה בהשפעה הדדית עצומה בין האימפריה הכובשת לערים הכנעניות - קשר שהשפיע על התרבות, על חיי היום־יום, על הארכיטקטורה וגם על הדת בשני הצדדים. 

התערוכה "פרעה בכנען - הסיפור שלא סופר" מורכבת ממצבות ניצחון, מכתובות קיר ומשרידים ארכיאולוגיים, לצד תכשיטים, כלי תמרוקים, מראות, כלי אבן וחרס ועוד. בתערוכה פריטים שהושאלו ממוזיאון הלובר בפאריס, מהמטרופוליטן בניו יורק, מהמוזיאון לתולדות האמנות בווינה ומהמוזיאון המצרי בטורינו לצד פריטים מאוסף מוזיאון ישראל. על האוצרות של התערוכה העצומה הזאת אמונים ד"ר ערן אריה וד"ר דפנה בן תור. 

האוצרים דפנה בן תור וערן אריה  //  צילום: אורן בן חקון

"מה שמרגש הוא שזו פעם ראשונה שהסיפור על המפגש בין שתי התרבויות האלה מובא לקהל הרחב", אומר ד"ר אריה. "כולנו מכירים את הסיפור המקראי, אבל הציבור לא מכיר תקופה של קרוב ל־400 שנה שבה המצרים שלטו על הארץ והכנענים על צפון מצרים. הממצאים ההיסטוריים והארכיאולוגיים מספרים סיפור שהוא הרבה פחות מוכר ושהוא ידוע למחקר זה 130 שנה". 

זה סיפור שסותר את הסיפור המקראי?

"אנחנו לא מנסים לשנות את הסיפור המקראי, אלא מציגים את נקודת המחקר שלנו. יש לנו סרט על יציאת מצרים, מזכירים את הסיפור המקראי, אבל צריך לדעת שאין שום עדות ארכיאולוגית לסיפור הזה. עם זאת, יש כל מיני מחקרים היסטוריים שמתיישבים טוב עם הסיפור המקראי. למשל שהשמות משה, פיתום ורעמסס הם שמות מצריים, או העובדה שבמצרים היו כנענים שהצליחו להגיע לדרגות גבוהות". 

לדברי ד"ר בן תור, "אחת מנקודות המגע בין כנען למצרים שמשפיעות עלינו עד היום היא המצאת האלף־בית. האלף־בית הומצא ב־1800 לפני הספירה, כשכורים כנענים עבדו במכרות טורקיז בסיני עבור המצרים. הם לא ידעו מצרית ובאותו מקדש היו המון כתובות. הם רצו גם לכתוב כתובות, ומאחר שלא הכירו את הכתב המצרי הם בחרו 30 סימנים והביעו באמצעות כל סימן את העיצור הראשון בתמונה שאותה הוא מייצג. הם המציאו שיטה שלא היתה קיימת לפני כן. למשל 'דג' הפך לד', 'נחש' הפך לנ'. כך הומצאו האותיות שעברו מאז גלגולים והתפתחות. משם זה התגלגל ליוון, לרומא ולכל העולם המערבי.

"אני עוסקת כבר יותר מ־20 שנה במחקר על קשרי מצרים וכנען באלף השני, וקיוויתי שיום אחד אפשר יהיה לעשות תערוכה. לשמחתי, זה קורה עכשיו. הרבה מאוד מהנושא הזה לא מדובר ולא מוכר". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר